نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تهران

2 سازمان سنجش آموزش کشور

10.22054/jrlat.2025.82725.1801

چکیده

هدف این پژوهش شناسایی الگوی روابط ساختاری عوامل مؤثر بر فرسودگی شغلی معلمان ابتدایی شهرستان‌های استان تهران بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد که به شیوۀ معادلات ساختاری صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان ابتدایی شهرستان‌های استان تهران بودند که از بین آنها 1147 نفر با استفاده از روش نمونه-گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه محقق‌ساخته عوامل موثر بر فرسودگی شغلی معلمان استفاده شد که روایی محتوایی پرسشنامه‌ها توسط متخصصان تأیید و پایایی آن نیز براساس روش آلفای کرونباخ 763/0 برآورد شد. جهت تحلیل داده‌های پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری استفاده شد. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که بین عوامل سازمانی، عوامل شغلی و عوامل فردی با ابعاد فرسودگی شغلی در سطح معناداری 01/0 رابطه منفی و معنادار وجود دارد. تحلیل‌های معادلات ساختاری نیز نشان داد که عوامل شغلی در رابطه بین عوامل سازمانی با فرسودگی شغلی، و در رابطه بین عوامل فردی با فرسودگی شغلی نقش میانجی را به‌خوبی ایفاء می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Structural Equation Model of Factors Influencing on the Elementary Teachers' Job Burnout

نویسندگان [English]

  • reza mohamadi 1
  • akbar khorsandi yamchi 2

1 University of Tehran

2 National Education Testing Organization

چکیده [English]

The purpose of the present research was to Identifying the pattern of structural relationships of Factors Influencing elementary teachers' job burnout on the cities of Tehran province. In terms of purpose, it was an applied research, and in terms of the research method it was survey–correlation. The study population included all the elementary teachers' from cities of Tehran province that 1147 people were selected through multi-stage cluster random. To collect data, a researcher-made questionnaire of factors influencing job burnout questionnaire were used. The questionnaires validity was confirmed by a panel of experts, and also its reliability (the Cronbach's alpha) was reported as 0.763. The data were analyzed by Pearson Correlation Coefficient and Structural Equation. The result showed that between the dimensions of organizational factors, dimensions of job factors and individual motivation with the dimensions of job burnout is a negative and significant correlation at level of 0.01. Also, structural equation analysis showed that job factors well play the role of mediator on the relationship between organizational factors and job burnout, and the relationship between individual factors and job burnout.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Job burnout
  • Organizational factors
  • Job factors
  • Individual factors
  • Elementary teachers