مقاله پژوهشی
اقدس تقی شاهبازی؛ غلامحسن پناهی؛ سجاد کاظمی
چکیده
هدف تحقیق حاضر، تعیین تأثیر حمایت سازمانی بر اخلاق حرفهای با نقش میانجی عدالت سازمانی در معلمان بود. روش انجام تحقیق، توصیفی همبستگی از نوع تحلیل مسیر بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان متوسطه دوم شهر زاهدان در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 844 نفر بود که تعداد 264 نفر (172 نفر معلم زن و 92 نفر معلم مرد) بهعنوان حجم نمونه از طریق روش ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر، تعیین تأثیر حمایت سازمانی بر اخلاق حرفهای با نقش میانجی عدالت سازمانی در معلمان بود. روش انجام تحقیق، توصیفی همبستگی از نوع تحلیل مسیر بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان متوسطه دوم شهر زاهدان در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 844 نفر بود که تعداد 264 نفر (172 نفر معلم زن و 92 نفر معلم مرد) بهعنوان حجم نمونه از طریق روش نمونه-گیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه حمایت سازمانی (ایزنبرگر و همکاران، 1986)، پرسشنامه اخلاق حرفهای (آرمیتو و همکاران، ۲۰۱۱) و پرسشنامه عدالت سازمانی (کالکیت، 2001) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل مسیر و ضریب همبستگی پیشرون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که حمایت سازمانی ادارک شده بر اخلاق حرفهای معلمان تأثیر مستقیم و معناداری دارد. حمایت سازمانی بر عدالت سازمانی معلمان تأثیر مستقیم و معناداری داشت. همچنین اخلاق حرفهای بر عدالت سازمانی ادارک شده معلمان تأثیر مستقیم و معناداری دارد. عدالت سازمانی به واسطه حمایت سازمانی بر اخلاق حرفهای معلمان به میزان 16/0 تأثیر داشت.
مقاله پژوهشی
مجید انصاری فر؛ عباس عباس پور؛ حمید رحیمیان؛ فرنوش اعلامی
چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل مفهومی ذهنآگاهی برای مدیران آموزشی مدارس بود. این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش نظریه دادهبنیاد انجام شد. مشارکتکنندگان ۱۸ مدیر آموزشی مجرب، متخصص و مطلع از موضوع پژوهش حاضر بودند که با روش نمونهگیری هدفمند نظری انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته جمعآوری و بر مبنای رهیافت نظاممند ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل مفهومی ذهنآگاهی برای مدیران آموزشی مدارس بود. این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش نظریه دادهبنیاد انجام شد. مشارکتکنندگان ۱۸ مدیر آموزشی مجرب، متخصص و مطلع از موضوع پژوهش حاضر بودند که با روش نمونهگیری هدفمند نظری انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته جمعآوری و بر مبنای رهیافت نظاممند اشتراوس و کوربین (کدگذاری باز، محوری و انتخابی) تحلیل شد. اعتباریابی در این مطالعه با استفاده از راهبردهای چندجانبه نگری در منابع داده و پژوهشگران، بررسی مجدد تحلیلها توسط تعدادی از مشارکتکنندگان و بازبینی نتایج توسط همتایان صورت پذیرفت. ابعاد مدل پارادایمی شامل: شرایط علّی (درد و رنج، مطالبه، مطالعه، مراقبه، مراوده)؛ پدیده محوری (پرورش مدیران آموزشی ذهن آگاه)؛ شرایط زمینهای (نظام آموزشی، نهاد خانواده، حضور در مجالس معنوی، حضور در طبیعت)؛ شرایط مداخلهگر (وضعیت نظام آموزشی و پرورشی، وضعیت رفاهی و اقتصادی، وضعیت اجتماعی و فرهنگی)؛ عمل-تعاملها (آگاهی فراشناختی، مهارتهای فراشناختی) و پیامدها (رشد معنوی و تحول فردی، بهبود کیفیت زندگی فردی و حرفه ای) بود که بر اساس آنها مدل ذهنآگاهی برای مدیران آموزشی مدارس طراحی شد. نتایج این پژوهش میتواند به متولیان و پژوهشگران این حوزه کمک کند تا ابعاد و جنبههای مختلف ذهنآگاهی خاصه برای مدیران آموزشی مدارس را درک نمایند و بستری برای پرورش و بهسازی آنها و تجهیزشان به شایستگیهای جدید فراهم نماید.
مقاله پژوهشی
سید محسن حسین زاده؛ صلاح الدین ابراهیمی؛ محمدمهدی حبیبی؛ بهمن غلامی
چکیده
در آموزشوپرورش، موفقیت سازمان در رسیدن به اهداف و مأموریتهای سازمانی منوط به شناسایی عوامل مؤثر بهبود عملکرد است و عملکرد سازمانی سزاوار توجه و بررسی فراوان است. هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر هوش هیجانی و رهبری مبادلهای بر عملکرد سازمان با نقش میانجی گردش شغلی در آموزشوپرورش شهر تهران بوده است. این پژوهش از نوع کاربردی و روش پژوهش، ...
بیشتر
در آموزشوپرورش، موفقیت سازمان در رسیدن به اهداف و مأموریتهای سازمانی منوط به شناسایی عوامل مؤثر بهبود عملکرد است و عملکرد سازمانی سزاوار توجه و بررسی فراوان است. هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر هوش هیجانی و رهبری مبادلهای بر عملکرد سازمان با نقش میانجی گردش شغلی در آموزشوپرورش شهر تهران بوده است. این پژوهش از نوع کاربردی و روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش کلیه پرسنل سازمان آموزشوپرورش شهر تهران با مراجعه به آموزشوپرورش شهر تهران 1500 نفر تعیین شد و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 306 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده تعیین شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی، پرسشنامه سبک رهبری، پرسشنامه عملکرد سازمانی و پرسشنامه چرخش شغلی بوده است. روایی پرسشنامهها با استفاده از روایی محتوا و روایی سازه و پایایی انها با استفاده از روش آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. قرار جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری با نرمافزار SPSS و PLS استفاده شده است. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داده است که هوش هیجانی بر گردش شغلی و عملکرد سازمان، رهبری مبادلهای بر گردش شغلی و عملکرد سازمان و گردش شغلی بر عملکرد سازمان در سازمان آموزشوپرورش شهر تهران تاثیر دارد. همچنین نتایج نشان داد که هوش هیجانی بر عملکرد سازمان با نقش میانجی گردش شغلی و رهبری مبادلهای بر عملکرد سازمان با نقش میانجی گردش شغلی تاثیر دارد.
مقاله پژوهشی
رهبری در سازمان های آموزشی
مرتضی بدری
چکیده
مدیران مدارس یکی از ارکان اساسی فرایند آموزش و پرورش هستند لذا از تجربیات زیستة آنها می-توان اطلاعات مفید و گرانبهایی استخراج کرد. هدف اصلی از انجام پژوهش حاضر، فهم پدیدارشناسانة تجربة زیستة و درک مدیران دورة ابتدایی از برنامه توسعه فردی است. این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی اجرا و روش گردآوری اطلاعات، استفاده از مصاحبههای ...
بیشتر
مدیران مدارس یکی از ارکان اساسی فرایند آموزش و پرورش هستند لذا از تجربیات زیستة آنها می-توان اطلاعات مفید و گرانبهایی استخراج کرد. هدف اصلی از انجام پژوهش حاضر، فهم پدیدارشناسانة تجربة زیستة و درک مدیران دورة ابتدایی از برنامه توسعه فردی است. این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی اجرا و روش گردآوری اطلاعات، استفاده از مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته بود. بر این اساس، از بین مدیران دورة ابتدایی، 13 نفر بر اساس معیارهای ورود به پژوهش به روش هدفمند انتخاب و مصاحبه با آنها تا رسیدن به حد اشباع ادامه داشت. تحلیل مصاحبهها با استفاده از الگوی تاملی شش مرحلهای ونمنن(1990) انجام شد که پس از استخراج موضوعی و طبقه-بندی آنها، 14 مضمون اولیه شناسایی شده پژوهش، در قالب چهار مضمون اصلی 1. دیدگاه آماده-سازی برنامه توسعه فردی 2. دیدگاه کاربردی برنامه توسعه فردی 3. دیدگاه پیامدی برنامه توسعه فردی و 4. سایر دیدگاههای برنامه توسعه فردی، شناسایی و احصا شدند. نوآوری این مقاله در ارائه یک درک عمیق و پدیدارشناسانه از تجربیات مدیران مدارس ابتدایی در زمینه برنامههای توسعه فردی است که میتواند به بهبود فرآیندهای مدیریتی و آموزشی در این حوزه کمک کند.لذا احصا برداشتهای منسجم و موثر در جهت توسعه منابع انسانی از برنامه توسعه فردی، میتواند به تحقق کارا و اثربخش برنامههای توسعه مدیران مدارس منجر میشود.
مقاله پژوهشی
رفتار و روابط انسانی در سازمان های آموزشی
رضا محمدی؛ اکبر خرسندی یامچی
چکیده
هدف این پژوهش شناسایی الگوی روابط ساختاری عوامل مؤثر بر فرسودگی شغلی معلمان ابتدایی شهرستانهای استان تهران بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی میباشد که به شیوۀ معادلات ساختاری صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان ابتدایی شهرستانهای استان تهران بودند که از بین آنها 1147 نفر با استفاده از روش نمونه-گیری خوشهای چندمرحلهای ...
بیشتر
هدف این پژوهش شناسایی الگوی روابط ساختاری عوامل مؤثر بر فرسودگی شغلی معلمان ابتدایی شهرستانهای استان تهران بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی میباشد که به شیوۀ معادلات ساختاری صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان ابتدایی شهرستانهای استان تهران بودند که از بین آنها 1147 نفر با استفاده از روش نمونه-گیری خوشهای چندمرحلهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته عوامل موثر بر فرسودگی شغلی معلمان استفاده شد که روایی محتوایی پرسشنامهها توسط متخصصان تأیید و پایایی آن نیز براساس روش آلفای کرونباخ 763/0 برآورد شد. جهت تحلیل دادههای پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری استفاده شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بین عوامل سازمانی، عوامل شغلی و عوامل فردی با ابعاد فرسودگی شغلی در سطح معناداری 01/0 رابطه منفی و معنادار وجود دارد. تحلیلهای معادلات ساختاری نیز نشان داد که عوامل شغلی در رابطه بین عوامل سازمانی با فرسودگی شغلی، و در رابطه بین عوامل فردی با فرسودگی شغلی نقش میانجی را بهخوبی ایفاء میکند.
مقاله پژوهشی
سید کمال واعظی؛ لیلا میرزاابوالحسنخان ایلچی
چکیده
با توجه به ماهیت خاص رشته مدیریت و از سوی دیگر رشد چشمگیر پذیرش دانشجو در مقطع دکتری این رشته، سطح کیفی فرآیندهای آموزش و یادگیری در این دوره به شدت تحتتأثیر قرارگرفته و تحقق اهداف اصلی این دوره را با چالش روبرو کردهاست. اگرچه دلایل مختلفی باعث این ناکارآمدی شدهاست، اما بدونشک یکی از دلایل اصلی، نبود نظام رفتاری مناسب برای تحقق ...
بیشتر
با توجه به ماهیت خاص رشته مدیریت و از سوی دیگر رشد چشمگیر پذیرش دانشجو در مقطع دکتری این رشته، سطح کیفی فرآیندهای آموزش و یادگیری در این دوره به شدت تحتتأثیر قرارگرفته و تحقق اهداف اصلی این دوره را با چالش روبرو کردهاست. اگرچه دلایل مختلفی باعث این ناکارآمدی شدهاست، اما بدونشک یکی از دلایل اصلی، نبود نظام رفتاری مناسب برای تحقق اهداف یادگیری است. این مقاله با فرض پذیرش ضرورت تعامل با وضعیت موجود، از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با 15 نفر از دانشآموختگان و دانشجویان مقطع دکتری مدیریت تلاش شدهاست تا امکان بهکارگیری مداخلات و تلنگرهای رفتاری در فرایند یادگیری دانشجویان دکتری به عنوان یک ابزار کمهزینه و زودبازده برای ارتقای یادگیری در مراحل مصاحبه، دوره آموزشگری، دوره پژوهشگری و دفاع از رساله دکتری پیشنهاد شود.تجزیهوتحلیل دادههای گردآوریشده با تکنیک تحلیل مضمون و کدگذاری آنها با نرمافزار MAXQDA نشان میدهد که تلنگرها میتوانند برای ارتقای یادگیری در مقطع دکتری مؤثر باشند. براساس مطالعات نظری و پژوهش میدانی 281 مضون پایه استخراج گردید که در قالب 19 مضون سازمانیافته و 7 مضمون فراگیر باتوجه به نظر خبرگان احصاء و نتایج تأییدشده جهت تطابق با کاربردهای تلنگری در اختیار خبرگان حوزه مداخلات رفتاری قرار گرفت.تلنگرهای پیشفرض، شفافکننده، اطلاعساز، جهتدهنده، تعهدآفرین، آگاهیدهنده(هشداردهنده)، بازخور، ظرفیتساز، هویتساز، رضایتبخشی، مشوق، آیندهنگر، فرصتساز، دیجیتال، جرأتآفرین، مدیریتریسک، معکوس، محکزننده، تعدیلکننده توقعات ازجمله تلنگرهای پیشنهادی در حوزه تسهیلگری فرایندهای یادگیری در مقطع دکتری مدیریت هستند.
مقاله پژوهشی
خلیل زندی
چکیده
هدف از این پژوهش واکاوی دلایل گرایش دکترمعلمان به تصدی کرسی عضویت هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان بود. روش پژوهش کیفی و راهبرد مورد استفاده نظریهپردازی دادهبنیاد کلاسیک بوده است. مشارکتکنندگان پژوهش دکترمعلمانی بودند که در فراخوان اختصاصی جذب هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان شرکت کرده بودند. با استفاده از نمونهگیری نظری و با در نظر ...
بیشتر
هدف از این پژوهش واکاوی دلایل گرایش دکترمعلمان به تصدی کرسی عضویت هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان بود. روش پژوهش کیفی و راهبرد مورد استفاده نظریهپردازی دادهبنیاد کلاسیک بوده است. مشارکتکنندگان پژوهش دکترمعلمانی بودند که در فراخوان اختصاصی جذب هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان شرکت کرده بودند. با استفاده از نمونهگیری نظری و با در نظر گرفتن قاعده اشباع نظری، نمونهای به حجم 10 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمهساختاریافته بود. تحلیل مصاحبهها و شکلگیری نظریه پارادایمی با استفاده از کدگذاری باز، یادنوشتنگاری، کدگذاری انتخابی و کدگذاری نظری انجام شد. در جریان تحلیلها از نرمافزار مکس کیو. دی. ای نسخه 20 برای تسهیل کدگذاری و ترسیم مدل پارادایمی پژوهش استفاده شد. با استناد به معیارهای اعتباریابی ماکسول از اعتبار تحقیق اطمینان حاصل شد. یافتهها بیانگر شناسایی 50 کد باز، 14 مفهوم و 6 مقوله بود. مقوله اصلی احصا شده در پژوهش حاضر جو طرد کننده مدرسه و اداره است که به مثابه دلیل اصلی گرایش دکترمعلمان به عضویت در هیئت علمی دانشگاه ظاهر شد. این مقوله سه جنبه جو کلاسی طردکننده مدارس، جو ارتباطی طردکننده و جو اداری طردکننده را در برمیگیرد. سایر مقولههای احصا شده عبارت از توسعه پایگاه اجتماعی، توسعه فرصتهای مالی و مادی، توسعه فرصتهای بالندگی علمی، توسعه فرصتهای استقلال و آزادی عمل، و احساس پویایی و اثربخشی هستند. در پایان این یافتهها بر مبنای نظریههای رایج انگیزش مورد بحث قرار گرفتهاند.
مقاله پژوهشی
کیفیت و ارزیابی نظام های آموزشی
محمد عسگری
چکیده
هدف پژوهش ارزشیابی عملکرد استادان راهنما و دانشجویان دکترای تخصصی دانشگاه علامه طباطبائی در فرآیند اجرا و نگارش رسالههای دکتری بود. روش پژوهش توصیفی بود. جامعه آماری دو گروه استادان دانشگاه علامه طباطبائی که در سالهای تحصیلی(1402- 1399) حداقل راهنمای یک رساله دکتری بوده؛ وگروه دوم، دانشجویان دورهی دکتری که از رساله خود در بازه ...
بیشتر
هدف پژوهش ارزشیابی عملکرد استادان راهنما و دانشجویان دکترای تخصصی دانشگاه علامه طباطبائی در فرآیند اجرا و نگارش رسالههای دکتری بود. روش پژوهش توصیفی بود. جامعه آماری دو گروه استادان دانشگاه علامه طباطبائی که در سالهای تحصیلی(1402- 1399) حداقل راهنمای یک رساله دکتری بوده؛ وگروه دوم، دانشجویان دورهی دکتری که از رساله خود در بازه زمانی دفاع کردهاند. همه افراد در دسترس دو گروه معرفی شده، به عنوان نمونه پژوهش بودند. برای ارزشیابی دانشجو از عملکرد استاد راهنما؛ از پرسشنامه تعهدات و وظایف استاد راهنما باچهارمولفه)توجه اثربخش، همدلی اثربخش، توانمندسازی اثربخش وحریم حرفهای اثربخش(که روایی سازه آن با تحلیل عاملی و اعتبار آن به روش آلفای کرانباخ ۹۷/۰ برآورد تایید شده است. برای ارزشیابی استاد راهنما ازعملکرد دانشجویان دکتری، از پرسشنامه تعهدات و وظایف دانشجوبا چهارمولفه) مشارکت اثربخش، علاقهی اثربخش، تعهد اثربخش و تعامل اثربخش(که روایی سازه آن با تحلیل عاملی و اعتبار آن به روش آلفای کرانباخ ۹۶/۰ برآورد تایید شده است، استفاده شد. 120 استاد و 120 دانشجوی دکترای تخصصی به این دو پرسشنامه پاسخ دادند. تحلیل دادها با استفاده از آزمونt تک نمونهای نشان داد که عملکرد استادان راهنما و دانشجویان دکترای تخصصی در کل قابل قبول( بالاتر از میانگین3) بوده است. مؤلفههای عملکردی توجه اثربخش، همدلی اثربخش و حریم حرفهای اثربخش با 95 درصد اطمینان قابل قبول بود. اما مؤلفه توانمندسازی اثربخش به لحاظ آماری قابل قبول نبود. همه مؤلفههای عملکردی دانشجویان با 95 درصد اطمینان قابل قبول بود، ولی میانگینهای کسب شده در مولفه ها، نشان می دهد این عملکردها از مطلوبیت برخوردار نبود.
مقاله پژوهشی
مدیریت راهبردی در سازمان های آموزشی
لیلا آندرواژ؛ سید محمد حسین لطفی آشتیانی؛ سید محسن لطفی آشتیانی
چکیده
هدف این پژوهش تبیین تاثیر اقتصاد دیجیتالی در آموزش عالی بر قصد کارآفرینی بر مبنای نظریه رفتار برنامه ریزی شده است. این پژوهش از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی به شمار میآید و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات، توصیفی و از نوع علی است. جامعه آماری این تحقیق را 500 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران تشکیل دادند که با استفاده از فرمول کوکران 209 نفر از ...
بیشتر
هدف این پژوهش تبیین تاثیر اقتصاد دیجیتالی در آموزش عالی بر قصد کارآفرینی بر مبنای نظریه رفتار برنامه ریزی شده است. این پژوهش از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی به شمار میآید و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات، توصیفی و از نوع علی است. جامعه آماری این تحقیق را 500 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران تشکیل دادند که با استفاده از فرمول کوکران 209 نفر از آن ها به عنوان نمونه تعیین و از طریق روش نمونهگیری تصادفی برای مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد قصد کارآفرینانه لینان و چن (2009) و برای سنجش نگرش فردی و کنترل رفتاری درک شده از پرسشنامه (اوزارالی و رونبرگ،2016)و برای پشتیبانیهای اقتصاد دیجیتال از مقیاسهای توسعه داده شده در بررسی بن یوسف و همکاران (2020) استفاده شد. پایایی پرسشنامه با محسابه ضریب آلفا کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد تایید قرار گرفت. روایی پرسشنامه با دو روش روایی صوری-محتوایی و روایی سازه تایید شد. یافتهها نشان دادند که نگرش فردی و کنترل رفتاری عوامل تعیین کنندهی اصلی قصد کارآفرینی هستند؛ به طوریکه کنترل رفتاری درک شده تأثیر قویتری نسبت به نگرشهای فردی دارد. همچنین مدل ساختاری نشان داد که این دو عامل حدود 88 درصد از کل واریانس را تبیین می نمایند . بر اساس نتایج بدست آمده توصیه می شود که دانشگاهها توجه و تمرکز بیشتری بر آموزشها و تقویت مهارتهای علمی و تجربی دانشجویان داشته باشند.
مقاله پژوهشی
رهبری در سازمان های آموزشی
تینا سهرابی؛ افسانه نراقی زاده
چکیده
سبک مدیریت مهدکودک و پیش دبستانی به مجموعهای از رویهها، استراتژیها و روشهایی گفته میشود که مدیران مهدکودک برای انجام وظایف مختلف خود و مدیریت منابع موجود در مهدکودک استفاده میکنند. سبک مدیریت مهدکودک و پیش دبستانی میتواند تأثیر مستقیمی بر کیفیت آموزش و پرورش، محیط آموزشی و عملکرد کلی مهدکودک داشته باشد. هدف این پژوهش ...
بیشتر
سبک مدیریت مهدکودک و پیش دبستانی به مجموعهای از رویهها، استراتژیها و روشهایی گفته میشود که مدیران مهدکودک برای انجام وظایف مختلف خود و مدیریت منابع موجود در مهدکودک استفاده میکنند. سبک مدیریت مهدکودک و پیش دبستانی میتواند تأثیر مستقیمی بر کیفیت آموزش و پرورش، محیط آموزشی و عملکرد کلی مهدکودک داشته باشد. هدف این پژوهش شناسایی سبک مدیریت مراکز مهدکودک و پیشدبستانی شهر تهران، است. جامعه پژوهش حاضر را مدیران مهدکودکها و پیش دبستانی های شهر تهران که به نگهداری و تعلیم و تربیت کودکان 3 تا 6 سال می پردازند و زیر نظر وزارت آموزش و پرورش شهر تهران هستند، تشکیل دادند. این پژوهش، از نوع پژوهش کیفی و روش پدیدار شناسی با الگوی کلایزی می باشد. جهت روایی ابزار پژوهش از روش اعتبار محتوا و نظرات اساتید متخصص در حوزه پژوهش استفاده گردید و به منظور رسیدن به پایایی از نظرات 12 نفر از مدیران مهدکودک و پیش دبستانی تا رسیدن به اشباع نظری استفاده شد. دادهها از طریق ابزار مصاحبه و با استفاده از روش تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد، سبکهای مدیریت مراکز مهدکودک و پیشدبستانی شهر تهران شامل مدیریت مشارکتی، مدیریت حمایتی، مدیریت تحولی و مدیریت مقتدرانه است. نتایج این تحقیق، میتواند برای مدیران مراکز مهدکودک و پیش دبستانی در ایران، مفید باشد. این مدیران می توانند با توجه به نتایج این تحقیق، سبک مدیریتی خود و نیز عملکرد مهدکودک را بهبود ببخشند.