نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. رایانامه: educationsaedi@gmail.com
2 نویسنده مسئول، استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. رایانامه: m.taajobi@basu.ac.ir
3 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، سنندج، ایران. رایانامه: Ghadermarzihabib1348@gmail.com
چکیده
هدف پژوهش حاضر واکاوی تجارب زیسته راهبران آموزشی و تربیتی از اجرای نظارت آموزشی در مدارس ابتدایی شهرستان کامیاران و چالشهای آن است. رویکرد پژوهش کیفی و پارادایم آن هرمنوتیک و مشارکتی است و از روش پدیدارنگاری تفسیری استفاده شده است، ده نفر از راهبران آموزشی و تربیتی دوره ابتدایی شهر کامیاران (استان کردستان) از طریق نمونهگیری هدفمند با روش ملاکی تا حد اشباع دادهها بر اساس دارا بودن (ملاک تجربه غنی و عملکرد کاری درخشان، و شرکت در کارگاههای نظارت و راهنمای آموزشی) بهعنوان شرکتکننده انتخاب شدند. نتایج نشان داد نظارت و راهنمایی آموزشی در مدرسه شامل: الگوی نظارت علمی (ارائه راهکارها، توجیه کردن معلم، آگاهسازی، تخصصی و علمی شدن)، الگوی نظارت مبتنی بر اعتماد (حامی و پشتیبان معلم، جلب اعتماد معلم، امنیت شغلی)، الگوی نظارت خود تأملی (پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، رفع مشکلات آموزشی، بازسازی جریان یاددهی _ یادگیری، احساس ارزشمندی و هدفمند بودن) را به وجود آورده و چالشهای پیش رو شامل: عوامل ساختاری (عدم حقوق و مزایای کافی، ساختار متمرکز، اهداف از قبل تعیینشده)، انگیزشی (نگاه سنتی به نظارت و راهنمایی آموزشی، ترک تحصیل)، علمی (عدم آگاهی علمی راهبران آموزشی، گزینش انتصابی راهبران آموزشی، تکبعدی نگری)، بینشی (عدم باور و اعتقاد به نظارت آموزشی، درک سطحی از نظارت آموزشی، عدم درک تغییر) است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identifying the Opportunities and Challenges of Supervision and Educational Guidance: A Phenomenological Research
نویسندگان [English]
- rasoul saedi 1
- Mahmoud Taajobi 2
- habib ghadermarzi 3
1 Ph.D. Student Educational Management, Faculty of Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran. E-mail: educationsaedi@gmail.com
2 Corresponding Author, Assistant Professor, Department of Education Sciences, Faculty of Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran. E-mail: m.taajobi@basu.ac.ir
3 Assistant Professor, Department of Education Sciences, Farhangian University, Sanandaj, Iran. E-mail: Ghadermarzihabib1348@gmail.com
چکیده [English]
This study aims to explore the lived experiences of educational leaders regarding the implementation of educational supervision in elementary schools in Kamyaran, Iran, and the associated challenges. Employing a qualitative approach within a hermeneutic and participatory paradigm, the study utilized interpretive phenomenological analysis. Ten elementary school educational leaders from Kamyaran (Kurdistan Province) were purposefully selected based on extensive professional experience, outstanding job performance, and participation in educational supervision workshops. Data collection continued until saturation was reached. The findings revealed three main models of educational supervision and guidance: scientific supervision model (offering solutions, clarifying expectations for teachers, raising awareness, and promoting professionalism), trust-based supervision model (providing teacher support, building trust, and ensuring job security), and self-reflective supervision model (enhancing students' academic achievement, addressing educational challenges, improving teaching-learning processes, and fostering a sense of value and being purposeful). Key challenges identified include: structural challenges (insufficient salaries and benefits, centralized organizational structures, and predefined goals), motivational challenges (traditional attitudes toward supervision and guidance, and student dropout), scientific challenges (limited knowledge of educational leaders, appointment-based selection processes, and one-dimensional perspectives), and insight-related challenges (lack of belief in the importance of educational supervision, superficial understanding of its role, and lack of change understanding).
کلیدواژهها [English]
- Educational Supervision
- Educational Leaders
- Challenges
- Opportunities