نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه کردستان

2 گروه علوم تربیتی- دانشگاه کردستان- سنندج- ایران

چکیده

هدف کلی این مقالۀ پژوهشی بررسی وضعیت تصویر سازمانی دانشگاه کردستان از دیدگاه ذی‌نفعان آن و تعیین میزان همبستگی آن با متغیرهای هویت، شهرت و تعهد سازمانی است. روش تحقیق توصیفی همبستگی بود. جامعۀ آماری کلیۀ اعضای هیأت علمی (400 نفر) و کارمندان شاغل (500) در دانشگاه کردستان بودند که با شیوۀ نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای تعداد 146 نفر عضو هیات علمی و143 نفر کارمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌‌ها چهار پرسشنامه اقتباس شده از تحقیات خارجی بود که دارای روایی و پایایی مطلوب بودند. مدل معادلات ساختاری نشان داد که اثر مستقیم بین تصویر دانشگاه و شهرت دانشگاه با مقدار 623/0 = β، اثر مستقیم تصویر دانشگاه و تعهدسازمانی با مقدار 411/0 = β، اثر مستقیم تصویر دانشگاه و احساس هویت با مقدار 220/0 = β، اثر مستقیم شهرت دانشگاه و تعهدسازمانی، اثر مستقیم شهرت و احساس هویت و نهایتاً اثر مستقیم تعهدسازمانی و احساس هویت معنادار بود. نقش غیرمستقیم شهرت سازمانی در رابطه بین تصویر سازمانی دانشگاه با احساس هویت، نقش غیرمستقیم شهرت سازمانی در رابطه تصویر سازمانی دانشگاه با تعهدسازمانی و نقش غیرمستقیم تعهدسازمانی در رابطه بین شهرت دانشگاه با احساس هویت تأیید گردید. نتایج تحقیق حاضر لزوم پیامدهای ارزیابی و ایجاد تصویر سازمانی در دانشگاه‌ها را برجسته می‌کند. همچنین متغیرهایی مانند شهرت و هویت سازمانی درک‌شده می‌تواند به‌عنوان میانجی و فعال‌کننده برای افزایش تعهد سازمانی کارکنان و اعضای هیأت علمی حتی در صورت وجود تصویر سازمانی نامطلوب به صورت بلند ‌مدت برای یک دانشگاه عمل کند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Understanding The Perceived Organizational Image Of The University And Its Relationship With The Reputation And Organizational Commitment And Identification Of The Staff And Faculty Members: A case study of University of Kurdistan

نویسندگان [English]

  • Mohammed Samieifar 1
  • Mahdi Salehi 2

1 ِDepartment of Education, University of Kurdistan, Sanndaj. Iran

2 Department of Education Faculty of Humanities and Social Sciences University of Kurdistan, Sanandaj, Iran

چکیده [English]

The personality of an organization becomes special with signs such as behavior, services and products, organization name and logo. The general purpose of this research paper is to examine the status of the organizational image of Kurdistan University from the perspective of stakeholders and to determine its correlation with changes in identity, reputation and organizational activity. The comprehensive statistics of all faculty members (400 people) and working employees (500) in the University of Kurdistan were selected by stratified random sampling, with the number of 146 faculty members and 143 employees. The data collection tool was four questionnaires adapted from international research, which had good validity and reliability. The structural equation model showed that the direct effect between university image and university reputation, the direct effect of university image and organizational model, the effect of university image and sense of identity, the direct effect of university reputation and organizational program, the direct effect of reputation and sense of identity, and finally the direct effect of organization and sense of identity were significant.
The indirect role of organizational reputation in the relationship between university organizational image and sense of identity, the indirect role of organizational reputation in the relationship between university organizational image and organizational commitment, and the indirect role of organizational commitment in the relationship between university reputation and sense of identity were confirmed. The research highlights the necessity of evaluating the consequences and creating organizational image in universities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • perceived organizational image
  • organizational identity
  • organizational reputation
  • organizational commitment
  • university