نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استاد گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

10.22054/jrlat.2025.84117.1826

چکیده

هدف پژوهش ارزشیابی عملکرد استادان راهنما و دانشجویان دکترای تخصصی دانشگاه علامه طباطبائی در فرآیند اجرا و نگارش رساله‌ها‌ی دکتری بود. روش پژوهش توصیفی بود. جامعه آماری دو گروه استادان دانشگاه علامه طباطبائی که در سال‌های تحصیلی(1402- 1399) حداقل راهنمای یک رساله دکتری بوده؛ وگروه دوم، دانشجویان دوره‌ی دکتری که از رساله خود در بازه زمانی دفاع کرده‌اند. همه افراد در دسترس دو گروه معرفی شده، به عنوان نمونه پژوهش بودند. برای ارزشیابی دانشجو از عملکرد استاد راهنما؛ از پرسشنامه تعهدات و وظایف استاد راهنما باچهارمولفه)‌توجه اثربخش، همدلی اثربخش، توانمندسازی اثربخش وحریم حرفه‌ای اثربخش(که روایی سازه آن با تحلیل عاملی و اعتبار آن به روش آلفای کرانباخ ۹۷/۰ برآورد تایید شده است. برای ارزشیابی استاد راهنما ازعملکرد دانشجویان دکتری، از پرسشنامه‌‌ تعهدات و وظایف دانشجوبا چهارمولفه) مشارکت اثربخش، ‌علاقه‌ی اثربخش، تعهد اثربخش و تعامل اثربخش(که روایی سازه آن با تحلیل عاملی و اعتبار آن به روش آلفای کرانباخ ۹۶/۰ برآورد تایید شده است، استفاده شد. 120 استاد و 120 دانشجوی دکترای تخصصی به این دو پرسشنامه پاسخ دادند. تحلیل داد‌ها با استفاده از آزمونt تک نمونه‌ای نشان داد که عملکرد استادان راهنما و دانشجویان دکترای تخصصی در کل قابل قبول( بالاتر از میانگین3) بوده است. مؤلفه‌های عملکردی توجه اثربخش، همدلی اثربخش و حریم حرفه‌ای اثربخش با 95 درصد اطمینان قابل قبول بود. اما مؤلفه‌ توانمندسازی اثربخش به لحاظ آماری قابل قبول نبود. همه مؤلفه‌های عملکردی دانشجویان با 95 درصد اطمینان قابل قبول بود، ولی میانگین‌های کسب شده در مولفه ها، نشان می دهد این عملکردها از مطلوبیت برخوردار نبود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Evaluating the performance of supervisors and doctoral students at Allameh Tabataba’i University in the process of implementing and writing doctoral theses

نویسنده [English]

  • mohamad asgari

Full Professor of Assessment and Measurement Department, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

The aim of the study was to evaluate the performance of supervisors and doctoral students at Allameh Tabataba’i University in the process of implementing and writing doctoral theses. The research method was descriptive.The population of the two groups was Allameh Tabataba’i University professors who had supervised at least one doctoral thesis in the academic years (1399-1402); and the second group was doctoral students who had defended their thesis within the time period. All individuals available to the two groups were introduced as the research sample. For the student's evaluation of the supervisor's performance, a questionnaire with four components of effective attention, effective empathy, effective empowerment, and effective professional privacy was used. Its construct validity has been confirmed by factor analysis and its reliability has been estimated at 0.97 using Cronbach's alpha. For the supervisor's evaluation of the doctoral student's performance, questionnaire with four components of (effective participation, effective interest, effective commitment, and effective interaction) was used. Its construct validity has been confirmed by factor analysis and its reliability has been estimated at 0.96 using Cronbach's alpha. 120 professors and students responded to these two questionnaires. Data analysis using a one-sample t-test showed that the performance of the supervisors and doctoral students was generally acceptable. The performance components of effective attention, effective empathy, and effective professional privacy were acceptable with a 95% confidence level. However, the effective empowerment component was not statistically acceptable. All of the students' performance components were acceptable with a 95% confidence level.These performances were not desirable performances.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Performance evaluation of supervisors
  • performance evaluation of doctoral students
  • obligations and duties of the thesis supervisor
  • obligations and duties of the doctoral student in completing the thesis