نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه یزد، یزد، ایران
2 دانشگاه یزد،یزد، ایران
3 گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان
چکیده
پژوهش حاضر با هدف واکاوی ادراکات مدیران شرکتهای دانشبنیان و فناور شهر یزد از علل عدم آمادگی اشتغالپذیری دانش-آموختگان دوره کارشناسی صورت گرفت. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و از نوع پدیدارشناسی تفسیری بود. تعداد شرکتکنندگان پژوهش ۱۰ نفر از مدیران شرکتهای دانشبنیان و فناور پارک علم وفناوری اقبال یزد بودند که به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته به عنوان ابزار پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. دادهها با استفاده از روش اسمیت تحلیل شدند. برای تعیین اعتبار دادهها از روش سهسوسازی (تطبیق توسط اعضاء، بررسی همکار، مشارکتی بودن پژوهش و بازاندیشی پژوهشگر) استفاده شد. کدگذاری نیز توسط پژوهشگر و فرد متخصص دیگری در حوزه کیفی انجام و مورد مقایسه قرار گرفت. در نهایت ادراکات تجربه شده مدیران شرکتهای دانشبنیان و فناور از علل عدم آمادگی دانشآموختگان دوره کارشناسی برای اشتغال در قالب 3 مضمون اصلی: ضعف در کسب مهارتهای نرم، ادراکی و فنی (11 زیرمضمون) کیفیت نامطلوب آموزشهای دانشگاهی (5 زیرمضمون) وضعف در سیاستگذاری و برنامهریزی (5 زیرمضمون)، شناسایی شد. بر اساس یافتههای پژوهش، سیاستگذاران و برنامهریزان آموزشی میتوانند با شناسایی علل عدم آمادگی اشتغالپذیری دانشآموختگان در شرکتهای دانشبنیان و فناور، الزامات آمادهسازی آنان برای اشتغال در این شرکتها را فراهم نمایند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Exploring the Perceptions of Knowledge-Based and Technology Company Managers on the Reasons for the Unpreparedness of Bachelor’s Graduates for Employment
نویسندگان [English]
- zoheir haji hosseini 1
- Mohsen Shakeri 2
- Seyed Alireza Hooshialsadat 3
1 Yazd University, Yazd, Iran
2 Yazd University, Yazd, Iran
3 Department of Educational Sciences, Farhangian University
چکیده [English]
This qualitative research aimed to explore the perceptions of knowledge-based and technology company managers in Yazd City, Iran, regarding the reasons for the unpreparedness of bachelor's graduates for employment. This study used a phenomenological approach to explore the experiences of 10 managers from knowledge-based and technology companies in the Yazd Science and Technology Park. The participants were selected through purposive sampling. Semi-structured in-depth interviews were conducted with the participants, and the data obtained was analyzed using Smith's method. To determine the validity of the data, the triangulation method (member checking, peer examination, collaborative research, and researcher reflexivity) was used. The researcher performed the coding process and another expert in the qualitative field, and the results were compared. The analysis revealed three main themes: (1) Weakness in acquiring soft, cognitive, and technical skills (11 sub-themes), (2) Poor quality of university education (5 sub-themes), and (3) Deficiencies in policymaking and planning (5 sub-themes). Based on the findings, educational policymakers and planners can identify factors that hinder graduates' employment in knowledge-based and technology companies and take necessary steps to prepare them for such employment.
کلیدواژهها [English]
- Knowledge-based and technology companies
- Managers
- Employment
- Phenomenological Method
- Qualitative Approach