نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی ،واحد بین المللی خرمشهر خلیج فارس،دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر ،ایران.
2 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج ، کرج ،ایران .
3 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج ، کرج ،ایران ر
چکیده
هدف این پژوهش تبیین تاثیر اقتصاد دیجیتالی در آموزش عالی بر قصد کارآفرینی بر مبنای نظریه رفتار برنامه ریزی شده است. این پژوهش از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی به شمار میآید و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات، توصیفی و از نوع علی است. جامعه آماری این تحقیق را 500 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران تشکیل دادند که با استفاده از فرمول کوکران 209 نفر از آن ها به عنوان نمونه تعیین و از طریق روش نمونهگیری تصادفی برای مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد قصد کارآفرینانه لینان و چن (2009) و برای سنجش نگرش فردی و کنترل رفتاری درک شده از پرسشنامه (اوزارالی و رونبرگ،2016)و برای پشتیبانیهای اقتصاد دیجیتال از مقیاسهای توسعه داده شده در بررسی بن یوسف و همکاران (2020) استفاده شد. پایایی پرسشنامه با محسابه ضریب آلفا کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد تایید قرار گرفت. روایی پرسشنامه با دو روش روایی صوری-محتوایی و روایی سازه تایید شد. یافتهها نشان دادند که نگرش فردی و کنترل رفتاری عوامل تعیین کنندهی اصلی قصد کارآفرینی هستند؛ به طوریکه کنترل رفتاری درک شده تأثیر قویتری نسبت به نگرشهای فردی دارد. همچنین مدل ساختاری نشان داد که این دو عامل حدود 88 درصد از کل واریانس را تبیین می نمایند . بر اساس نتایج بدست آمده توصیه می شود که دانشگاهها توجه و تمرکز بیشتری بر آموزشها و تقویت مهارتهای علمی و تجربی دانشجویان داشته باشند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Role of DIGITAL ECONOMY in HIGHER EDUCATION on ENTREPRRNEURIAL INTENTION BASED on the THEORY of PLANNED BEHAVIER
نویسندگان [English]
- leila andrevazh 1
- seyed mohamad hosein lotfi ashtiani 2
- seyed mohsen lotfi ashtiani 3
1 Assistant Professor, Business Management Department, Khorramshahr Persian Gulf International Branch, Islamic Azad University, Khorramshahr, Iran.
2 Assistant Professor, Business Management Department,, Islamic Azad University, Karaj Branch, Karaj, Iran.
3 Assistant Professor, Business Management Department,, Islamic Azad University, Karaj Branch, Karaj, Iran.
چکیده [English]
The aim of this study is to explain the effect of the digital economy in higher education on entrepreneurial intention based on the theory of planned behavior. This study is an applied research in terms of its purpose and is descriptive and causal in terms of the method of data collection. The statistical population of this study consisted of 500 students of the University of Tehran, of whom 209 were determined as a sample using the Cochran formula and selected for the study through random sampling. The standard entrepreneurial intention questionnaire of Linan and Chen (2009) was used to collect data, and the questionnaire (Ozarali and Ronberg, )2016) was used to measure personal attitude and perceived behavioral control, and the scales developed in the study of Ben Youssef et al. (2020) were used to measure digital economy supports. The reliability of the questionnaire was confirmed by calculating Cronbach's alpha coefficient and composite reliability. The validity of the questionnaire was confirmed by two methods: face-content validity and construct validity. The findings showed that personal attitude and behavioral control are the main determinants of entrepreneurial intention; such that perceived behavioral control has a stronger effect than personal attitudes. Also, the structural model showed that these two factors explain about 88% of the total variance. Based on the results obtained, it is recommended that universities pay more attention and focus on training and strengthening students' scientific and experimental skills.
کلیدواژهها [English]
- Entrepreneurship
- digital economy
- individual concern
- behavioral control