نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 رشته مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.
2 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.
3 استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.
چکیده
هدف از این پژوهش واکاوی مبانی اخلاقی نظارت بر معلمان در آموزش مجازی است. این پژوهش از نظر هدف توسعه ای-کاربردی و از نظر روش آمیخته با رویکرد اکتشافی متوالی بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل 22 نفر از مدیران مدارس و اساتید دانشگاهی مطلع در زمینه نظارت بر آموزش مجازی بودند که به روش گولهبرفی و در حد اشباع نظری انتخاب شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی مدیران مدارس ابتدائی و متوسطه شهرستان بوکان بود که به روش تعیین حجم نمونه مورگان تعداد 120 نفر بعنوان نمونه به روش تصادفی انتخاب شدند. مصاحبه ها به روش تحلیل تم یا مضمون (کدگذاری تم، مقوله و مفهوم) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. طبق نظر گوبا و لینکلن (2000) اعتبار بخش کیفی با چهار معیار اعتبار، انتقال پذیری، اطمینان پذیری و تایید پذیری بررسی و جهت ارزیابی پایایی پروتکل مصاحبه، از روش درصد توافق بین دو کدگذار استفاده شده است. در بخش کمی نیز از با استفاده از ضریب الفای کرونباخ پایایی مولفه ها بررسی شد که ضریب همه مولفه ها بیش از 7/0 گزارش شد و روایی واگرا و همگرای آن نیز تایید شد. بر اساس یافتههای پژوهش نظارت مدیران بر فعالیتهای مجازی معلمان تابع سه مضمون اصلی منش شخصی، اخلاق اجتماعی و اخلاق معنوی-اجتماعی معلم در قالب 5 مضمون اولیه نظارت بر رفتار، نظارت بر محتوای آموزشی، اخلاق حرفه ای، نظارت بر روابط و نظارت بر نگرش و 29 مفهوم بود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Ethical analysis of the ethical foundations of teacher supervision in virtual education
نویسندگان [English]
- nishtman momenpour 1
- keyvan bolanhematan 2
- naser shirbagi 3
1 Phd student,Department of Educational management, Educational management group, College of social and humanities sciences, University of Kurdistan, Sanandag, Iran.
2 - Associate professor faculty of educational science, College of social and humanities sciences, University of Kurdistan, Sanandag, Iran.
3 professor faculty of educational science, College of social and humanities sciences, University of Kurdistan, Sanandag, Iran.
چکیده [English]
The purpose of this research is to analyze the ethical foundations of supervising teachers in virtual education. In terms of the purpose of this research, it was development-applied and in terms of method, it was mixed with a sequential exploratory approach. The statistical population of the research in the qualitative part included 22 school principals and university professors knowledgeable in the field of monitoring virtual education, who were selected by the snowball method and at the theoretical saturation level. The statistical population of the research in the quantitative part was the principals of elementary and secondary schools in Bukan city, 120 people were randomly selected as a sample using Morgan's sample size method. The interviews were analyzed by theme analysis (theme, category and concept coding). According to Goba and Lincoln (2000), the validity of the qualitative part was examined with four criteria of validity, transferability, reliability and confirmability, and to evaluate the reliability of the interview protocol, the method of percentage agreement between two coders was used. In the quantitative part, the reliability of the components was checked using Cronbach's alpha coefficient, and the coefficient of all components was reported to be more than 0.7, and its divergent and convergent validity were also confirmed. Based on the findings of the research, managers' supervision of teachers' virtual activities is subject to three main themes: personal character,, and spiritual-social ethics of the teacher in the form of five primary themes: monitoring behavior, monitoring educational content, professional ethics, monitoring relationships, and monitoring attitudes.
کلیدواژهها [English]
- Educational supervision
- supervision of teachers
- ethics in virtual education
- educational ethics
- supervision of virtual space