نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات،تهران،ایران.
2 دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر رهبری آموزشی مبتنی بر هوش هیجانی بر خودکنترلی و شیوه مدیریت کلاس در معلمان مقطع ابتدایی بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهر تهران تشکیل دادند که در خود کنترلی و مدیریت کلاس درس دچار ضعف بودند و سابقه خشونت علیه دانش آموزان را داشتند و در 6 ماه نخست سال 1403 به مراکز مشاوره و اصلاح رفتار مراجعه کرده بودند. حجم نمونه بر اساس معیارهای ورود به تحقیق 14 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و بصورت تصادفی به دوگروه هفت نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای برنامه رهبری آموزشی مبتنی بر هوش هیجانی بر اساس مدل مایر و سالووی(2004) را دریافت کردند و گروه کنترل در این مدت هیچ آموزشی دریافت نکرد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه خودکنترلی گراسمیک و همکاران(1993) و پرسشنامه شیوه مدیریت کلاس امین یزدی و عالی(1387) بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش آماری تحلیل کواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافته ها نشان داد که در گروه آزمایش تغییر معناداری(P=0/001 و E=0/37) در خودکنترلی نسبت به گروه کنترل به وجود آمده است اما در شیوه مدیریت کلاس تغییر معناداری ملاحظه نشد. بر اساس داده های حاصل از پژوهش میتوان نتیجه گرفت برنامه رهبری آموزشی مبتنی بر هوش هیجانی بر بهبود خودکنترلی در معلمان مقطع ابتدایی موثر بوده اما در شیوه مدیریت کلاس توسط ایشان تاثیر معنادار نداشته است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Effect of Educational Leadership Based on Emotional Intelligence on Self-control and Classroom Management Style in Elementary School Teachers
نویسندگان [English]
- Mojtaba sharifidaramadi 1
- Hassan Asadzadeh 2
1 Department of Educational Psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
2 Allameh Tabataba'i University (ATU)
چکیده [English]
The aim of the present study was to investigate the effect of educational leadership based on emotional intelligence on self-control and classroom management style in elementary school teachers. This study was a quasi-experimental study with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of this study consisted of all elementary school teachers in Tehran who were weak in self-control and classroom management and had a history of violence against students and had referred to counseling in 1403. The sample size was 14 people selected by purposive sampling based on the study entry criteria and randomly divided into two seven-person experimental and control groups. The experimental group received an educational leadership program based on emotional intelligence based on the Mayer and Salovey (2004) model for 8 -90minute sessions, and the control group did not receive any training during this period. The research tools included the Grasmick (1993) self-control and the Amin Yazdi and Aali (2008) classroom management style questionnaires. Multivariate analysis of covariance was used to analyze the data. The findings of this study showed that in the experimental group, there was a significant change (P=0.001 and E=0.37) in self-control compared to the control group, but no significant change was observed in the classroom management style. Based on the data obtained from the study, it can be concluded that the educational leadership program based on emotional intelligence was effective in improving self-control in elementary school teachers, but it did not have a significant effect on their classroom management style.
کلیدواژهها [English]
- Educational leadership based on emotional intelligence
- Self-control
- Classroom management style
- Elementary school teachers