نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجو دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه بوعلی سینا
2 استادیارگروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
3 استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان سنندج
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی فرصتها و چالشهای اجرای نظارت و راهنمایی آموزشی در مدارس ابتدایی میباشد. رویکرد پژوهش کیفی و پارادایم آن تفسیری - مشارکتی است ده نفر از راهبران آموزشی و تربیتی دوره ابتدایی شهر کامیاران (استان کردستان) از طریق نمونهگیری هدفمند با روش ملاکی تا حد اشباع دادهها بر اساس دارا بودن (ملاک تجربه غنی و عملکرد کاری درخشان، و شرکت در کارگاههای نظارت و راهنمای آموزشی) به عنوان شرکت کننده انتخاب شدند، با توجه به جامعه نمونه که از ناظران آموزشی دارای تجارب غنی و نیز کنترل پاسخ و پاسخگویان با افراد مطلع و متخصص و همچنین همبسته بودن پاسخها تا حدود معینی اعتبار پژوهش حاصل گردید. دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختارمند گردآوری و از طریق تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل گردید. نتایج نشان داد نظارت و راهنمایی آموزشی در مدرسه شامل: الگوی نظارت علمی (ارائه راهکارها، توجیه کردن معلم، آگاه سازی، تخصصی و علمی شدن)، الگوی نظارت مبتنی بر اعتماد (حامی و پشتیبان معلم، جلب اعتماد معلم، امنیت شغلی)، الگوی نظارت خود تاملی(پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، رفع مشکلات آموزشی، بازسازی جریان یاددهی _ یادگیری، احساس ارزشمندی و هدفمند بودن) را به وجود آورده و چالشهای پیشرو شامل: عوامل ساختاری (عدم حقوق و مزایای کافی، ساختار متمرکز، اهداف از قبل تعیین شده)، انگیزشی (نگاه سنتی به نظارت و راهنمایی آموزشی، ترک تحصیل)، علمی (عدم آگاهی علمی راهبران آموزشی، گزینش انتصابی راهبران آموزشی، تک بعدی نگری)، بینشی (عدم باور و اعتقاد به نظارت آموزشی، درک سطحی از نظارت آموزشی، عدم درک تغییر) میباشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identifying the opportunities and challenges of implementing supervision and educational guidance: a phenomenological research
نویسندگان [English]
- rasoul saedi 1
- Mahmoud Taajobi 2
- habib ghadermarzi 3
1 phd student educational management Bu-Ali sina university
2 Assistant Professor, Department of Education Sciences, Faculty of Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran
3 assistance professor farhangian sanandaj
چکیده [English]
The purpose of the current research is Identifying the opportunities and challenges of implementing supervision and educational guidance in elementary schools of Kamiyaran city and its challenges. The approach of qualitative research and its paradigm is hermenoutic and collaborative, and interpretive phenomenology method is used. Ten people from the educational and educational leaders of the elementary school of Kamiyaran city (Kurdistan province) through purposeful sampling with criterion method to the extent of data saturation based on having rich experience and brilliant work performance, and participating in supervision workshops Educational) were selected as participants According to the sample population, which consists of educational supervisors with rich experiences, as well as controlling the answers and respondents with informed and expert people, as well as the correlation of the answers, the validity of the knowledge was obtained to a certain extent, Data were collected through semi-structured interviews and analyzed through content analysis. And the results of the research showed that: educational supervision and guidance in the school: The model of scientific supervision (providing solutions, justifying the teacher, informing, becoming specialized and scientific), the model of trust-based supervision (supporting and supporting the teacher, gaining the teacher's trust, job security), the model of self-reflection (students' academic progress, Resolving educational problems, rebuilding the flow of teaching - learning, a sense of value and being purposeful. And the upcoming challenges include: structural factors (lack of sufficient rights and benefits, centralized structure, predetermined goals), motivational factors (traditional view of educational supervision and guidance, dropout),
کلیدواژهها [English]
- educational supervision
- challenges
- opportunities