مقاله پژوهشی
علی دلاور؛ مریم محمد تقی نسب
چکیده
پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی کارمندان دانشگاه علامه طباطبائی صورت گرفته است. روش پژوهش پیمایشی و از نوع همبستگی هست. جامعه آماری آن شامل تمام کارمندان دانشگاه علامه طباطبائی هست که در سال 1394 مشغول به کار بودند. حجم نمونه 200 نفر از کارمندان دانشگاه علامه طباطبائی که به روش طبقهای انتخابشده ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی کارمندان دانشگاه علامه طباطبائی صورت گرفته است. روش پژوهش پیمایشی و از نوع همبستگی هست. جامعه آماری آن شامل تمام کارمندان دانشگاه علامه طباطبائی هست که در سال 1394 مشغول به کار بودند. حجم نمونه 200 نفر از کارمندان دانشگاه علامه طباطبائی که به روش طبقهای انتخابشده بودند. دادهها با استفاده از دو پرسشنامه عدالت سازمانی نیهوف و مورمن و رفتار شهروندی سازمانی توره جمعآوری گردید. برای تحلیل دادهها از روشهای همبستگی پیرسون، رگرسیون چند متغیره، معادلات ساختاری،ANOVA و T مستقل استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای 20Spss- و 75/8Lisrel- انجام گرفت.نتایج نشان داد که بین عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی، وفاداری، مشارکت و جوانمردی (001/0p≤) و با وظیفهشناسی (05/0p≤) رابطه معنادار وجود دارد. همچنین مدل پیشنهادی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بوده و ضریب رگرسیون استاندارد عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی 30/0 به دست آمد. از بین ابعاد عدالت سازمانی، عدالت توزیعی و رویهای قادر به پیشبینی رفتار شهروندی سازمانی بودند (05/0p≤). با مقایسه متغیرهای عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در سطوح مختلف متغیرهای جمعیت شناختی، تفاوت معناداری در اکثر ابعاد مشاهده نگردید. پژوهش حاضر تصدیقی بر رابطه عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی کارمندان هست. لذا با انجام و اتخاذ استراتژیهایی در راستای بهبود عدالت سازمانی، میتوان گامهای مؤثری در جهت نیل به اهداف متعالی سازمان برداشت.
مقاله پژوهشی
محمد مجتبی زاده؛ دکتر عباس عباس پور؛ دکتر حسن ملکی؛ دکتر مقصود فراست خواه
چکیده
هدف اصلی این پژوهش واکاوی درک کنشگران اجتماع علمی از الگوی اعتبارسنجی نظام آموزش عالی کشور و طراحی الگوی اعتبارسنجی مناسب است. این پژوهش، ازنظر هدف، از نوع پژوهشهای توسعهای و به لحاظ روش،مبتنی بر نظریه زمینهایاست.بر اساس این روش، تلاش محققان بر آن بوده است تا به معانی، دیدگاهها و سازوکارهای ذهنی کنشگران آموزش عالی پی برده ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش واکاوی درک کنشگران اجتماع علمی از الگوی اعتبارسنجی نظام آموزش عالی کشور و طراحی الگوی اعتبارسنجی مناسب است. این پژوهش، ازنظر هدف، از نوع پژوهشهای توسعهای و به لحاظ روش،مبتنی بر نظریه زمینهایاست.بر اساس این روش، تلاش محققان بر آن بوده است تا به معانی، دیدگاهها و سازوکارهای ذهنی کنشگران آموزش عالی پی برده شوند. چهار ابزار اصلی گردآوری دادههای این پژوهش مصاحبه، مشاهده، یادداشتبرداری و مرور اسناد بوده است. بر اساس روششناسی زمینهای، و با بررسی دادههای بهدستآمده در مرحلهی اول کدگذاری باز، 2027 مفهوم به دست آمد. دادههای مرحلهی دوم کدگذاری باز، در قالب 1262 مفهوم و 157 مقولهی عمده طبقهبندی شدند. در مرحله کدگذاری محوری، 25 مقوله هستهای تعیین شدند. در مرحلهی کدگذاری انتخابی 25 مقولهی هستهای به سطح انتزاعی بالاتر ارتقاء داده شد و برحسب ویژگیهای شرایطی، تعاملی/فرایندی و پیامدی طبقهبندی شد. در پایان، مقولهی گفتمان کیفیت، بیم و امید، را بهعنوان اصلیترین و نهاییترین مقولهی هستهای انتخاب و بسط داده شدند. این پژوهش نشان میدهد، کیفیت مفهومی پیچیده و چندبعدی است. بر این پایه، توجه چندجانبه و کلیگرا نسبت به اعتبارسنجی و تضمین کیفیت نظام آموزش عالی ایران و دوری از نگاه جزیرهای و جزءگرا لازم است.
مقاله پژوهشی
سیدمحمد میرکمالی؛ کبری خباره؛ ابراهیم مزاری؛ یونس رومیانی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف تبیین نقش واسطهای سرمایههای انسانی در رابطه خودرهبری کارکنان و چابکی سازمانی مدارس انجامشده است. روش پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و ازنظر شیوهی جمعآوری دادهها توصیفی و از نوع همبستگی هست. روش تحلیل این پژوهش از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بوده است. جامعه پژوهش شامل کلیه مدیران، معاونان، معلمان ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف تبیین نقش واسطهای سرمایههای انسانی در رابطه خودرهبری کارکنان و چابکی سازمانی مدارس انجامشده است. روش پژوهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و ازنظر شیوهی جمعآوری دادهها توصیفی و از نوع همبستگی هست. روش تحلیل این پژوهش از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بوده است. جامعه پژوهش شامل کلیه مدیران، معاونان، معلمان و کادر اجرایی مدارس دوره اول و دوم ابتدایی ناحیه یک شهرری بوده که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران و روش نمونهگیری طبقهای با اختصاص متناسب، 170 نفر از آنان انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه خودرهبری ابیلی و مزاری(1393)، سرمایههای انسانی نادری(1390) و چابکی سازمانی مرادی(1393) استفاده شد. بهمنظور تحلیل دادهها از آزمونهای کولموگروف-اسمیرنوف، T تکگروهی، ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون، و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد سه متغیر اصلی پژوهش (خودرهبری، سرمایههای انسانی و چابکی سازمانی) با یکدیگر رابطه مثبت و معناداری(p<0/01) دارند. مدلیابی معادلات ساختاری نیز حاکی از تأثیر خودرهبری بر سرمایههای انسانی(81/0=γ) و سرمایههای انسانی بر چابکی سازمانی (60/0=β) هست. همچنین خودرهبری بهطور غیرمستقیم و با میانجیگری سرمایههای انسانی بر چابکی سازمانی(39/0=γ) تأثیرگذار است. نتایج همچنین نشان داده که خودرهبری بهطور مستقیم بر چابکی سازمانی تأثیرگذار نیست. نهایتاً میتوان اینگونه نتیجه گرفت که ارتقای رفتارهای مبتنی بر خود مسئولیتپذیری و خودآغازگری مانند خودرهبری، نهتنها موجبات رشد سرمایه انسانی را فراهم میکند، بلکه چابکی سازمانی را بهواسطه سرمایه انسانی تسهیل میکند.
مقاله پژوهشی
علی رشیدی؛ حمید رحیمیان
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ویژگیهای شغلی و فرهنگی با بهرهوری نیروی انسانی در کارمندان آموزشوپرورش شهرستان تربتحیدریه بود. روش پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردیو ازنظر شیوهی جمعآوری دادهها توصیفی و از نوع تحقیقات همبستگی هست. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیهی کارمندان آموزشوپرورش شاغل در ادارات آموزشوپرورش شهرستان ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ویژگیهای شغلی و فرهنگی با بهرهوری نیروی انسانی در کارمندان آموزشوپرورش شهرستان تربتحیدریه بود. روش پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردیو ازنظر شیوهی جمعآوری دادهها توصیفی و از نوع تحقیقات همبستگی هست. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیهی کارمندان آموزشوپرورش شاغل در ادارات آموزشوپرورش شهرستان تربتحیدریه که حدود 250 نفر بودند، تشکیل میدادند. نمونهای شامل 130 کارمند از بین کارمندان ادارات آموزشوپرورش شهرستان مذکور به روش تصادفی ساده انتخاب شد. دادههای تحقیق با استفاده از پرسشنامههای ویژگیهای شغلی هاکمن و الدهام، با ضریب پایایی 78/0 و پرسشنامه بهرهوری نیروی انسانی و فرهنگسازمانی تیلور و برنت، با ضریب پایایی 73/0 جمعآوری گردید. دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون خطی و آزمون t مستقل مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد ویژگیهای شغلی و فرهنگسازمانی با بهرهوری نیروی انسانی رابطه مثبت و معنادار دارند. بر اساس این یافته، ویژگیهای شغلی 40/0 و ویژگیهای فرهنگی 31/0، میزان بهرهوری نیروی انسانی کارکنان را در اداره آموزشوپرورش پیشبینی میکنند. همچنین یافتهها نشان داد که از بین ویژگیهای شغلی دو ویژگی هویّت وظیفه و تنوع مهارت بیشترین رابطه و بازخورد کمترین میزان رابطه را با بهرهوری نیروی انسانی دارند. از بین ویژگیهای فرهنگی نیز روابط اجتماعی بیشترین میزان رابطه را با بهرهوری دارا بود. بنابراین مسئولان و مدیران ادارات و سازمانها و بخصوص اداره آموزشوپرورش بهعنوان سکاندار تعلیم و تربیت یک جامعه لازم است تا با غنیتر کردن هرچه بیشتر و بهتر ویژگیهای موردنظر در جهت ارتقای بهرهوری نیروی انسانی گام بردارند.
مقاله پژوهشی
شمس اله عزیزی اصل؛ رحمت اله مرزوقی؛ جعفر جهانی
چکیده
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین توانمندسازی روانشناختی منابع انسانی و چابکی سازمانی بود. روش پژوهش حاضر ازلحاظ هدف،کاربردی و ازنظر شیوهی جمعآوری دادهها توصیفی و از نوع همبستگی هست. جامعه آماری شامل کلیه کارمندان دانشگاه شیراز بود. تعداد 303 نفر از طریق روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند که 300 نفر پرسشنامه توانمندسازی ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین توانمندسازی روانشناختی منابع انسانی و چابکی سازمانی بود. روش پژوهش حاضر ازلحاظ هدف،کاربردی و ازنظر شیوهی جمعآوری دادهها توصیفی و از نوع همبستگی هست. جامعه آماری شامل کلیه کارمندان دانشگاه شیراز بود. تعداد 303 نفر از طریق روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند که 300 نفر پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر ( 1995) و چابکی سازمانی نیکپور و سلاجقه (1389) را تکمیل کردند. یافتههای همبستگی نشان میدهد که بین توانمندسازی روانشناختی و ابعاد آن با چابکی سازمانی رابطه مثبت و معناداری در سطح 01P≤. وجود داشته است. همچنین یافتهها حاکی از آن بود که توانمندسازی روانشناختی پیشبینی کننده معنادار چابکی سازمانی هست و از بین ابعاد آن، سه بعد معناداری، مؤثر بودن و حق انتخاب 51 درصد از واریانس چابکی سازمانی را تبیین میکنند. یافتهها نشان داد که توانمندسازی روانشناختی کارمندان و چابکی سازمانی دانشگاه بالاتر از حد متوسط بوده است.
مقاله پژوهشی
حسن احمدی؛ عادل زاهد بابلان؛ سید محمد سید کلان
چکیده
هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل به وجود آورندۀ سکوت سازمانی در بین کارکنان دانشگاه بود. برای نیل به این هدف از مطالعه موردی استفاده شد که در ابتدا دادههای کیفی، سپس بر اساس یافتههای آن، دادههای کمّی گردآوری و تحلیل شدند. جامعه آماری این پژوهش کارکنان دانشگاه محقق اردبیلی با جمعیت 354 نفر بود. در مرحله کمّی از طریق نمونهگیری خوشهای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل به وجود آورندۀ سکوت سازمانی در بین کارکنان دانشگاه بود. برای نیل به این هدف از مطالعه موردی استفاده شد که در ابتدا دادههای کیفی، سپس بر اساس یافتههای آن، دادههای کمّی گردآوری و تحلیل شدند. جامعه آماری این پژوهش کارکنان دانشگاه محقق اردبیلی با جمعیت 354 نفر بود. در مرحله کمّی از طریق نمونهگیری خوشهای تعداد 153 نفر برای نمونهگیری برآورد شدند. در بخش کیفی با استفاده از نمونهگیری هدفمند تعداد 11 نفر انتخاب و با آنها مصاحبههای عمیق صورت گرفت. ابزار گردآوری دادهها در بخش کمّی پرسشنامه محقق ساخته بود که ضریب آلفای کرونباخ آن 92/0 محاسبه گردید. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه بدون ساختار بود که از روش سهبعدینگری و بازخورد مشارکتکننده برای اعتبار یابی آن استفاده شد. بهمنظور تحلیل دادههای کمّی از مدل معادلات ساختاری با نرمافزار PLS و در بخش کیفی از تحلیل محتوای استقرایی مبتنی بر کدگذاری باز استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که عوامل سازمانی مانند ساختار سازمان، فرهنگ سازمان، عکسالعمل منفی از جانب مدیران و سبک رهبری و عوامل فردی مانند ترس از دست دادن شغل، نوع شخصیت فرد و عدم تعهد کارمند جزء دلایلی هستند که موجب سکوت افراد در سازمان شدهاند. یافتههای دیگر پژوهش نیز نشان داد که ازنظر کارکنان عکسالعمل منفی از جانب مدیران بیشترین تأثیر را در سکوت سازمانی دارد.
مقاله پژوهشی
احسان اکرادی؛ یاسر محمدنیا؛ مجتبی عباسی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین سبک رهبری تحول گرا با تعالی سازمانی در ادارات آموزش و پرورش استان زنجان می باشد. این پژوهش، از نظر هدف، یک پژوهش کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری تحقیق تمامی کارکنان ادارات آموزش و پرورش استان زنجان با تعداد 900 نفر و نمونه آماری منتخب بر اساس فرمول کوکران 270 نفر ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین سبک رهبری تحول گرا با تعالی سازمانی در ادارات آموزش و پرورش استان زنجان می باشد. این پژوهش، از نظر هدف، یک پژوهش کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری تحقیق تمامی کارکنان ادارات آموزش و پرورش استان زنجان با تعداد 900 نفر و نمونه آماری منتخب بر اساس فرمول کوکران 270 نفر بوده است که به شیوه تصادفی طبقه ایی انتخاب شدند. جهت اندازه گیری متغیرهای تحقیق از پرسشنامه استاندارد رهبری چند عاملی و پرسشنامه استاندارد ارزیابی عمومی عملکرد سازمانی بر اساس تعالی سازمانی EFQM استفاده شد. به منظور تحلیل داده ها از آزمون رگرسیون چندگانه به روش گام به گام استفاده گردید. نتایج گویای آن است که بین ابعاد پنج گانه رهبری تحول گرا و متغیر تعالی سازمانی رابطه مثبت معناداری وجود دارد و نقش رهبری تحول گرا در پیش بینی تعالی سازمانی مورد تایید واقع گردید.