نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 نویسنده مسئول، دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. رایانامه: msamieifar59@gmail.com

2 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. رایانامه: mehdi452001@yahoo.ca

چکیده

این مقاله به بررسی وضعیت تصویرسازمانی دانشگاه کردستان از دیدگاه ذی‌نفعان و ارتباط آن با متغیرهای هویت، شهرت و تعهد سازمانی می‌پردازد. عوامل مختلفی چون رفتار کارکنان، خدمات و نام سازمان به تشکیل هویت‌سازمانی کمک کرده و باعث ایجاد تصویری کلی از آن در ذهن افراد می‌شوند. پژوهش از نوع توصیفی همبستگی است و جامعه آماری شامل ۴۰۰ عضو هیئت‌علمی و ۵۰۰ کارمند دانشگاه کردستان بوده است. درنهایت، ۲۸۹ نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل چهار پرسشنامه با روایی و پایایی مناسب است. نتایج مدل معادلات ساختاری نشان می‌دهد که تصویر دانشگاه تأثیر مستقیم و معناداری بر شهرت (با 623/0 β=)، تعهد سازمانی (با 411/0 β=) و احساس هویت (با 220/0 β=) دارد. همچنین، اثر شهرت بر تعهد سازمانی و احساس هویت نیز معنادار است. نقش غیرمستقیم شهرت در ارتباط بین تصویرسازمانی و احساس هویت، و همچنین در ارتباط تصویرسازمانی با تعهد سازمانی تأیید شده است. نتایج این تحقیق اهمیت ارزیابی و ایجاد تصویرسازمانی در دانشگاه‌ها را نشان می‌دهد و تأکید می‌کند که متغیرهای شهرت و هویت‌سازمانی درک‌شده می‌توانند به‌عنوان میانجی برای افزایش تعهد سازمانی کارکنان و اعضای هیئت‌علمی عمل کنند، حتی در صورت وجود تصویرسازمانی نامطلوب.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Perceived Organizational Image of the University and Its Relationship with the Identity, Reputation, and Organizational Commitment of Employees and Faculty Members: A Case Study of Kurdistan University

نویسندگان [English]

  • Mohammed Samieifar 1
  • Mahdi Salehi 2

1 Corresponding Author, Ph.D. Student in Educational Management of Kurdistan University, Sasandaj, Iran. E-mail: msamieifar59@gmail.com

2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran. E-mail: mehdi452001@yahoo.ca

چکیده [English]

This article explores the status of the organizational image of the University of Kurdistan from the perspective of stakeholders, and its relationship with the variables of identity, reputation, and organizational commitment. Various factors, such as employee behavior, services, and the organization's name, contribute to shaping organizational identity and creating a general image of the institution in people's minds. The research is descriptive and correlational, with a statistical population of 400 faculty members and 500 employees from Kurdistan University. A total of 289 individuals were selected as the sample. The data collection instruments included four questionnaires with appropriate validity and reliability. The results from the structural equation model indicate that the university's image has a direct and significant effect on reputation (β = 0.623), organizational commitment (β = 0.411), and a sense of identity (β = 0.220). Moreover, the effect of reputation on organizational commitment and sense of identity is also significant. The indirect role of reputation in the relationship between organizational image and sense of identity, as well as between organizational image and organizational commitment, has been confirmed. The findings highlight the importance of evaluating and cultivating organizational image within universities, emphasizing that the variables of reputation and perceived organizational identity can serve as mediators to enhance the organizational commitment of employees and faculty members, even in the presence of an unfavorable organizational image.
The indirect role of organizational reputation in the relationship between university organizational image and sense of identity, the indirect role of organizational reputation in the relationship between university organizational image and organizational commitment, and the indirect role of organizational commitment in the relationship between university reputation and sense of identity were confirmed. The research highlights the necessity of evaluating the consequences and creating organizational image in universities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Perceived organizational image
  • Organizational identity
  • Organizational reputation
  • Organizational commitment
  • University