نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته دانشگاه تهران و مدرس دانشگاه فرهنگیان

2 استادیار دانشگاه فرهنگیان،تهران، ایران

10.22054/jrlat.2024.78992.1733

چکیده

اکوسیستم آموزشی جهان، عرصه تاخت‌وتاز ورود نسل‌های پی‌درپی یادگیرندگان، یاد دهندگان و مدیران با نیازها و ترجیحات منحصربه‌فرد خود است. کارآمدی و سازش هوشمندانه سیستم آموزشی با تحولات، نیازمند شناسایی ترجیحات و رویکردهای مدیران با توجه به شکاف نسلی و تنوع میان آنان است. لذا پژوهش حاضر باهدف شناسایی رفتار مدیران مدارس برحسب تنوع نسلی آن‌ها با روش پژوهش کیفی روایت پژوهی در بخش گردآوری داده‌ها و تحلیل تماتیک در بخش پردازش داده‌ها، با روش نمونه‌گیری هدفمند بر روی دوازده نفر از مدیران نسل ایکس و وای استان البرز و تهران صورت گرفته است. نتایج حاصله‌ی پژوهش در هشت مقوله‌ی اصلی از ابعاد کلی مدیریتی شامل نگرش سیستمی، تصمیم‌گیری، توسعه و ارتقای سیستم، مدیریت تعارض، مدیریت بحران، مدیریت سرمایه و اولویت‌ها و سبک‌های ترجیحی مدیران، حاکی از بالاترین میزان اشتراک هر دو نسل مدیران در بخش مدیریت دانش در توسعه‌ی سیستم است و در مقوله‌های اولویت و سبک‌های ترجیحی خود در مدیریت هیچ‌گونه اشتراک نظر و رویکردی گزارش نشده است، مطابق یافته‌ها بیشترین مقدار اشتراکات بین دو نسل، در بخش نگرش استراتژیکی، مدیریت بحران و مدیریت سرمایه معنوی و مادی بود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Analysis of management styles in educational organizations based on typology of generations (generation gap)

نویسندگان [English]

  • sara Almasizadeh 1
  • Hasan Rahimi 2

1 A graduate of Tehran University and lecturer at Farhangian University

2 Assistant Professor Farhangian University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The educational ecosystem of the world is the arena of successive generations of learners, teachers and administrators with their unique needs and preferences. The efficiency and intelligent adaptation of the educational system with changes requires the identification of the preferences and approaches of managers with regard to the generational gap and diversity among them. Therefore, the current research aims to identify the behavior of school principals according to their generational diversity with the qualitative research method of narrative research in the data collection section and thematic analysis in the data processing section, with the purposeful sampling method on twelve generation X principals. Y, Alborz province and Tehran. The results of the research in eight main categories of general management dimensions, including system attitude, decision making, system development and improvement, conflict management, crisis management, capital management and priorities and preferred styles of managers, indicate the highest level of sharing between both generations. Managers in the knowledge management department are in system development in the categories of priority and preferred styles in management, no shared opinions and approaches have been reported, the greatest number of commonalities between the two generations is in the strategic attitude, crisis management and spiritual and material capital management.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Genealogy
  • management styles
  • educational organizations