نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، حکمرانی آموزش، دانشکده حکمرانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی حکمرانی دیجیتالی آموزش و پرورش انجام شده است. روش پژوهش حاضرکیفی و از نظر هدف، بنیادی است که از روش سنتزپژوهی سندلوسکی و باروسو (2007) استفاده کرده است. جامعۀ پژوهش حاضر را اسناد و مدارک علمی (مقالات، پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها، کتب و گزارش‌های کاری) قابل دسترس در پایگاه‌های علمی معتبر داخلی و خارجی در بازه زمانی 2015 تا 2023 تشکیل داده است که از میان آن‏ها تعداد 30 سند علمی به شیوۀ نمونه‌گیری هدف‏مند انتخاب و تحلیل شدند. برای تحلیل یافته‌ها، ابتدا کدها از متن استخراج و سپس مقوله‌ها شکل گرفتند. در نهایت، الگوی حکمرانی دیجیتالی آموزش و پرورش طراحی شد. برای اعتبار یافته‌های پژوهش از روش روایی توصیفی و تفسیری (فرایند ساخت‌یافته نگارش و ثبت یافته‌ها و ابزارحیاتی گلین(2006)) و برای سنجش پایایی کدها، از روش توافق بین دوکدگذار استفاده و 81.48 محاسبه شد. نتایج حاکی از طراحی مدل در 13 مقوله برای حکمرانی دیجیتالی آموزش و پرورش شد که شامل رویکرد حکمرانی دیجیتالی، زیرساخت‌ها و فناوری‌های سخت دیجیتالی، پلتفرم‌ها و فناوری‌های نرم دیجیتالی، برنامه درسی و محتوایی دیجیتالی، کنشگران حکمرانی دیجیتالی و همچنین شایستگی‌های حکمرانی دیجیتالی، فرایندها و رویه‌های حکمرانی، خط‌مشی‌گذاری، هنجارها، قوانین و مقررات و تنظیم‌گری دیجیتالی، گره‌ها و نقاط اتصال عناصر و عوامل، پایش و نظارت دیجیتالی و در نهایت بافتار زمینه‌ای حکمرانی دیجیتالی آموزش و پرورش بوده است. می‌توان نتیجه گرفت حکمرانی به عنوان یک علم در ادغام با فناوری دیجیتال، حکمرانی دیجیتالی آموزش و پرورش را به عنوان راه‌حلی مناسب برای نظام مسائل کنونی آموزش و پرورش معرفی می‌کند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Providing a digital governance model of education: A meta synthesis study

نویسنده [English]

  • Ebrahim Mazari

Assistant Professor, Education Governance, Faculty of Governance, University of Tehran, Tehran, Iran

چکیده [English]

The current research was conducted with the aim of providing the digital governance of education. The current research method is qualitative and in terms of its goal, it is a foundation that uses Sandelowski and Barroso's (2007) synthesis research method. The current research community consists of scientific documents accessible in domestic and foreign reliable scientific databases in 2015 to 2023, which 30 scientific documents were selected by purposeful sampling. To analyze the findings, first the codes were extracted and then the categories were formed and finally, model of digital governance of education was developed. For validity, the descriptive and interpretive validity method (the structured process of writing and recording findings and vital tools of Glynn (2006)) and to measure the reliability of the identified codes, the agreement method between the two coders was used, which was calculated as 81.48. The results indicate the design of a model with 13 categories for the digital governance of education, which includes the digital governance approach, digital hard technologies and infrastructures, digital platforms and soft technologies, digital curriculum and content, digital governance actors, and digital education governance competencies. And education, governance processes and procedures, policy making, norms, rules and regulations and digital regulation, nodes and connection points of elements and agents, digital monitoring and supervision, and finally the context of digital governance of education. It can be concluded that governance as a science in integration with digital technology introduces digital governance of education as a suitable solution for the current system of education issues.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Governance
  • digital governance
  • education governance
  • education
  • meta synthesis