نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
چکیده
امروزه با توجه به پیشرفتهای هوش مصنوعی، رهبری آموزشی در مدارس به سمت بهرهگیری بیشتر از دادهها و تحلیلهای هوشمند حرکت میکند. هدف این پژوهش نقش هوش مصنوعی بر رهبری آموزشی در مدارس بوده است. پژوهش با رویکرد کیفی و روش فراترکیب انجام شده است. جامعه پژوهش شامل بیش از 400 مقاله بوده که از میان آنها 44 سند برای تحلیل انتخاب شدند. به منظور تحلیل دادهها از روش کدگذاری استفاده شد که ابتدا 172 کد باز استخراج شد، سپس 16 کد محوری و در نهایت 3 کد انتخابی به عنوان نقش هوش مصنوعی بر رهبری آموزشی شناسایی شد. یافتههای پژوهش نشان داد که نقش هوش مصنوعی بر رهبری آموزشی در مدارس شامل؛ تجربیات یادگیری شخصی سازی دانش آموزان مانند: محیط یادگیری اکتشافی، مشاوره فردی به دانش آموزان، یادگیری هوشمند، بسترهای هوشمند برای خودیادگیری، ارائه محتوای آموزشی سفارشی سازی شده؛ وظایف اداری مدیران مانند: نگهداری سوابق دانشآموزان، زمانبندی و برنامهریزی دروس به صورت خودکار، تسهیل تصمیمگیری در محیط آموزشی، پیش بینی عملکرد دانشآموزان، پذیرش و ثبت نام دانشآموزان به صورت خودکار؛ و وظایف روزمره معلمان مانند: ارائه راهبردهای تدریس تطبیقی، آموزش هوشمند، کنترل فرایند یادگیری، نمره دهی خودکار به تکالیف و امتحانات، دستیار دیجیتالی،ارائه بازخورد فوری میباشد. در نهایت اینکه به کمک هوش مصنوعی، رهبران آموزشی میتوانند به بهبود کیفیت آموزش، ارتقاء اثربخشی تدریس، تسهیل فعالیتهای روزمره معلمان و بهینهسازی فرآیندهای اداری مدارس بپردازند
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Role of Artificial Intelligence in Educational Leadership in Schools: A Qualitative Approach
نویسنده [English]
- kobra khabareh
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Bu- Ali Sina University, Hamadan, Iran
چکیده [English]
Today, with the advancements in artificial intelligence, educational leadership in schools is increasingly moving towards greater utilization of data and intelligent analytics. The goal of this research has been to examine the role of artificial intelligence in educational leadership within schools. The study employed a qualitative approach using a meta-synthesis method. The research community comprised over 400 articles, among which 44 documents were selected for analysis. Data analysis utilized a coding method, from which initially 172 open codes were extracted, followed by the identification of 16 axial codes, and finally, 3 selective codes representing the role of artificial intelligence in educational leadership were recognized.The findings of the research indicated that the role of artificial intelligence in educational leadership in schools encompasses: personalized learning experiences for students such as explorative learning environments, individual counseling for students, intelligent learning, smart platforms for self-learning, and customized educational content delivery; administrative tasks of managers, including maintaining student records, automated scheduling and lesson planning, facilitating decision-making in educational settings, predicting student performance, and automated student admissions and registrations; and daily tasks for teachers, such as providing adaptive teaching strategies, smart teaching, monitoring the learning process, automated grading of assignments and exams, digital assistance, and providing instant feedback. Ultimately, with the help of artificial intelligence, educational leaders can enhance the quality of education, improve teaching effectiveness, facilitate teachers’ daily activities, and optimize the administrative processes of schools
کلیدواژهها [English]
- Artificial Intelligence
- Educational Leadership
- Technology
- Schools