نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش لوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان،تهران،ایران

2 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران.

3 کارشناسی ارشد مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.

10.22054/jrlat.2024.81250.1774

چکیده

هدف تحقیق حاضر، تعیین تأثیر حمایت سازمانی بر اخلاق حرفه‌ای با نقش میانجی عدالت سازمانی در معلمان بود. روش انجام تحقیق، توصیفی همبستگی از نوع تحلیل مسیر بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان متوسطه دوم شهر زاهدان در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 844 نفر بود که تعداد 264 نفر (172 نفر معلم زن و 92 نفر معلم مرد) به‌عنوان حجم نمونه از طریق روش نمونه-گیری طبقه‌ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه حمایت سازمانی (ایزنبرگر و همکاران، 1986)، پرسشنامه اخلاق حرفه‌ای (آرمیتو و همکاران، ۲۰۱۱) و پرسشنامه عدالت سازمانی (کالکیت، 2001) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل مسیر و ضریب همبستگی پیشرون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که حمایت سازمانی ادارک شده بر اخلاق حرفه‌ای معلمان تأثیر مستقیم و معناداری دارد. حمایت سازمانی بر عدالت سازمانی معلمان تأثیر مستقیم و معناداری داشت. همچنین اخلاق حرفه‌ای بر عدالت سازمانی ادارک شده معلمان تأثیر مستقیم و معناداری دارد. عدالت سازمانی به واسطه حمایت سازمانی بر اخلاق حرفه‌ای معلمان به میزان 16/0 تأثیر داشت.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effect of Organizational Support on Professional Ethics with the Mediating Role of Organizational Justice in Secondary School Teachers

نویسندگان [English]

  • Gholam Hasan Panahi 1
  • Aghdas Taghi Shahbazi 2
  • sajad kazemi 3

1 Department of educational sciences، farhangian، tehran، iran

2 M.A. in Educational Management, Islamic Azad University, Zahedan branch, Iran.

3 M.A. in Educational Management and Planning, University of Sistan and Baluchistan, Zahedan, Iran.

چکیده [English]

The purpose of this research was to determine the effect of organizational support on professional ethics with the mediating role of organizational justice in teachers. The research method was descriptive correlation of path analysis type. The statistical population of this research included 844 secondary school teachers in Zahedan city in the academic year of 2022-2023, of which 264 (172 female teachers and 92 male teachers) were selected as the sample size through stratified random sampling. became The research tools were organizational support questionnaire (Eisenberger et al., 1986), professional ethics questionnaire (Armito et al., 2011) and organizational justice questionnaire (Calcit, 2001). Path analysis test and progressive correlation coefficient were used to analyze the data. The research results showed that perceived organizational support has a direct and significant effect on teachers' professional ethics. Organizational support had a direct and significant effect on teachers' organizational justice. Also, professional ethics has a direct and significant effect on teachers' perceived organizational justice. Organizational justice had an effect of 0.16 on teachers' professional ethics due to organizational support.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational Support
  • Professional Ethics
  • Organizational Justice