مقاله پژوهشی
تاثیر حمایت سازمانی بر اخلاق حرفه ای با نقش میانجی عدالت سازمانی در معلمان

اقدس تقی شاهبازی؛ غلامحسن پناهی؛ سجاد کاظمی

دوره 9، شماره 35 ، مهر 1404، صفحه 7-33

https://doi.org/10.22054/jrlat.2024.81250.1774

چکیده
  هدف تحقیق حاضر، تعیین تأثیر حمایت سازمانی بر اخلاق حرفه‌ای با نقش میانجی عدالت سازمانی در معلمان بود. روش انجام تحقیق، توصیفی همبستگی از نوع تحلیل مسیر بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان متوسطه دوم شهر زاهدان در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 844 نفر بود که تعداد 264 نفر (172 نفر معلم زن و 92 نفر معلم مرد) به‌عنوان حجم نمونه از طریق روش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
طراحی مدل مفهومی ذهن‌آگاهی برای مدیران آموزشی مدارس: یک مطالعة داده‌بنیاد

مجید انصاری فر؛ عباس عباس پور؛ حمید رحیمیان؛ فرنوش اعلامی

دوره 9، شماره 35 ، مهر 1404، صفحه 35-70

https://doi.org/10.22054/jrlat.2024.80187.1753

چکیده
  هدف پژوهش حاضر طراحی مدل مفهومی ذهن‌آگاهی برای مدیران آموزشی مدارس بود. این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش نظریه داده‌بنیاد انجام شد. مشارکت‌کنندگان ۱۸ مدیر آموزشی مجرب، متخصص و مطلع از موضوع پژوهش حاضر بودند که با روش نمونه‌گیری هدفمند نظری انتخاب شدند. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته جمع‌آوری و بر مبنای رهیافت نظام‌مند ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
آزمون مدل علی عملکرد سازمانی کارکنان سازمان آموزش و پرورش شهر تهران بر اساس هوش هیجانی و رهبری مبادله‌ای با نقش میانجی گردش شغلی

سید محسن حسین زاده؛ صلاح الدین ابراهیمی؛ محمدمهدی حبیبی؛ بهمن غلامی

دوره 9، شماره 35 ، مهر 1404، صفحه 71-120

https://doi.org/10.22054/jrlat.2024.80893.1771

چکیده
  در آموزش‌وپرورش، موفقیت سازمان در رسیدن به اهداف و مأموریت‌های سازمانی منوط به شناسایی عوامل مؤثر بهبود عملکرد است و عملکرد سازمانی سزاوار توجه و بررسی فراوان است. هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر هوش هیجانی و رهبری مبادله‌ای بر عملکرد سازمان با نقش میانجی گردش شغلی در آموزش‌وپرورش شهر تهران بوده است. این پژوهش از نوع کاربردی و روش پژوهش، ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رهبری در سازمان های آموزشی
فهم پدیدارشناسانه تجربه زیسته مدیران مدارس دوره ابتدائی از برنامه توسعه فردی

مرتضی بدری

دوره 9، شماره 35 ، مهر 1404، صفحه 121-155

https://doi.org/10.22054/jrlat.2025.82270.1789

چکیده
  مدیران مدارس یکی از ارکان اساسی فرایند آموزش و پرورش هستند لذا از تجربیات زیستة آن‌ها می-توان اطلاعات مفید و گران‌بهایی استخراج کرد. هدف اصلی از انجام پژوهش حاضر، فهم پدیدارشناسانة تجربة زیستة و درک مدیران دورة ابتدایی از برنامه توسعه فردی است. این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی اجرا و روش گردآوری اطلاعات، استفاده از مصاحبه‌های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رفتار و روابط انسانی در سازمان های آموزشی
ارائه مدل ساختاری عوامل موثر بر فرسودگی شغلی معلمان ابتدایی

رضا محمدی؛ اکبر خرسندی یامچی

دوره 9، شماره 35 ، مهر 1404، صفحه 157-185

https://doi.org/10.22054/jrlat.2025.82725.1801

چکیده
  هدف این پژوهش شناسایی الگوی روابط ساختاری عوامل مؤثر بر فرسودگی شغلی معلمان ابتدایی شهرستان‌های استان تهران بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد که به شیوۀ معادلات ساختاری صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان ابتدایی شهرستان‌های استان تهران بودند که از بین آنها 1147 نفر با استفاده از روش نمونه-گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
شناسایی مداخله‌های رفتاری تلنگر پایه در مراحل آموزشی و پژوهشی دانشجویان دوره دکتری مدیریت

سید کمال واعظی؛ لیلا میرزاابوالحسن‌خان ایلچی

دوره 9، شماره 35 ، مهر 1404، صفحه 187-223

https://doi.org/10.22054/jrlat.2025.82369.1793

چکیده
  با توجه به ماهیت خاص رشته مدیریت و از سوی دیگر رشد چشمگیر پذیرش دانشجو در مقطع دکتری این رشته، سطح کیفی فرآیندهای آموزش و یادگیری در این دوره به شدت تحت‌تأثیر قرارگرفته و تحقق اهداف اصلی این دوره را با چالش روبرو کرده‌است. اگرچه دلایل مختلفی باعث این ناکارآمدی شده‌است، اما بدون‌شک یکی از دلایل اصلی، نبود نظام رفتاری مناسب برای تحقق ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
دلایل گرایش دکترمعلمان به عضویت در هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان: نظریه‌پردازی داده‌بنیاد کلاسیک

خلیل زندی

دوره 9، شماره 35 ، مهر 1404، صفحه 225-252

https://doi.org/10.22054/jrlat.2025.82341.1791

چکیده
  هدف از این پژوهش واکاوی دلایل گرایش دکترمعلمان به تصدی کرسی عضویت هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان بود. روش پژوهش کیفی و راهبرد مورد استفاده نظریه‌پردازی داده‌بنیاد کلاسیک بوده است. مشارکت‌کنندگان پژوهش دکترمعلمانی بودند که در فراخوان اختصاصی جذب هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان شرکت کرده بودند. با استفاده از نمونه‌گیری نظری و با در نظر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی کیفیت و ارزیابی نظام های آموزشی
ارزشیابی عملکرد استادان راهنما و دانشجویان دکترای تخصصی دانشگاه علامه طباطبائی در فرآیند اجرا و نگارش رساله‌ها‌ی دکتری

محمد عسگری

دوره 9، شماره 35 ، مهر 1404، صفحه 253-276

https://doi.org/10.22054/jrlat.2025.84117.1826

چکیده
  هدف پژوهش ارزشیابی عملکرد استادان راهنما و دانشجویان دکترای تخصصی دانشگاه علامه طباطبائی در فرآیند اجرا و نگارش رساله‌ها‌ی دکتری بود. روش پژوهش توصیفی بود. جامعه آماری دو گروه استادان دانشگاه علامه طباطبائی که در سال‌های تحصیلی(1402- 1399) حداقل راهنمای یک رساله دکتری بوده؛ وگروه دوم، دانشجویان دوره‌ی دکتری که از رساله خود در بازه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی مدیریت راهبردی در سازمان های آموزشی
نقش اقتصاد دیجیتالی در آموزش عالی بر قصد کارآفرینی بر مبنای نظریه رفتار برنامه ریزی شده

لیلا آندرواژ؛ سید محمد حسین لطفی آشتیانی؛ سید محسن لطفی آشتیانی

دوره 9، شماره 35 ، مهر 1404، صفحه 277-301

https://doi.org/10.22054/jrlat.2025.82611.1798

چکیده
  هدف این پژوهش تبیین تاثیر اقتصاد دیجیتالی در آموزش عالی بر قصد کارآفرینی بر مبنای نظریه رفتار برنامه ریزی شده است. این پژوهش از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی به شمار می‌آید و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات، توصیفی و از نوع علی است. جامعه آماری این تحقیق را 500 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران تشکیل دادند که با استفاده از فرمول کوکران 209 نفر از ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رهبری در سازمان های آموزشی
شناسائی سبک مدیریت مراکز مهدکودک و پیش دبستانی شهر تهران

تینا سهرابی؛ افسانه نراقی زاده

دوره 9، شماره 35 ، مهر 1404، صفحه 303-336

https://doi.org/10.22054/jrlat.2025.82875.1806

چکیده
  سبک مدیریت مهدکودک و پیش دبستانی به مجموعه‌ای از رویه‌ها، استراتژی‌ها و روش‌هایی گفته می‌شود که مدیران مهدکودک برای انجام وظایف مختلف خود و مدیریت منابع موجود در مهدکودک استفاده می‌کنند. سبک مدیریت مهدکودک و پیش دبستانی می‌تواند تأثیر مستقیمی بر کیفیت آموزش و پرورش، محیط آموزشی و عملکرد کلی مهدکودک داشته باشد. هدف این پژوهش ...  بیشتر