نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تهران، استاد

2 دانشگاه خوارزمی ،دانشجو

3 دانشگاه تهران، دانشجو، مدرس

4 دانشگاه تهران ،دانشجو

چکیده

پژوهش حاضر باهدف تبیین نقش واسطه‌ای سرمایه‌های انسانی در رابطه خودرهبری کارکنان و چابکی سازمانی مدارس انجام‌شده است. روش پ‍ژ‍وهش حاضر ازلحاظ هدف، کاربردی و ازنظر شیوه‌ی جمع‌آوری داده‌ها توصیفی و از نوع همبستگی هست. روش تحلیل این پژوهش از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری بوده است. جامعه پژوهش شامل کلیه مدیران، معاونان، معلمان و کادر اجرایی مدارس دوره اول و دوم ابتدایی ناحیه یک شهرری بوده که با استفاده از فرمول نمونه‌گیری کوکران و روش نمونه‌گیری طبقه‌ای با اختصاص متناسب، 170 نفر از آنان انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌ خودرهبری ابیلی و مزاری(1393)، سرمایه‌های انسانی نادری(1390) و چابکی سازمانی مرادی(1393)  استفاده شد. به‌منظور تحلیل داده‌ها از آزمون‌های کولموگروف-اسمیرنوف، T تک‌گروهی، ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون، و مدل‌یابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد سه متغیر اصلی پژوهش (خودرهبری، سرمایه‌های انسانی و چابکی سازمانی) با یکدیگر رابطه مثبت و معناداری(p<0/01) دارند. مدل‌یابی معادلات ساختاری نیز حاکی از تأثیر خودرهبری بر سرمایه‌های انسانی(81/0=γ) و سرمایه‌های انسانی بر چابکی سازمانی (60/0=β) هست. هم‌چنین خودرهبری به‌طور غیرمستقیم و با میانجی‌گری سرمایه‌های انسانی بر چابکی سازمانی(39/0=γ) تأثیرگذار است. نتایج همچنین نشان داده که خودرهبری به‌طور مستقیم بر چابکی سازمانی تأثیرگذار نیست. نهایتاً می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که ارتقای رفتارهای مبتنی بر خود مسئولیت‌پذیری و خودآغازگری مانند خودرهبری، نه‌تنها موجبات رشد سرمایه انسانی را فراهم‌ می‌کند، بلکه چابکی سازمانی را به‌واسطه سرمایه انسانی تسهیل می‌کند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The mediating role of human capital on the relationship between staffꞌs self-leadership and school's organizational agility

نویسندگان [English]

  • Seyed Mohammad Mirkamali 1
  • Kobra Khabareh 2
  • Ebrahim Mazari 3
  • Younes Roumiani 4

1 Professor, University of Tehran

2 Ph.D. Student of Kharazmi University

3 Ph.D. Student of University of Tehran

4 Ph.D. Student of University of Tehran

چکیده [English]

This study aimed to explain the mediating role of human capital on the relationship between stuff's self-leadership and school's organizational agility. The research method was descriptive and correlational and data analysis method was SEM. The population consists of all administrators, principals, teachers and administrative staff first and second elementary school area of Rey that Using Cochran's sampling formula that Sample size was determined 170 persons by Stratified sampling with proportional allocation. For data collection used of self-leadership questionnaire of Abili and Mazari (2014) with the reliability (α =0/95), human capital questionnaire of Naderi (2011) with the reliability (α=0/97) and organizational agility questionnaire of Moradi (2013) with the reliability (α =0/96) for analyzing data Kolmogorov-Smirnov test, one sample t-test, stepwise regression and structural equation modeling was used. Results showed that self-leadership, human capital and organizational agility are higher than average. The correlation results showed that three variables correlate with each other this have significant relationship (p <0/01). Structural equation modeling showed that self-leadership (γ=0/60) on human capital and HC (β=0/81) on organizational agility have impact. Also self-leadership indirectly and with Mediating of HC impact on organizational agility (γ=0/39) but have not directly impact on organizational agility. It can be concluded that self-responsibility and self-initiate-based behaviors such as self-leadership, provides not only growth human capital, but also facilitate organizational agility through human capital.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Self-Leadership
  • Human Capital
  • Organizational agility
  • Schools
ابیلی، خدایار، خباره، کبری؛ مزاری، ابراهیم و گرایلی، بیژن (1395). نقش خودرهبری و خودمدیریتی بر سرمایه‌های انسانی سازمان‌های خدماتی دولتی(مورد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی). نشریه مدیریت دولتی،8(1): 112-93.
ابیلی، خدایار؛ پورکریمی، جواد؛ مزاری، ابراهیم؛ خباره، کبری و باده‌بان، سودابه(1393). تبیین نقش خودبالندگی مدیران مدارس در بهبود عملکرد آنان (مطالعه موردی: مدیران مدارس شهرری). فصلنامه آموزش و ارزشیابی، 7(26): 124-103.
ابیلی، خدایار و مزاری، ابراهیم(1393). توسعه منابع انسانی(جلد اول: با تأکید بر خودتوسعه‌ای، خودرهبری و خودمدیریتی). تهران: انتشارات امید.
احمدی، عبادالله و انصاری مهر، سمیرا(1387). بررسی تأثیر فرهنگ‌سازمانی مدارس بر بهبود مدارس از دیدگاه دبیران دبیرستان‌های ناحیه یک شهرستان شیراز. فصل‌نامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، 2(3): 48-33.
اسماعیلی، مهدی؛ ربیعه، مسعود و حیدری، علی(1392). شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر چابکی منابع انسانی در صنعت خودرو ایران. چشم‌انداز مدیریت دولتی، 15: 117-95.
آقایی، میلاد و آقایی، رضا(1393). ارائه الگوی مفهومی چابکی سازمانی. فصل‌نامه رشد فناوری، 10(39):43-37.
باقرزاده، محمدرضا؛ بالوئی جامخانه، عزت‌الله و معافی مدنی، سیدرضا(1388). بررسی وضعیت  قابلیت‌های چابکی در سازمان‌های دولتی(مطالعه موردی اداره کل پست مازندران). فصل‌نامه مدیریت، 7(18):47-37.
پورکریمی، جواد؛ مزاری، ابراهیم؛ خباره، کبری؛ سمانه، فرزانه(1395). بررسی رابطه صفات برتر خودتوسعه‌ای، دانش و اطلاعات بنیادی و عملکرد مدیران(مطالعه موردی : مدیران مدارس شهرری). فصل‌نامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 7(25):86-63.
حمیدی، ناصر؛حسن‌پور، اکبر؛ کیایی، مجتبی و موسوی، سیدحمید(1388). نقش منابع انسانی در چابکی سازمانی. مجله مدیریت صنعتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، 4(8): 128-111.
ضیایی، محمدصادق؛ حسنقلی‌پور، طهمورث؛ عباس‌پور، عباس؛ یاراحمدزهی، محمدحسین(1391). تبیین مدل سرمایه انسانی باهدف چابک‌سازی بنگاه‌های کوچک و متوسط(مطالعه‌ای در شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران). پژوهش‌های مدیریت عمومی، 5(15): 46-27.
کبیرزاده نجف‌آبادی، مهری؛ سعادت‌مند، زهره و رجایی‌پور، سعید( 1388). عوامل مؤثر بر جذب نیروهای توانمند آموزش‌وپرورش در پست مدیریت مدارس از دیدگاه مدیران، معاونان، و معلمان مدارس ابتدایی شهرستان نجف‌آباد. فصل‌نامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، 3(3): 143-125.
مرادی، کیوان(1393). بررسی رابطه سرمایه انسانی و چابکی سازمانی در مدارس دولتی و غیردولتی شهر تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
مزاری، ابراهیم(1392). بررسی رابطه خودتوسعه‌ای مدیران و عملکرد آنان و ارائه راهکارهای بهبود وضعیت مدیران مدارس شهرری در سال تحصیلی 92-91. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
مزاری، ابراهیم(1393 الف). تبیین اندیشه سازمان خودتوسعه‌گر؛ با تأکید بر منابع انسانی خودتوسعه‌گر (خودتوسعه‌گران). اولین سمپوزیوم بین‌المللی علوم مدیریت. ایران، تهران.
مزاری، ابراهیم(1393ب). طراحی برنامه توسعه فردی به‌عنوان ابزاری استراتژیک در توسعه منابع انسانی (رویکرد استراتژی تئوری داده بنیاد). اولین کنفرانس بین‌المللی اقتصاد، مدیریت، حسابداری و علوم اجتماعی،ایران، رشت.
مزاری، ابراهیم و ابیلی، خدایار(1392). تبیین نقش مهارت‌های خودتوسعه‌ای  مدیران مدارس بر کارکردهای مدیریت کلاسیک و شاخص‌های عملکرد آنان. اولین کنفرانس بین‌المللی علوم رفتاری، ایران، کیش.
مزاری، ابراهیم و خباره، کبری(1393). بررسی نیازهای خودتوسعه‌ای مدیران مدارس و ارائه پیشنهاد‌هایی جهت تدوین برنامه توسعه فردی آنان. اولین کنفرانس بین‌المللی اقتصاد، مدیریت، حسابداری و علوم اجتماعی، ایران، رشت.
مزاری، ابراهیم؛ فتح‌تبار فیروزجایی، کاظم؛ قنبرنیا، مهدی و باده‌بان، سودابه(1394). تبیین نقش یادگیری خودراهبر بر سرمایه‌های انسانی کارکنان مراکز آموزش عالی(مورد: دانشگاه تهران).  فصل‌نامه علمی-پژوهشی نوآوری‌های مدیریت آموزشی. 10(2):59-72.
مزاری، ابراهیم و مزاری، مرضیه(1393). ارائه مدل جامع خودتوسعه‌ای مدیران و رهبران در سازمان‌ها (با تأکید بر عوامل فردی، گروهی و سازمانی). اولین سمپوزیوم بین‌المللی علوم مدیریت، ایران، تهران.
نادری، ابوالقاسم(1390). طراحی مدلی برای سنجش سرمایة انسانی در سازمان‌ها. دانشگاه تهران.
نیک‌نامی، مصطفی؛ مهدیان، محمدجعفر(1388). تبیین ابعاد و مؤلفه‌های مدارس اثربخش و ارائه مدلی برای بهبود اثربخشی در مدارس کشور. فصل‌نامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، 3(1): 203-175.
 
Avolio, B. J. (2004). Examining the full range model of leadership: Looking back to transform forward. In D. V. Day, S. J. Zaccaro, & S. M. Halpin (Eds.), Leader.
Carmeli, A., Meiter, R., Jacob, W. (2006). Self-leadership skills and innovative behavior at work. International Journal of Manpower, 27 (1): 75-90
Crocitto, M. & Youssef, M. (2003). The human side of organizational agility. Industrial Management & Data Systems, 103(6),388-97.
DIntino, R. S., Goldsby, M. G., Houghton, J. D., Neck, C. P. (2007). Self-Leadership: A Process for Entrepreneurial Success. Journal of Leadership and Organizational Studies, 13(4):150-121.
Elloy, D., Patil, V. (2014). Self-Leadership and Burnout: An Exploratory Study. International Journal of Business and Social Science, 5(9): 7-13.
Furtner, M. R., Hiller, L.N., Martini, M., Sachse, P. (2012). Self-Leadership, Motivation to Lead, Trans-Formational Leadership and Superleadership: A Key to Organizational Success in the 21st Century. International Journal of Business and Management Tomorrow, 2(7): 1-8 
Gunasekaran, A., Mc Gaughey , R., Wolstencraft, V.(2001). Agile manufacturing : Concept and framework,Agile manufacturing : the 21st century competitive Strategy . Elsevier Science, pp. 25-49.
Hanson, M. E. (2002). Educational administration and organizational behavior, Forth edition Alley and Bacon. Ltd.
Houghton, J. D., Neck, C.P., and Manz, C.C. (2003). Self-leadership and super leadership: the heart and art of facilitating shared leadership. in Pearce, C.L. and Conger, J.A. (Eds), Shared Leadership: Reframing the How’s and Why’s of Leadership, Sage Publications, Thousand Oaks, CA, 123-40.
Houghton, J. F., Bonham,C.,  Foti, R.J., Madigan, R.M., Neck, C. H.P., Singh, K. (2000). The Relationship between Self-Leadership and Personality: A Comparison of Hierarchical Factor Structures. Dissertation submitted to the Faculty of Virginia Polytechnic Institute and State University in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy in Management, 1-77
Johnson, D. (2004). The University-Private Sector Interface and the Ontario Economy. A Background Paper prepared for the Ontario Economic Summit (6-7 October 2004): 9.
Lin, Y., Desouza, C., Roy, S. (2010), Measuring agility of networked organizational structures via network entropy and mutual information. Applied Mathematics and Computation .216: 2824- 2836.
lin, Y.Y., Wei, Y. C. & Chen, M. H. (2006). The role of board chair in the relationship between board human capital and firm performance.  27th McMaster word congress, Haiphong. Ontario.Canada.
Manz, C. C., & Neck, C. P. (1999). Mastering self-leadership: Empowering yourself for personal excellence (Second edition). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
Mazari, E., Abili, Kh., Pourkarimi, J., Khabare, k. (2014). Analysis Condition of Self-Development Qualities of School Principals(Based on Successful Managers’ Self-Development Model). International Journal of Management and Humanity Sciences, 3(1): 2050-2060.
Mazari, E., Abili, Kh., SHakouri Bakhtiar, M. (2014). Explanation the Role of Self-Development Skills in Improving Classic Management Functions and Performance Indexes of School Administrators. Reef Resources Assessment and Management Technical Paper, 1(40): 258–269.
Mazari, E., Abili, Kh.,Vaezi, M., SHakouri Bakhtiar,  M. (2014). Human resources development with Design and Implementation Strategic Tool (Grounded Theory). Journal of Middle East Applied Science and Technology (JMEAST), 11(1): 61–66
Neck C.P., & Houghton J. D. (2006). Two decades of self-leadership theory and research. Past developments, present trends and future possibilities. Journal of Managerial Psychology, 21(4), 270-295.
Neck, C. P., & Manz, C. C. (2013). Mastering Self-Leadership. Empowering Yourself for Personal Excellence. 6th ed. Upper Saddle River: Pearson Education
Nijssen, M. C. P. & Paauwe, J. (2010). HRM, dynamic environments and institutionalism: How to achieve Organizational Agility? Working Paper IIRA. Presented at the HR Study group Copenhagen.
Oliveira, D., Aurelio, M., Oliveira, L. V.,  Valentina, D., Osmar, P. (2012).Forecasting project performance considering the influence of leadership style on organizational agility. International Journal of Productivity and Performance Management, 61(6): 653 – 671.
Pendharker,  M. (1995). School, based conflict management. A summary of  a thesis, SSTA Research Center Peport.
Reichard, R. J, Johnson, S. K. (2011). Leader self-development as organizational strategy. The Leadership Quarterly, 22(3), pp. 33–42.
Sanbarmurthy, V., Zmud, W. R. (2008). Steps toward strategic agility guiding corporate transformations. Michigan University and University of Oklahoma.
Seufarth, J. T. (2004). Human resource management for effective schools. Allley and Bacom PUB.
Shafer, R. A., Dyer, L., Kilty, J., Amos, J., Erickson, J. (2001). Crafting a Human Resource Strategy to foster Organizational Agility: A case study. Human Resource Management. 40 (3), 197-211.
Sharpe, R. (2012). Agile university:Building the Innovation and Improvement for a Better Student Experience. Higher Education Seminar, Thursday 15th March.
Tayles, M., Pike, R.H., Sofion, S. (2007) .Intellectual capital management accounting practices and corporate performance perception of managers. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 20(4): 522-548.
Zaraei, Y., Sahraei Beiranvand, M., Shojaei, A. (2015). Study The Effect Of Human Capital On Organizational Agility Regarding To Mediator Role Of Organizational Intelligence. Visi Jurnal Akademik, (4): 131-135.