نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی تهران

10.22054/jrlat.2025.82270.1789

چکیده

مدیران مدارس یکی از ارکان اساسی فرایند آموزش و پرورش هستند لذا از تجربیات زیستة آن‌ها می-توان اطلاعات مفید و گران‌بهایی استخراج کرد. هدف اصلی از انجام پژوهش حاضر، فهم پدیدارشناسانة تجربة زیستة و درک مدیران دورة ابتدایی از برنامه توسعه فردی است. این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی اجرا و روش گردآوری اطلاعات، استفاده از مصاحبه‌های عمیق و نیمه‌ساختاریافته بود. بر این اساس، از بین مدیران دورة ابتدایی، 13 نفر بر اساس معیارهای ورود به پژوهش به روش هدفمند انتخاب و مصاحبه‌ با آنها تا رسیدن به حد اشباع ادامه داشت. تحلیل مصاحبه‌ها با استفاده از الگوی تاملی شش مرحله‌ای ون‌منن(1990) انجام شد که پس از استخراج موضوعی و طبقه-بندی آن‌ها، 14 مضمون اولیه شناسایی شده پژوهش، در قالب چهار مضمون اصلی 1. دیدگاه آماده-سازی برنامه توسعه فردی 2. دیدگاه کاربردی برنامه توسعه فردی 3. دیدگاه پیامدی برنامه توسعه فردی و 4. سایر دیدگاه‌های برنامه توسعه فردی، شناسایی و احصا شدند. نوآوری این مقاله در ارائه یک درک عمیق و پدیدارشناسانه از تجربیات مدیران مدارس ابتدایی در زمینه برنامه‌های توسعه فردی است که می‌تواند به بهبود فرآیندهای مدیریتی و آموزشی در این حوزه کمک کند.لذا احصا برداشت‌های منسجم و موثر در جهت توسعه منابع انسانی از برنامه توسعه فردی، می‌تواند به تحقق کارا و اثربخش برنامه‌های توسعه مدیران مدارس منجر می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Phenomenological understanding of the lived experience of elementary school principals from the personal development program

نویسنده [English]

  • morteza badri

Ph.D of Educational Management, Allameh Tabatabai University, Tehran

چکیده [English]

Abstract: School principals are one of the basic pillars of the education process, therefore useful and valuable information can be extracted from their lived experiences. The main purpose of the current research was to understand the phenomenology of lived experience and the understanding of elementary school managers about the personal development plan. This qualitative research was using the phenomenological method of implementation and the method of collecting information, using semi-structured interviews. Accordingly, among the primary school principals, 13 people were purposively selected based on the criteria for entering the study and interviews continued until saturation was reached. The interviews were analyzed using Van Manen's (1990) six-stage reflective model. after extracting the themes and classifying them, 14 primary themes were identified in the form of four main themes 1. The approach to preparing a personal development plan 2. The applied approach of the personal development plan 3. The consequential approach of the personal development plan and 4. Other approaches of the personal development plan were identified and counted. The innovation of this article is in providing a useful and phenomenological understanding of the experiences of elementary school principals in the field of personal development plan that can help improve managerial processes in this field. Therefore, the collection of coherent and effective ideas for the development of human resources from the individual development program can lead to the realization of efficient and effective development programs for school principals.

کلیدواژه‌ها [English]

  • personal development plan
  • lived experience
  • Approachs of personal development plan
  • elementary school principals