نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد علوم تربیتی، گرایش آموزش و بهسازی منابع انسانی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
2 دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه تهران. تهران. ایران
3 استادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
4 استادیار گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران: ایران
چکیده
در آموزشوپرورش، موفقیت سازمان در رسیدن به اهداف و مأموریتهای سازمانی منوط به شناسایی عوامل مؤثر بهبود عملکرد است و عملکرد سازمانی سزاوار توجه و بررسی فراوان است. هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر هوش هیجانی و رهبری مبادلهای بر عملکرد سازمان با نقش میانجی گردش شغلی در آموزشوپرورش شهر تهران بوده است. این پژوهش از نوع کاربردی و روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش کلیه پرسنل سازمان آموزشوپرورش شهر تهران با مراجعه به آموزشوپرورش شهر تهران 1500 نفر تعیین شد و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 306 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده تعیین شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی، پرسشنامه سبک رهبری، پرسشنامه عملکرد سازمانی و پرسشنامه چرخش شغلی بوده است. روایی پرسشنامهها با استفاده از روایی محتوا و روایی سازه و پایایی انها با استفاده از روش آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. قرار جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری با نرمافزار SPSS و PLS استفاده شده است. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داده است که هوش هیجانی بر گردش شغلی و عملکرد سازمان، رهبری مبادلهای بر گردش شغلی و عملکرد سازمان و گردش شغلی بر عملکرد سازمان در سازمان آموزشوپرورش شهر تهران تاثیر دارد. همچنین نتایج نشان داد که هوش هیجانی بر عملکرد سازمان با نقش میانجی گردش شغلی و رهبری مبادلهای بر عملکرد سازمان با نقش میانجی گردش شغلی تاثیر دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Testing the causal model of the organizational performance of the employees of the Tehran Education Organization based on emotional intelligence and transactional leadership with the mediating role of job turnover
نویسندگان [English]
- Seyyed Mohsen Hosseinzadeh 1
- Salahedin Ebrahimi 2
- Mohammad mehdi Mohebi 3
- Bahman Gholami 4
1 Master's degree in educational sciences, training and improvement of human resources, Tabriz University, Tabriz, Iran.
2 Ph.D. in Educational Management, University of Tehran, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Management Department, Faculty of Management, Payam Noor University, Tehran, Iran.
4 Assistant Professor, Department of Management, Payam Noor University, Tehran: Iran
چکیده [English]
The aim of the current research was to determine the impact of emotional intelligence and transactional leadership on organizational performance with the mediating role of career turnover in education in Tehran. This research is of an applied type and the research method is a descriptive correlational type. The statistical population of the research was determined by referring to the education and training organization of Tehran, 1500 people, and the sample size was 306 people based on Cochran's formula by simple random sampling method. The tools for collecting information in this research were standard emotional intelligence questionnaire, leadership style questionnaire, organizational performance questionnaire and job rotation questionnaire. The validity of the questionnaires was confirmed using content validity and construct validity, and their reliability was confirmed using Cronbach's alpha method. Structural equation method with SPSS and PLS software was used for data analysis. The results of data analysis have shown that emotional intelligence has an effect on job turnover and organizational performance, transactional leadership has an effect on job turnover and organizational performance, and job turnover has an effect on organizational performance in Tehran's educational organization. Also, the results showed that emotional intelligence has an effect on the performance of the organization with the mediating role of job turnover, and transactional leadership has an effect on the performance of the organization with the mediating role of job turnover.
کلیدواژهها [English]
- emotional intelligence
- job rotation
- transactional leadership
- organizational performance