نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان،کد پستی 1998963341، تهران، ایران

2 مربی، دکتری سنجش و اندازه گیری،گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، کد پستی 1998963341، تهران، ایران

3 مربی، دکتری زبان و ادبیات فارسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، کد پستی 1998963341، تهران، ایران

چکیده

هدف این پژوهش بررسی عمیق شایستگی حرفه‌ای نومعلمان مبتنی بر تجارب زیسته ایشان در کارنمای معلمی است. مشارکت‌کنندگان این پژوهش نومعلمان در رشته زبان و ادبیات فارسی بودند، که به روش هدفمند ملاک محور انتخاب شدند. این پژوهش با روش کیفی داده بنیاد از نوع کلاسیک و مقایسه‌ای صورت گرفت، تحلیل داده بر اساس کدگذاری اکتشافی با نرم افزار تحلیل محتوای کیفی در ابتدا قیاسی-تطبیقی و سپس استقرایی- اکتشافی انجام شد. در پیاده‌سازی پژوهش، در گام اول مفهوم شایستگی از دیدگاه مبانی نظری سند تحول بنیادین استخراج گردید و در گام دوم شایستگی‌های 4 گانه در سرفصل رشته که شامل؛ دانش تخصصی، دانش تربیتی و حل‌مسئله، الگوی عملی و دانش دینی است تبیین شدند و با تحلیل دادة مستخرج از پروژه‌های پایان دورة کارشناسی، مورد کاوش و تطبیق قرار گرفتند. در گام سوم در طبقه‌بندی حاصل از تحلیل داده‌ها، مقوله سیستمی، تعاملی، نگرشی، شناختی و مقوله مهارتی استخراج شدند. تحلیل یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که نومعلمان به اغلب مقوله‌ها به‌ویژه جنبه مهارتی در فرآیند آموزش و طراحی آموزشی به عنصر مهم تحلیل در قالب شایستگی‌های حرفه‌ای به‌صورت مطلوب دست یافتند، اما نومعلمان از میان شایستگی‌های 4 گانه، در شایستگی دانش تخصصی، صرفاً به وجه سیستمی دست پیدا کردند، متأسفانه به سایر سطوح شایستگی دانش تخصصی نرسیدند و این مورد مهم نیز حاصل شد که نومعلمان این پژوهش، فاقد دانش و مهارت رشته تخصصی خود هستند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Exploring Professional Development and comprehensive analysis of new teachers competence

نویسندگان [English]

  • Samaneh Sadat Musavian 1
  • Shirindokh Habibzadeh 2
  • Sofia Haidary 1
  • Naser poorhabiby 3

1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran

3 Instructor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran

چکیده [English]

Abstract
The purpose of this study is to examine the professional competencies of inexperienced teachers through their actual teaching experiences, in great detail. The participants were selected from new teachers who recently graduated from Farhangian University. participants were selected purposively. This research used a grounded theory approach, with a classical and comparative data analysis approach. data was initially analyzed using exploratory coding with MAXqda, data was first analyzed by standard-comparative and then by inductive-exploratory method. In this research, the concept of competence was adapted from the document of Fundamental Evolution of Education. Also, four components of competencies were extracted, including content knowledge, pedagogical knowledge, practical model, and religious knowledge. Ultimately, some aspects such as systemic, interactive, attitudinal, cognitive, and skillful aspects were extracted from the undergraduate theses based on the components mentioned above. The results of this research indicate that new teachers have effectively achieved all aspects of professional competencies, especially in the skillful aspect. Also, they achieved one component of the major components of instructional design, that is "analysis". In terms of content knowledge competencies, new teachers only achieved the systemic aspect. Unfortunately, they didn’t gain other levels of competencies. It was also found that the novice teachers in this study lack the content knowledge and skills in their professional field.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Professional Competencies
  • Project
  • Novice Teachers
  • content knowledge