نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی

3 استادیار گروه علوم تربیتی و مشاوره دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

سکوت سازمانی به‌عنوان یکی از مسائل مهم در محیط‌های آموزشی، می‌تواند مانعی بر سر راه تعاملات مؤثر و پیشرفت سازمان باشد. این پژوهش باهدف بررسی تأثیر بدبینی سازمانی بر سکوت سازمانی معلمان و نقش میانجی فلات شغلی دراین‌رابطه انجام شد. روش اجرای پژوهش توصیفی از نوع همبستگی به روش معادلات ساختاری (SEM) بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی معلمان مقطع متوسطه اول و دوم شهرستان ثلاث باباجانی بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به روش تصادفی طبقه‌ای تعداد 200 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه فلات‌زدگی شغلی آلن و همکاران (2004)، بدبینی سازمانی دین و همکاران (1998) و سکوت سازمانی دینه و همکاران (2003) استفاده شد. روایی محتوایی و صوری پرسش‌نامه‌ها توسط خبرگان تأیید شد و پایایی آن‌ها با استفاده از آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفت. نتایج تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نشان داد که بدبینی سازمانی بر سکوت سازمانی اثر مستقیم دارد. همچنین، فلات‌زدگی شغلی بر سکوت سازمانی و بدبینی سازمانی بر فلات‌زدگی شغلی اثرگذار است. علاوه بر این، بدبینی سازمانی از طریق فلات-زدگی شغلی بر سکوت سازمانی اثر غیرمستقیم دارد. نتایج این مطالعه نشان می‌دهند که بدبینی سازمانی معلمان بر سکوت سازمانی تأثیر مستقیم دارد و از طریق فلات‌زدگی شغلی این اثر را تشدید می‌کند. بر اساس این یافته‌ها، پیشنهاد می‌شود مدیران با کاهش عوامل مرتبط با بدبینی سازمانی و فلات‌زدگی شغلی، به کاهش سکوت سازمانی در محیط‌های آموزشی کمک کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Explaining Teachers’ Organizational Silence Based on Organizational Cynicism with the Mediating Role of Job Plateauing

نویسندگان [English]

  • azad allahkarami 1
  • ghaffar karimianpor 2
  • fariba dortaj 3

1 Department of educational sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665_889, Tehran, Iran

2 PhD in Educational Management, Mohaghegh Ardabili University

3 Department of Educational Sciences, Payame Noor University, Kerman, Iran

چکیده [English]

Organizational silence is a significant issue in educational settings, potentially hindering effective communication and organizational progress. This study explores the impact of organizational cynicism on teachers' organizational silence, as well as the mediating role of job plateau in this relationship. The research method was descriptive-correlational using structural equation modeling (SEM). The statistical population included all high school teachers of Salas Babajani County, and a sample of 200 teachers was selected using stratified random sampling based on the Krejcie and Morgan table. Data were collected using the Job Plateau Questionnaire by Allen et al. (2004), the Organizational Cynicism Scale by Dean et al. (1998), and the Organizational Silence Questionnaire by Dyne et al. (2003). Content and construct validity of the questionnaires were confirmed by experts, and their reliability was assessed using Cronbach’s alpha. The results of data analysis showed that organizational cynicism has a direct effect on organizational silence. Furthermore, job plateau influences organizational silence, and organizational cynicism affects job plateau. In addition, organizational cynicism indirectly influences organizational silence through job plateau. The findings of this study indicate that teachers' organizational cynicism directly affects organizational silence and exacerbates this effect through job plateau. Based on these findings, it is recommended that managers reduce factors related to organizational cynicism and job plateau to help decrease organizational silence in educational environments.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Job Plateau
  • Organizational Silence
  • Organizational Cynicism
  • Teachers