مروری
هزارتوی روایت‌ها: بازخوانی هویت پژوهشی مدرسه در ایران

رضوان حسینقلی زاده؛ مهدیه دژبرد

دوره 9، شماره 34 ، تیر 1404، صفحه 7-53

https://doi.org/10.22054/jrlat.2025.83213.1811

چکیده
  هدف اصلی این مطالعه، شناسایی و تحلیل روایت‌های غالب مدرسه از طریق بازخوانی ادبیات پژوهشی موجود می‌باشد. برای دستیابی به این هدف، از روش پژوهش اسنادی، نوع مرور روایتی بهره گرفته شد. در نتیجه جستجو، شناسایی و پالایش مطالعات صورت گرفته 178 پژوهش به صورت هدفمند انتخاب و با روش تحلیل تفسیری مورد بررسی قرار گرفتند. دراین نوشتار، هویت پژوهشی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تجارب زیسته نومعلمان در مدارس ابتدایی از تنهایی سازمانی ( عوامل موثر و راه کارها)

کوثر خانی؛ زینب طولابی؛ علی یاسینی

دوره 9، شماره 34 ، تیر 1404، صفحه 55-81

https://doi.org/10.22054/jrlat.2025.82959.1807

چکیده
  از آنجا که موضوع تنهایی سازمانی در جوامع علمی و سازمانی ایران، به ویژه درحیطه آموزش و پرورش موضوع جدید و نا آشنایی است؛ ازاین‌رو هدف ازانجام این مطالعه شناسایی،بررسی و تحلیل تجارب زیسته نومعلمان از پدیده تنهایی سازمانی در قالب‌های عوامل مؤثر بر شکل گیری پدیده تنهایی سازمانی، پیامدهای پدیده تنهایی سازمانی و راهکارهای فردی و گروهی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
واکاوی بسترهای لازم برای گذار از مدیریت آموزشی به رهبری آموزشی در مدارس

فاروق احمدی؛ حسین عبدالهی؛ علی خورسندی طاسکوه؛ مرتضی طاهری

دوره 9، شماره 34 ، تیر 1404

https://doi.org/10.22054/jrlat.2024.80510.1763

چکیده
  در چند دهه گذشته، رهبری آموزشی و توجه به کیفیت عملکرد مدیران مدارس در رأس سیاست‌های آموزشی کشورهای توسعه یافته بوده است. هدف این پژوهش واکاوی بسترهای لازم برای گذار از مدیریت آموزشی به رهبری آموزشی در نظام آموزشی(مدارس) ایران است. روش ﭘﮋوﻫﺶ حاضر از ﻧﻮع ﮐﯿﻔﯽ است ﮐﻪ به روش نظریه زمینه‌ای سیستماتیک) انجام شده است. مشارکت‌کنندگان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی تأثیر رهبری تحول‌گرا بر رفتار کاری نوآورانه در نظام آموزش عالی سلامت کشور با توجه به نقش میانجی تناسب فرد- سازمان و رفتار اشتراک دانش

رامین باقری؛ عیسی نیازی؛ عبدالرشید نیک رفتار

دوره 9، شماره 34 ، تیر 1404

https://doi.org/10.22054/jrlat.2025.81812.1782

چکیده
  تحقیق حاضر به بررسی تاثیر رهبری تحول‌گرا بر رفتار کاری نوآورانه با نقش میانجی تناسب فرد- سازمان و رفتار اشتراک دانش در نظام آموزش عالی سلامت کشور می‌پردازد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی بوده و از نظر روش توصیفی با تاکید بر شاخه همبستگی می‌باشد. جامعه آماری تحقیق، کارکنان بیمارستان پیامبر اعظم (ص) گنبدکاووس به تعداد 204 نفر می‌باشند ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نقش هوش مصنوعی بر رهبری آموزشی در مدارس: رویکرد کیفی

کبری خباره

دوره 9، شماره 34 ، تیر 1404

https://doi.org/10.22054/jrlat.2024.83499.1818

چکیده
  امروزه با توجه به پیشرفت‌های هوش مصنوعی، رهبری آموزشی در مدارس به سمت بهره‌گیری بیشتر از داده‌ها و تحلیل‌های هوشمند حرکت می‌کند. هدف این پژوهش نقش هوش مصنوعی بر رهبری آموزشی در مدارس بوده است. پژوهش با رویکرد کیفی و روش فراترکیب انجام شده است. جامعه پژوهش شامل بیش از 400 مقاله بوده که از میان آنها 44 سند برای تحلیل انتخاب شدند. به منظور ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل سبک‌های مدیریتی در سازمان‌های آموزشی مبتنی بر نوع شناسی نسل‌ها (شکاف نسلی)

سارا الماسی زاده؛ حسن رحیمی

دوره 9، شماره 34 ، تیر 1404

https://doi.org/10.22054/jrlat.2024.78992.1733

چکیده
  اکوسیستم آموزشی جهان، عرصه تاخت‌وتاز ورود نسل‌های پی‌درپی یادگیرندگان، یاد دهندگان و مدیران با نیازها و ترجیحات منحصربه‌فرد خود است. کارآمدی و سازش هوشمندانه سیستم آموزشی با تحولات، نیازمند شناسایی ترجیحات و رویکردهای مدیران با توجه به شکاف نسلی و تنوع میان آنان است. لذا پژوهش حاضر باهدف شناسایی رفتار مدیران مدارس برحسب تنوع ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رفتار و روابط انسانی در سازمان های آموزشی
تاثیر رهبری آموزشی مبتنی بر هوش هیجانی بر خودکنترلی و شیوه مدیریت کلاس در معلمان مقطع ابتدایی

مجتبی شریفی درآمدی

دوره 9، شماره 34 ، تیر 1404

https://doi.org/10.22054/jrlat.2025.83495.1817

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر رهبری آموزشی مبتنی بر هوش هیجانی بر خودکنترلی و شیوه مدیریت کلاس در معلمان مقطع ابتدایی بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهر تهران تشکیل دادند که در خود کنترلی و مدیریت کلاس درس دچار ضعف بودند و سابقه خشونت علیه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نقش نگرش معلمان و فرهنگ مدرسه در پیش بینی خودکارآمدی معلمان دوره ابتدایی

عادل زاهد بابلان؛ رزا حسین زاده؛ ساناز حنیفی کلشانی

دوره 9، شماره 34 ، تیر 1404

https://doi.org/10.22054/jrlat.2024.80773.1767

چکیده
  هدف از انجام این تحقیق مطالعه نقش نگرش معلمان و فرهنگ مدرسه در پیش‌بینی خودکارآمدی معلمان دوره ابتدایی بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و ماهیت این تحقیق از نوع کمی و از نظر شیوه اجرا هم تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 1403-1402 بودند که تعداد آنان 2600 نفر بود. بر اساس ...  بیشتر

مقاله پژوهشی رفتار و روابط انسانی در سازمان های آموزشی
تبیین سکوت سازمانی معلمان بر اساس بدبینی سازمانی با نقش میانجی فلات‌زدگی شغلی

آزاد الله کرمی؛ غفار کریمیانپور؛ فریبا درتاج

دوره 9، شماره 34 ، تیر 1404

https://doi.org/10.22054/jrlat.2025.82876.1805

چکیده
  سکوت سازمانی به‌عنوان یکی از مسائل مهم در محیط‌های آموزشی، می‌تواند مانعی بر سر راه تعاملات مؤثر و پیشرفت سازمان باشد. این پژوهش باهدف بررسی تأثیر بدبینی سازمانی بر سکوت سازمانی معلمان و نقش میانجی فلات شغلی دراین‌رابطه انجام شد. روش اجرای پژوهش توصیفی از نوع همبستگی به روش معادلات ساختاری (SEM) بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
واکاوی اخلاقی مبانی اخلاقی نظارت بر معلمان در آموزش مجازی

نیشتمان مومن پور؛ کیوان بلندهمتان؛ ناصر شیربگی

دوره 9، شماره 34 ، تیر 1404

https://doi.org/10.22054/jrlat.2025.80220.1755

چکیده
  هدف از این پژوهش واکاوی مبانی اخلاقی نظارت بر معلمان در آموزش مجازی است. این پژوهش از نظر هدف توسعه ای-کاربردی و از نظر روش آمیخته با رویکرد اکتشافی متوالی بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل 22 نفر از مدیران مدارس و اساتید دانشگاهی مطلع در زمینه نظارت بر آموزش مجازی بودند که به روش گوله‌برفی و در حد اشباع نظری انتخاب شد. جامعه آماری ...  بیشتر