مقاله پژوهشی
مهزا پاکزاد؛ عباس عباس پور؛ حمید رحیمیان؛ علی خورسندی طاسکوه
چکیده
بینالمللی شدن دانشگاهها، مهاجرت دانشجویی، و تعدد دانشجویان بینالمللی از فرهنگهای مختلف، سطح بالاتری از ارتباطات، تعاملات و تعهدات انسانی را بوجود آورده است، که این مسئله علاقۀ دانشمندان به مقولۀ فرهنگپذیری و تأثیرات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و روانی آن را تحت تأثیر قرار داده است. فرایند فرهنگپذیری دانشجویان بینالمللی ...
بیشتر
بینالمللی شدن دانشگاهها، مهاجرت دانشجویی، و تعدد دانشجویان بینالمللی از فرهنگهای مختلف، سطح بالاتری از ارتباطات، تعاملات و تعهدات انسانی را بوجود آورده است، که این مسئله علاقۀ دانشمندان به مقولۀ فرهنگپذیری و تأثیرات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و روانی آن را تحت تأثیر قرار داده است. فرایند فرهنگپذیری دانشجویان بینالمللی به دلیل عوامل متعددی استرسزا شناخته شده است. در حقیقت، تعامل میان این دانشجویان و جامعۀ میزبان نقش مهمی در سازگاری بینفرهنگی آنان دارد. با این حال، پژوهشهای محدودی، چنین تعاملی را در بررسی فرهنگپذیری دانشجویان بینالمللی مورد بررسی و ارزیابی قرار دادهاند. بنابراین پژوهش حاضر با تکیه بر مفهوم فرهنگپذیری، به بررسی همسویی دانشجو و دانشگاه در ابعاد مختلف به عنوان پیشبینیکنندههای سازگاری روانشناختی دانشجویان بینالمللی در دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران پرداخته است. جامعه آماری پژوهش شامل 56 نفر از دانشجویان بینالمللی مشغول به تحصیل در دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران میباشد که به شیوۀ گلولۀ برفی انتخاب شدهاند. به منظور تحلیل دادههای به دست آمده علاوه بر تحلیل شاخصهای توصیفی، از تحلیل آماری نیز استفاده شده است. نتایج حاصله حاکی از آن بود که عامل هنجارهای ارزشی، درصد فرهنگپذیری را در این دانشجویان تبیین میکند. همچنین نتایج تحلیل نشان داد که در بین دانشجویان دختر و پسر در عامل شیوههای زندگی تفاوت معناداری وجود دارد که خود در فرهنگپذیری نقشی اساسی دارد.
مقاله پژوهشی
رسول ساعدی؛ محمود تعجبی؛ حبیب قادرمرزی
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی فرصتها و چالشهای اجرای نظارت و راهنمایی آموزشی در مدارس ابتدایی میباشد. رویکرد پژوهش کیفی و پارادایم آن تفسیری - مشارکتی است ده نفر از راهبران آموزشی و تربیتی دوره ابتدایی شهر کامیاران (استان کردستان) از طریق نمونهگیری هدفمند با روش ملاکی تا حد اشباع دادهها بر اساس دارا بودن (ملاک تجربه غنی و عملکرد کاری ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر شناسایی فرصتها و چالشهای اجرای نظارت و راهنمایی آموزشی در مدارس ابتدایی میباشد. رویکرد پژوهش کیفی و پارادایم آن تفسیری - مشارکتی است ده نفر از راهبران آموزشی و تربیتی دوره ابتدایی شهر کامیاران (استان کردستان) از طریق نمونهگیری هدفمند با روش ملاکی تا حد اشباع دادهها بر اساس دارا بودن (ملاک تجربه غنی و عملکرد کاری درخشان، و شرکت در کارگاههای نظارت و راهنمای آموزشی) به عنوان شرکت کننده انتخاب شدند، با توجه به جامعه نمونه که از ناظران آموزشی دارای تجارب غنی و نیز کنترل پاسخ و پاسخگویان با افراد مطلع و متخصص و همچنین همبسته بودن پاسخها تا حدود معینی اعتبار پژوهش حاصل گردید. دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختارمند گردآوری و از طریق تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل گردید. نتایج نشان داد نظارت و راهنمایی آموزشی در مدرسه شامل: الگوی نظارت علمی (ارائه راهکارها، توجیه کردن معلم، آگاه سازی، تخصصی و علمی شدن)، الگوی نظارت مبتنی بر اعتماد (حامی و پشتیبان معلم، جلب اعتماد معلم، امنیت شغلی)، الگوی نظارت خود تاملی(پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، رفع مشکلات آموزشی، بازسازی جریان یاددهی _ یادگیری، احساس ارزشمندی و هدفمند بودن) را به وجود آورده و چالشهای پیشرو شامل: عوامل ساختاری (عدم حقوق و مزایای کافی، ساختار متمرکز، اهداف از قبل تعیین شده)، انگیزشی (نگاه سنتی به نظارت و راهنمایی آموزشی، ترک تحصیل)، علمی (عدم آگاهی علمی راهبران آموزشی، گزینش انتصابی راهبران آموزشی، تک بعدی نگری)، بینشی (عدم باور و اعتقاد به نظارت آموزشی، درک سطحی از نظارت آموزشی، عدم درک تغییر) میباشد.
مقاله پژوهشی
ابراهیم مزاری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی حکمرانی دیجیتالی آموزش و پرورش انجام شده است. روش پژوهش حاضرکیفی و از نظر هدف، بنیادی است که از روش سنتزپژوهی سندلوسکی و باروسو (2007) استفاده کرده است. جامعۀ پژوهش حاضر را اسناد و مدارک علمی (مقالات، پایاننامهها، رسالهها، کتب و گزارشهای کاری) قابل دسترس در پایگاههای علمی معتبر داخلی و خارجی در بازه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی حکمرانی دیجیتالی آموزش و پرورش انجام شده است. روش پژوهش حاضرکیفی و از نظر هدف، بنیادی است که از روش سنتزپژوهی سندلوسکی و باروسو (2007) استفاده کرده است. جامعۀ پژوهش حاضر را اسناد و مدارک علمی (مقالات، پایاننامهها، رسالهها، کتب و گزارشهای کاری) قابل دسترس در پایگاههای علمی معتبر داخلی و خارجی در بازه زمانی 2015 تا 2023 تشکیل داده است که از میان آنها تعداد 30 سند علمی به شیوۀ نمونهگیری هدفمند انتخاب و تحلیل شدند. برای تحلیل یافتهها، ابتدا کدها از متن استخراج و سپس مقولهها شکل گرفتند. در نهایت، الگوی حکمرانی دیجیتالی آموزش و پرورش طراحی شد. برای اعتبار یافتههای پژوهش از روش روایی توصیفی و تفسیری (فرایند ساختیافته نگارش و ثبت یافتهها و ابزارحیاتی گلین(2006)) و برای سنجش پایایی کدها، از روش توافق بین دوکدگذار استفاده و 81.48 محاسبه شد. نتایج حاکی از طراحی مدل در 13 مقوله برای حکمرانی دیجیتالی آموزش و پرورش شد که شامل رویکرد حکمرانی دیجیتالی، زیرساختها و فناوریهای سخت دیجیتالی، پلتفرمها و فناوریهای نرم دیجیتالی، برنامه درسی و محتوایی دیجیتالی، کنشگران حکمرانی دیجیتالی و همچنین شایستگیهای حکمرانی دیجیتالی، فرایندها و رویههای حکمرانی، خطمشیگذاری، هنجارها، قوانین و مقررات و تنظیمگری دیجیتالی، گرهها و نقاط اتصال عناصر و عوامل، پایش و نظارت دیجیتالی و در نهایت بافتار زمینهای حکمرانی دیجیتالی آموزش و پرورش بوده است. میتوان نتیجه گرفت حکمرانی به عنوان یک علم در ادغام با فناوری دیجیتال، حکمرانی دیجیتالی آموزش و پرورش را به عنوان راهحلی مناسب برای نظام مسائل کنونی آموزش و پرورش معرفی میکند.
مقاله پژوهشی
زهیر حاجی حسینی؛ محسن شاکری؛ سید علیرضا هوشی السادات
چکیده
پژوهش حاضر با هدف واکاوی ادراکات مدیران شرکتهای دانشبنیان و فناور شهر یزد از علل عدم آمادگی اشتغالپذیری دانش-آموختگان دوره کارشناسی صورت گرفت. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و از نوع پدیدارشناسی تفسیری بود. تعداد شرکتکنندگان پژوهش ۱۰ نفر از مدیران شرکتهای دانشبنیان و فناور پارک علم وفناوری اقبال یزد بودند که به صورت نمونهگیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف واکاوی ادراکات مدیران شرکتهای دانشبنیان و فناور شهر یزد از علل عدم آمادگی اشتغالپذیری دانش-آموختگان دوره کارشناسی صورت گرفت. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و از نوع پدیدارشناسی تفسیری بود. تعداد شرکتکنندگان پژوهش ۱۰ نفر از مدیران شرکتهای دانشبنیان و فناور پارک علم وفناوری اقبال یزد بودند که به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته به عنوان ابزار پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. دادهها با استفاده از روش اسمیت تحلیل شدند. برای تعیین اعتبار دادهها از روش سهسوسازی (تطبیق توسط اعضاء، بررسی همکار، مشارکتی بودن پژوهش و بازاندیشی پژوهشگر) استفاده شد. کدگذاری نیز توسط پژوهشگر و فرد متخصص دیگری در حوزه کیفی انجام و مورد مقایسه قرار گرفت. در نهایت ادراکات تجربه شده مدیران شرکتهای دانشبنیان و فناور از علل عدم آمادگی دانشآموختگان دوره کارشناسی برای اشتغال در قالب 3 مضمون اصلی: ضعف در کسب مهارتهای نرم، ادراکی و فنی (11 زیرمضمون) کیفیت نامطلوب آموزشهای دانشگاهی (5 زیرمضمون) وضعف در سیاستگذاری و برنامهریزی (5 زیرمضمون)، شناسایی شد. بر اساس یافتههای پژوهش، سیاستگذاران و برنامهریزان آموزشی میتوانند با شناسایی علل عدم آمادگی اشتغالپذیری دانشآموختگان در شرکتهای دانشبنیان و فناور، الزامات آمادهسازی آنان برای اشتغال در این شرکتها را فراهم نمایند.
مقاله پژوهشی
محمد سمیعی فر؛ مهدی صالحی
چکیده
هدف کلی این مقالۀ پژوهشی بررسی وضعیت تصویر سازمانی دانشگاه کردستان از دیدگاه ذینفعان آن و تعیین میزان همبستگی آن با متغیرهای هویت، شهرت و تعهد سازمانی است. روش تحقیق توصیفی همبستگی بود. جامعۀ آماری کلیۀ اعضای هیأت علمی (400 نفر) و کارمندان شاغل (500) در دانشگاه کردستان بودند که با شیوۀ نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 146 نفر عضو هیات ...
بیشتر
هدف کلی این مقالۀ پژوهشی بررسی وضعیت تصویر سازمانی دانشگاه کردستان از دیدگاه ذینفعان آن و تعیین میزان همبستگی آن با متغیرهای هویت، شهرت و تعهد سازمانی است. روش تحقیق توصیفی همبستگی بود. جامعۀ آماری کلیۀ اعضای هیأت علمی (400 نفر) و کارمندان شاغل (500) در دانشگاه کردستان بودند که با شیوۀ نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 146 نفر عضو هیات علمی و143 نفر کارمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها چهار پرسشنامه اقتباس شده از تحقیات خارجی بود که دارای روایی و پایایی مطلوب بودند. مدل معادلات ساختاری نشان داد که اثر مستقیم بین تصویر دانشگاه و شهرت دانشگاه با مقدار 623/0 = β، اثر مستقیم تصویر دانشگاه و تعهدسازمانی با مقدار 411/0 = β، اثر مستقیم تصویر دانشگاه و احساس هویت با مقدار 220/0 = β، اثر مستقیم شهرت دانشگاه و تعهدسازمانی، اثر مستقیم شهرت و احساس هویت و نهایتاً اثر مستقیم تعهدسازمانی و احساس هویت معنادار بود. نقش غیرمستقیم شهرت سازمانی در رابطه بین تصویر سازمانی دانشگاه با احساس هویت، نقش غیرمستقیم شهرت سازمانی در رابطه تصویر سازمانی دانشگاه با تعهدسازمانی و نقش غیرمستقیم تعهدسازمانی در رابطه بین شهرت دانشگاه با احساس هویت تأیید گردید. نتایج تحقیق حاضر لزوم پیامدهای ارزیابی و ایجاد تصویر سازمانی در دانشگاهها را برجسته میکند. همچنین متغیرهایی مانند شهرت و هویت سازمانی درکشده میتواند بهعنوان میانجی و فعالکننده برای افزایش تعهد سازمانی کارکنان و اعضای هیأت علمی حتی در صورت وجود تصویر سازمانی نامطلوب به صورت بلند مدت برای یک دانشگاه عمل کند.
مقاله پژوهشی
سمانه سادات موسویان؛ شیرین دخت حبیب زاده؛ صوفیا حیدری؛ ناصر پورحبیبی
چکیده
هدف این پژوهش بررسی عمیق شایستگی حرفهای نومعلمان مبتنی بر تجارب زیسته ایشان در کارنمای معلمی است. مشارکتکنندگان این پژوهش نومعلمان در رشته زبان و ادبیات فارسی بودند، که به روش هدفمند ملاک محور انتخاب شدند. این پژوهش با روش کیفی داده بنیاد از نوع کلاسیک و مقایسهای صورت گرفت، تحلیل داده بر اساس کدگذاری اکتشافی با نرم افزار تحلیل ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی عمیق شایستگی حرفهای نومعلمان مبتنی بر تجارب زیسته ایشان در کارنمای معلمی است. مشارکتکنندگان این پژوهش نومعلمان در رشته زبان و ادبیات فارسی بودند، که به روش هدفمند ملاک محور انتخاب شدند. این پژوهش با روش کیفی داده بنیاد از نوع کلاسیک و مقایسهای صورت گرفت، تحلیل داده بر اساس کدگذاری اکتشافی با نرم افزار تحلیل محتوای کیفی در ابتدا قیاسی-تطبیقی و سپس استقرایی- اکتشافی انجام شد. در پیادهسازی پژوهش، در گام اول مفهوم شایستگی از دیدگاه مبانی نظری سند تحول بنیادین استخراج گردید و در گام دوم شایستگیهای 4 گانه در سرفصل رشته که شامل؛ دانش تخصصی، دانش تربیتی و حلمسئله، الگوی عملی و دانش دینی است تبیین شدند و با تحلیل دادة مستخرج از پروژههای پایان دورة کارشناسی، مورد کاوش و تطبیق قرار گرفتند. در گام سوم در طبقهبندی حاصل از تحلیل دادهها، مقوله سیستمی، تعاملی، نگرشی، شناختی و مقوله مهارتی استخراج شدند. تحلیل یافتههای این پژوهش نشان میدهد که نومعلمان به اغلب مقولهها بهویژه جنبه مهارتی در فرآیند آموزش و طراحی آموزشی به عنصر مهم تحلیل در قالب شایستگیهای حرفهای بهصورت مطلوب دست یافتند، اما نومعلمان از میان شایستگیهای 4 گانه، در شایستگی دانش تخصصی، صرفاً به وجه سیستمی دست پیدا کردند، متأسفانه به سایر سطوح شایستگی دانش تخصصی نرسیدند و این مورد مهم نیز حاصل شد که نومعلمان این پژوهش، فاقد دانش و مهارت رشته تخصصی خود هستند.