نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 نویسنده مسئول، استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، کد پستی 1998963341، تهران، ایران. رایانامه: s.musavian@cfu.ac.ir

2 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، کد پستی 1998963341، تهران، ایران. رایانامه: habibzadeh.shd@cfu.ac.ir

3 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، کد پستی 1998963341، تهران، ایران. رایانامه: shidari@cfu.ac.ir

4 مربی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، کد پستی 1998963341، تهران، ایران. رایانامه: n.poorhabiby@cfu.ac.ir

چکیده

هدف این پژوهش بررسی عمیق شایستگی حرفه‏ای نومعلمان مبتنی بر تجارب زیسته آن‌ها در کارنمای معلمی است. مشارکت‏کنندگان در این پژوهش، نومعلمان در رشته زبان و ادبیات فارسی هستند که به روش هدفمند ملاک محور انتخاب شدند. این پژوهش با روش کیفی داده بنیاد از نوع کلاسیک و مقایسه‏ای صورت گرفته است. ابزار جمع‏آوری اطلاعات، پروژه‏های پایان دورة کارشناسی نو معلمان بوده است. با استفاده از نرم‌افزار تحلیل محتوای کیفی، کدگذاری داده‏ها ابتدا به روش استقرایی- اکتشافی و سپس تطبیقی صورت پذیرفته است. در این پژوهش در گام نخست مفهوم شایستگی از مبانی نظری سند تحول بنیادین استخراج و شایستگی‌های چهارگانه‏ دانش تخصصی، دانش تربیتی، الگوی عملی و دانش دینی از سرفصل رشته به دست آمدند. در گام دوم داده‏ها به‌صورت اکتشافی مورد تحلیل و طبقه‌بندی قرار گرفتند. در گام سوم ابعاد پنج‏گانه مستخرج از داده‏کاوی کارنماها با شایستگی‌های چهارگانه اسناد، مورد کاوش و تطبیق قرار گرفته و در ماتریس دوبعدی بازنمایی شدند. در طبقه‏بندی حاصل از تحلیل داده‏ها، ابعاد سیستمی، تعاملی، نگرشی، شناختی و مهارتی استخراج شدند. تحلیل یافته‏های این پژوهش نشان می‏دهد که نومعلمان به‌صورت مطلوب به اغلب ابعاد، به‏ویژه به عنصر مهم تحلیل در فرآیند طراحی آموزشی دست یافتند، اما از میان شایستگی‌های چهارگانه، در شایستگی دانش تخصصی، فقط به بعد سیستمی دست پیدا کردند و به سایر سطوح شایستگی دانش تخصصی نرسیدند. این نتیجه‏ی مهم نیز به دست آمد که نومعلمان انتخاب شده در این پژوهش، فاقد دانش و مهارت در رشته‏ تخصصی خود هستند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Exploring Professional Development and comprehensive analysis of new teachers’ competence

نویسندگان [English]

  • Samaneh Sadat Musavian 1
  • Shirindokh Habibzadeh 2
  • Sofia Haidary 3
  • Naser poorhabiby 4

1 Corresponding Author, Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran. E-mail: s.musavian@cfu.ac.ir

2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran. E-mail: habibzadeh.shd@cfu.ac.ir

3 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran. E-mail: shidari@cfu.ac.ir

4 Instructor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran. E-mail: n.poorhabiby@cfu.ac.ir

چکیده [English]

Abstract
This study aims to explore the professional competencies of novice teachers based on their lived experiences in the teaching profession. The participants were novice teachers from the field of Persian language and literature from Farhangian University, selected using purposive sampling. This research followed a qualitative, data-driven grounded theory approach, combining classical and comparative methods. The data were collected through the analysis of undergraduate theses, and the coding process was performed using the MAXQDA software. Initially, the data were analyzed through an inductive-exploratory method, followed by comparative analysis. In this study, the concept of competency was derived from the theoretical foundations of the Fundamental Reform Document of Education, and four key competency areas were identified from the curriculum: content knowledge, pedagogical knowledge, practical modeling, and religious knowledge. The second step involved exploratory analysis and classification of the data. In the third step, five dimensions—systemic, interactive, attitudinal, cognitive, and skill-related—were identified from the data, and these were compared and mapped against the four competency components. The findings suggest that the novice teachers demonstrated competence in most of the dimensions, especially in the critical aspect of analysis in instructional design. However, in the area of content knowledge, they only achieved competence in the systemic dimension, failing to reach higher levels in this component. Furthermore, it was concluded that the novice teachers in this study lack sufficient subject-specific knowledge and skills in their professional field.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Professional competencies
  • Teaching portfolio
  • Content knowledge
  • Novice teachers