مقاله پژوهشی
مدل‌یابی معادلات ساختاری رابطه بین سبک رهبری تعاملی و حمایت سازمانی ادراک‌شده با بهزیستی ذهنی: نقش میانجی‌ سخت‌کوشی روان‌شناختی 

سپیده نصیرپور؛ صادق ملکی آوارسین؛ جهانگیر یاری جاج عطالو

دوره 8، شماره 32 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/jrlat.2024.79972.1748

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف مدل‌یابی معادلات ساختاری سبک رهبری تعاملی، حمایت سازمانی ادراک‌شده و بهزیستی ذهنی با نقش میانجی‌گری سخت‌کوشی روان‌شناختی در کارکنان نواحی پنج‌گانه آموزش و پرورش شهر تبریز انجام شد. این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی با معادلات ساختاری بود. جامعه آماری، شامل کارکنان نواحی پنج‌گانه آموزش و پرورش شهر تبریز در سال ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
شناسایی و ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای مدیران مدارس ابتدایی شهرستان کوثر

رضا محمدی؛ حسین حقی؛ اکبر خرسندی یامچی

دوره 8، شماره 32 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/jrlat.2024.79300.1738

چکیده
  موفقیت و لازمه آموزش و پرورش پویا و تعالی‌محور، مدیرانی پویا، شایسته، متخصص و علاقه‌مند به حرفه یاددهی-یادگیری اثربخش است. بنابراین، هدف این پژوهش شناسایی و ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای مدیران مدارس ابتدایی شهرستان کوثر بود. پژوهش از جهت هدف، از نوع کاربردی و از جنبه گردآوری داده‌ها، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش تمامی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
شناسایی بسترهای تحقق رهبری آموزشی در مدارس دوره ابتدایی (مطالعه موردی مدارس فضه(س) و تکریم)

مریم بریهی؛ حسین عبداللهی

دوره 8، شماره 32 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/jrlat.2024.75643.1670

چکیده
  این پژوهش با هدف شناسایی بسترهای تحقق رهبری آموزشی در مدارس دوره ابتدایی انجام گرفت. پژوهش از نوع کیفی و روش مطالعه موردی است. مدارس مورد مطالعه جهت این پژوهش، دو مدرسه غیرانتفاعی دخترانه تکریم و فضه(س) در دوره ابتدایی بودند که ضمن بهره گیری از رویکرد دینی، از بسترهای متنوعی جهت بالا بردن کیفیت آموزشی و پرورشی مدرسه استفاده می نمودند. ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تسهیم دانش و انگیزش شغلی معلمان: نقش میانجی یادگیری سازمانی

امیر سلیمانی؛ حمدالله حبیبی؛ آیسان پاشایی فخری

دوره 8، شماره 32 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/jrlat.2024.78744.1730

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه تسهیم دانش با انگیزش شغلی معلمان با میانجی‌گری یادگیری سازمانی بود. روش تحقیق توصیفی، از نوع همبستگی و مبتنی بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقطع متوسطه اول و دوم شهرستان تبریز بودند.که حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان به تعداد 330 نفر با استفاده از روش خوشه‌ای تعیین گردید. ابزار گردآوری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تدوین و اعتباریابی پرسش‌نامه ارزشیابی «فضیلت حرفه‌ای معلمان»

نادر حسین‌پناهی؛ ناصر شیربگی

دوره 8، شماره 32 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/jrlat.2024.80016.1750

چکیده
  هدف عمدۀ پژوهش حاضر واکاوی مفهوم فضیلت حرفه‌ای معلمان در فضای آموزش‌وپرورش ایران از طریق ساخت یک ابزار روا و پایای خودارزیابی معلمان، برای مطالعۀ فهم، سنجش مؤلفه‌ها، و میزان آن در بین نمونه‌ای از معلمان ایرانی است. روش پژوهش توصیفی - پیمایشی و رویکرد آن کمی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیۀ معلمان شهرستان سنندج در تمام مقاطع تحصیلی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
طراحی مدل شایستگی های معلمان با رویکرد کیفی فراترکیب

سلیم کاظمی؛ مرتضی جاویدپور؛ میرمصطفی سعیدی اردبیلی؛ افشین دیوبند

دوره 8، شماره 32 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/jrlat.2024.80427.1759

چکیده
  The current research was conducted with the aim of designing a teacher's competency model with a qualitative approach. The current research was conducted in the framework of a qualitative approach and using the meta-combination method with the seven-step approach of Sandelovski and Barroso (2007). The statistical population under study includes all Persian and English researches and studies published in the field of teacher competencies between 2000 and 2024. In this regard, the keywords related to the purpose of the research were searched and the articles and documents obtained were examined using ...  بیشتر