نوع مقاله : مروری
نویسندگان
1 مدیریت آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد
2 دانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
هدف اصلی این مطالعه، شناسایی و تحلیل روایتهای غالب مدرسه از طریق بازخوانی ادبیات پژوهشی موجود میباشد. برای دستیابی به این هدف، از روش پژوهش اسنادی، نوع مرور روایتی بهره گرفته شد. در نتیجه جستجو، شناسایی و پالایش مطالعات صورت گرفته 178 پژوهش به صورت هدفمند انتخاب و با روش تحلیل تفسیری مورد بررسی قرار گرفتند. دراین نوشتار، هویت پژوهشی مدرسه در سینهای سیاسی -ایدئولوژیک، ارتباطات، تعاون و تبادل، اقتصادی- شغلی، سلامت روانی- جسمانی، سازمانی- مدیریتی، علمی- آموزشی ، محیط فیزیکی- معماری و تاریخی به دقت بازخوانی شد. در این پژوهش با بهرهگیری از الگوی چندبعدی مدیریت آموزشی سندر( 1989)، روایتهای موجود طبقهبندی و تحلیل شدند. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که مدرسه در ایران به عنوان نهادی پیچیده و چندوجهی، تنها محل آموزش و یادگیری نیست، بلکه کانون تلاقی نیروهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است. نوشتار حاضر بر ضرورت رویکرد جامع و چندجانبه برای بهبود مدیریت مدرسه در ایران تاکید دارد که به تمامی ابعاد آن توجه دارد و بر مبنای تنوع، خلاقیت و تفکر انتقادی شکل می گیرد. در نهایت، پیشنهاداتی همچون توسعه رویکردهای میانرشتهای، تقویت پژوهشهای انتقادی و توجه به تنوع فرهنگی و اجتماعی بهمنظور ارتقای کیفیت هویت پژوهشی مدرسه در ایران ارائه شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Labyrinth of Narratives: Rereading the Research Identity of Schools in Iran
نویسندگان [English]
- Rezvan Hosseingholizadeh 1
- mahdie dezhbord 2
1 Ferdowsi university of mashhad
2 PhD student at Ferdowsi University of Mashhad
چکیده [English]
The main purpose of this study is to identify and analyze the dominant narratives of schools through a re-examination of the existing research literature. To achieve this objective, a documental research method, specifically a narrative review, was employed. As a result of the search, 178 studies were purposefully selected and analyzed using the interpretive analysis method. In this article, the school's research identity was carefully reviewed in political-ideological, communication, cooperation and exchange, economic-occupational, mental-physical health, organizational-managerial, scientific educational, physical architecture al, and historical dimensions. In this study, Sander's (1989) multidimensional educational management model was used to analyze and classify the existing narratives. The results show that schools in Iran are complex and multifaceted institutions; they are not only places of education and learning, but also centers where social, cultural, political, and economic forces conوverge. This paper emphasizes the need for a comprehensive and multifaceted approach to improving school management in Iran. It covers all its dimensions and is based on diversity, creativity, and critical thinking. Finally, suggestions such as the development of interdisciplinary approaches, strengthening critical research, and paying attention to cultural and social diversity have been made to enhance the quality of the school’s research identity in Iran.
کلیدواژهها [English]
- Narrative Review
- School Research Identity
- Iran
- Multidimensional Educational Administration Model