نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه رهبری و سرمایه انسانی ،دانشکدگان مدیریت ،دانشگاه تهران
2 گروه رهبری و سرمایه انسانی ،دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران
چکیده
با توجه به ماهیت خاص رشته مدیریت و از سوی دیگر رشد چشمگیر پذیرش دانشجو در مقطع دکتری این رشته، سطح کیفی فرآیندهای آموزش و یادگیری در این دوره به شدت تحتتأثیر قرارگرفته و تحقق اهداف اصلی این دوره را با چالش روبرو کردهاست. اگرچه دلایل مختلفی باعث این ناکارآمدی شدهاست، اما بدونشک یکی از دلایل اصلی، نبود نظام رفتاری مناسب برای تحقق اهداف یادگیری است. این مقاله با فرض پذیرش ضرورت تعامل با وضعیت موجود، از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با 15 نفر از دانشآموختگان و دانشجویان مقطع دکتری مدیریت تلاش شدهاست تا امکان بهکارگیری مداخلات و تلنگرهای رفتاری در فرایند یادگیری دانشجویان دکتری به عنوان یک ابزار کمهزینه و زودبازده برای ارتقای یادگیری در مراحل مصاحبه، دوره آموزشگری، دوره پژوهشگری و دفاع از رساله دکتری پیشنهاد شود.تجزیهوتحلیل دادههای گردآوریشده با تکنیک تحلیل مضمون و کدگذاری آنها با نرمافزار MAXQDA نشان میدهد که تلنگرها میتوانند برای ارتقای یادگیری در مقطع دکتری مؤثر باشند.
براساس مطالعات نظری و پژوهش میدانی 281 مضون پایه استخراج گردید که در قالب 19 مضون سازمانیافته و 7 مضمون فراگیر باتوجه به نظر خبرگان احصاء و نتایج تأییدشده جهت تطابق با کاربردهای تلنگری در اختیار خبرگان حوزه مداخلات رفتاری قرار گرفت.تلنگرهای پیشفرض، شفافکننده، اطلاعساز، جهتدهنده، تعهدآفرین، آگاهیدهنده(هشداردهنده)، بازخور، ظرفیتساز، هویتساز، رضایتبخشی، مشوق، آیندهنگر، فرصتساز، دیجیتال، جرأتآفرین، مدیریتریسک، معکوس، محکزننده، تعدیلکننده توقعات ازجمله تلنگرهای پیشنهادی در حوزه تسهیلگری فرایندهای یادگیری در مقطع دکتری مدیریت هستند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identifying Nudge Based Behavioral Interventions Across Educational and Research Phases for Doctoral Students in Management
نویسندگان [English]
- Seyed Kamal Vaezi 1
- Leila Mirza Abolalhassan Khan Ilchi 2
1 Leadership and Human Capital ,Collège of management,, University of Tehran
2 Leadership and Human Capital Department,,, Collège of Management,, University of Tehran
چکیده [English]
Given the unique nature of management studies and the significant increase in doctoral admissions in this field, the quality of teaching and learning processes in these programs has been severely impacted, posing challenges to achieving the primary objectives of doctoral education. Although various factors contribute to this inefficiency, one key reason is undoubtedly the lack of an appropriate behavioral framework to achieve learning objectives. This article assumes the necessity of engaging with the current state of doctoral education and explores the potential for implementing behavioral interventions, or "nudges," as a cost-effective and quick-return tool for enhancing learning processes in the stages of interviews, training, research, and dissertation defense.
Data collected through semi-structured interviews with 15 graduates and current doctoral candidates in management were analyzed using thematic analysis, with coding performed using MAXQDA software. The findings indicate that nudges can significantly improve learning outcomes at the doctoral level. Based on theoretical studies and field research, 281 foundational themes were extracted, which were organized into 19 structured themes and 7 overarching themes, validated by experts to ensure alignment with practical applications of nudges in behavioral interventions.
Proposed nudges include preemptive nudges, clarifying nudges, informative nudges, directional nudges, commitment-inducing nudges, awareness-raising (warning) nudges, feedback-oriented nudges, capacity-building nudges, identity-forming nudges, satisfaction-enhancing nudges, motivational nudges, future-oriented nudges, opportunity-creating nudges, digital nudges, courage-inducing nudges, risk-managing nudges, reverse-thinking nudges, evaluative nudges, and expectation-modifying nudges. These are suggested as effective tools for facilitating learning processes in management doctoral programs.
کلیدواژهها [English]
- Higher education
- behavioral nudges
- enhancing learning
- doctoral student
- Behavioral economics