مقاله پژوهشی
عباس عباس پور؛ محسن شاکری عباس آباد؛ حمید رحیمیان؛ مقصود فراستخواه
چکیده
هدف پژوهش حاضر، اکتشاف راهبردهای پاسخگویی دانشگاههای دولتی از دیدگاه خبرگان آموزش عالی است. دادههای این مطالعه حاصل انجام مصاحبههای نیمهساختاریافته با 20 نفر از اساتید و صاحبنظران مشغول در دانشگاههای دولتی شهر تهران بود که با روش نمونهگیری نظری انتخاب شدند. در تحلیل دادهها، روش مرحلهای و تکنیکهای تحلیلی اشتراوس ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، اکتشاف راهبردهای پاسخگویی دانشگاههای دولتی از دیدگاه خبرگان آموزش عالی است. دادههای این مطالعه حاصل انجام مصاحبههای نیمهساختاریافته با 20 نفر از اساتید و صاحبنظران مشغول در دانشگاههای دولتی شهر تهران بود که با روش نمونهگیری نظری انتخاب شدند. در تحلیل دادهها، روش مرحلهای و تکنیکهای تحلیلی اشتراوس و کوربین (1390) مورداستفاده قرار گرفت. تجزیه تحلیل دادهها 6 مقوله اصلی را به عنوان راهبردهای پاسخگو نمودن دانشگاههای دولتی نشان داد که عبارتاند از: 1. استقلال دانشگاهی (عدم دخالت و تصدیگری دولتی، واگذاری اختیارات به دانشگاه، استقلال دانشگاه، آزادی علمی)، 2. مشارکت (دانشجویان در امور دانشگاه، اساتید در امور دانشگاه، دانشگاهیان در امور جامعه، ذینفعان بیرونی در امور دانشگاه)، 3. تعاملات علمی- کاربردی (با صنعت، با سایر مؤسسات آموزشی، با سایر بخشها و تعاملات پژوهشی)، 4. بینالمللی شدن دانشگاه، 5. کاربردپذیری و 6. تأمین و تخصیص منابع مالی.
مقاله پژوهشی
سیدمحمد میرکمالی؛ فاطمه نارنجی ثانی؛ فرنوش اعلامی؛ علیرضا یوزباشی
چکیده
هدف این پژوهش بررسی رابطه فرهنگ خوشبینی علمی معلمان با ساختار توانمندساز مدارس ابتدایی شهر تهران است. روش تحقیق از نوع همبستگی است. جامعه آماری موردنظر، کلیه معلمان مدارس ابتدایی شهر تهران و نمونه آماری شامل 250 نفر است که به روش تصادفی چندمرحلهای انتخابشدهاند. ابزار تحقیق، پرسشنامه فرهنگ خوشبینی علمی و ساختار توانمندساز ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی رابطه فرهنگ خوشبینی علمی معلمان با ساختار توانمندساز مدارس ابتدایی شهر تهران است. روش تحقیق از نوع همبستگی است. جامعه آماری موردنظر، کلیه معلمان مدارس ابتدایی شهر تهران و نمونه آماری شامل 250 نفر است که به روش تصادفی چندمرحلهای انتخابشدهاند. ابزار تحقیق، پرسشنامه فرهنگ خوشبینی علمی و ساختار توانمندساز هوی و همکارانش است. نتایج تحقیق حاکی از رابطهی مثبت و معنیدار بین فرهنگ خوشبینی علمی و عوامل آن با ساختار توانمند ساز است و همچنین از میان عوامل خوشبینی علمی، عامل اعتماد به دانشآموزان و والدین بالاترین همبستگی(616.) را با ساختار توانمند ساز داشته و عوامل حس کارآمدی با ضریب همبستگی(612.) و تأکید علمی با ضریب همبستگی(601.) در رتبههای بعدی قرار دارند. درآخر تشکیل انجمنهای خبرگی و داشتن نمایندهای از اولیا در مدرسه نیز پیشنهاد میگردد.
مقاله پژوهشی
اردلان محمدرضا؛ رقیه بهشتی راد؛ وحید سلطانزاده
چکیده
پژوهش حاضر باهدف بررسی اثر رهبری امنیت مدار بر کاهش رفتارهای تلافیجویانه با نقش میانجی وجدان کاری انجام شده است. طرح پژوهشی همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه رازی کرمانشاه بود. که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم هر طبقه 229 نفر بهعنوان نمونه آماری جهت مطالعه ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف بررسی اثر رهبری امنیت مدار بر کاهش رفتارهای تلافیجویانه با نقش میانجی وجدان کاری انجام شده است. طرح پژوهشی همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه رازی کرمانشاه بود. که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم هر طبقه 229 نفر بهعنوان نمونه آماری جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از سه پرسشنامه استاندارد رهبری امنیت مدار، وجدان کاری و رفتارهای تلافیجویانه استفاده شد. نتایج معادلات ساختاری نشان داد: اثر مستقیم رهبری امنیت مدار بر کاهش رفتارهای تلافیجویانه (63/0) مثبت و معنیدار است. اثر مستقیم رهبری امنیت مداری بر وجدان کاری(74/0) مثبت و معنیدار است. همچنین اثر مستقیم وجدان کاری بر کاهش رفتارهای تلافیجویانه (16/0) مثبت و معنادار است. اما اثر غیرمستقیم رهبری امنیت مدار بر کاهش رفتارهای تلافیجویانه با نقش میانجی وجدان کاری (11/0) معنیدار نیست. درنتیجه با توجه به ابعاد رهبری امنیت مدار و وجودان کاری میتوان شاهد کاهش رفتارهای تلافیجویانه کارکنان بود.
مقاله پژوهشی
سعید طالبی؛ حسن محمودیان؛ محمدحسن سیف؛ احمد رستگار
چکیده
هدف پژوهش کاربرد شاخص رضایتمندی مشتریان و عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش و یادگیری است. پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری آن را کلیه اعضای علمی دانشگاههای پیام نور فارس و علوم پزشکی شیراز تشکیل میدهند. با استفاده از فرمول کرجسی و مورگان و با حذف پرسشنامههای ناقص تعداد 239 پرسشنامه به روش آماری تحلیل مسیر تجزیهوتحلیل شد. اثرات مستقیم ...
بیشتر
هدف پژوهش کاربرد شاخص رضایتمندی مشتریان و عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش و یادگیری است. پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری آن را کلیه اعضای علمی دانشگاههای پیام نور فارس و علوم پزشکی شیراز تشکیل میدهند. با استفاده از فرمول کرجسی و مورگان و با حذف پرسشنامههای ناقص تعداد 239 پرسشنامه به روش آماری تحلیل مسیر تجزیهوتحلیل شد. اثرات مستقیم رضایتمندی دانشجو (18/0) و تصویر ذهنی آنان(16/0) با وفاداری معنیدار است همچنین بین انتظارات دانشجو (47/0)، کیفیت مشهود سختافزار (19/0) و کیفیت مشهود نرمافزار (15/0) با رضایتمندی دانشجو اثری مستقیم و معنیداری وجود دارد. اما اثر مستقیم و معنیداری بین ارزش مشهود (10/0) با رضایتمندی دانشجو از دانشگاه برای ادامه تحصیل وجود ندارد. درنهایت تصویر ذهنی (45/0)، کیفیت مشهود سختافزار (15/0)، کیفیت مشهود نرمافزار (12/0) و انتظارات دانشجو (46/0) اثری مستقیم و معنیداری با رضایتمندی دانشجو دارد. لازم به ذکر است که تمامی متغیرهای پژوهش بهجز ارزش مشهود با رضایتمندی دانشجو اثر مستقیم و معنیداری وجود دارد.
مقاله پژوهشی
لیلا الماسی؛ زهرا لبادی؛ وحیده علیپور
چکیده
پژوهش حاضر باهدف مطالعه سقف شیشهای در جانشین پروری زنان در مناصب مدیریتی در سازمان آموزشوپرورش استان البرز صورت گرفته است. روش این تحقیق از نوع پیمایشی بوده و جامعه آماری تحقیق، شامل 1806 نفر از مدیران زن و مرد، کارشناسان ارشد و مدیران ستادی شاغل در سازمان آموزشوپرورش استان البرز بود. حجم نمونه 317 نفر بودند که از طریق فرمول کوکران ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف مطالعه سقف شیشهای در جانشین پروری زنان در مناصب مدیریتی در سازمان آموزشوپرورش استان البرز صورت گرفته است. روش این تحقیق از نوع پیمایشی بوده و جامعه آماری تحقیق، شامل 1806 نفر از مدیران زن و مرد، کارشناسان ارشد و مدیران ستادی شاغل در سازمان آموزشوپرورش استان البرز بود. حجم نمونه 317 نفر بودند که از طریق فرمول کوکران بهصورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته است که بر اساس ادبیات و پیشینه پژوهش تهیهشده و برای روایی ابزار از روایی صوری و محتوایی از دیدگاه متخصصان و برای پایایی پژوهش از ضریب آلفای کرونباخ که 95%محاسبه شد. دادهها بهوسیله آزمون آماری رگرسیون تک متغیره و آزمون رتبهبندی فریدمن بررسی شد. نتایج نشان داد عوامل سیاسی، فرهنگی ، سازمانی به ترتیب اهمیت و تأثیر بیشتری بر ایجاد سقف شیشهای دارند و عامل خانوادگی کمترین تأثیر را دارد.
مقاله پژوهشی
رضا براری؛ لاله جمشیدی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی بین کارکنان دانشگاه مازندران اجرا شد. روش پژوهش، همبستگی و بهطور مشخص از نوع معادلات ساختاری است. جامعۀ آماری این پژوهش حدود 400 نفر از کارکنان دانشگاه مازندران است. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامههای مدیریت دانش نوناکوکه دارای چهار بعد برونیسازی، ترکیب، برونیسازی ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی بین کارکنان دانشگاه مازندران اجرا شد. روش پژوهش، همبستگی و بهطور مشخص از نوع معادلات ساختاری است. جامعۀ آماری این پژوهش حدود 400 نفر از کارکنان دانشگاه مازندران است. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامههای مدیریت دانش نوناکوکه دارای چهار بعد برونیسازی، ترکیب، برونیسازی و اجتماعی سازی است و پرسشنامۀ نوآوری سازمانی که دارای سه بعد تولیدی، فرایندی و اداری است استفاده شد. این پرسشنامهها بین 189نفر از کارمندان توزیع شد. پایایی پرسشنامههای مدیریت دانش و نوآوری سازمانی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب ۹۴۵/0و ۹۴۴/0 تعیینشده است.یافتههای پژوهش نشان داد که همۀ مؤلفههای مدیریت دانش و نوآوری سازمانی دوبهدو باهم همبستگی دارند. نتایج تحلیل دادهها نشان داد الگوی پیشنهادی از برازش خوبی برخوردار است و نوآوری سازمانی بهخوبی از طریق مدیریت دانش تبیین شده است و به عبارتی مدیریت دانش تأثیر مستقیم و مثبت و معنادار بر نوآوری سازمانی دارد.
مقاله پژوهشی
ابوالفضل قاسمزاده؛ محمد حسنی؛ سجاد جهانی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش پاسخگویی بر رضایت و عملکرد شغلی و آزمون اثر میانجی رفتار شهروندی و شهرت به روش توصیفی- همبستگی انجامشده است جامعه آماری در این پژوهش کلیه اعضای هیئتعلمی دانشگاه تبریز است که تعداد آنها طبق آمار 640 نفر است که از این تعداد نمونهای بهاندازه 270 نفر بر اساس فرمول کوکران با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش پاسخگویی بر رضایت و عملکرد شغلی و آزمون اثر میانجی رفتار شهروندی و شهرت به روش توصیفی- همبستگی انجامشده است جامعه آماری در این پژوهش کلیه اعضای هیئتعلمی دانشگاه تبریز است که تعداد آنها طبق آمار 640 نفر است که از این تعداد نمونهای بهاندازه 270 نفر بر اساس فرمول کوکران با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. اطلاعات پژوهش با استفاده از پنج پرسشنامه پاسخگویی هاچوارتر و همکاران (2005)، عملکرد شغلی پاترسون (1990) ، رضایت شغلی برایفیلد و روتس (1951)، رفتار شهروندی سازمانی پودساکوف و همکاران (1990) و شهرت هاچوارتر، زینکو و فریز (2007) جمع آوری گردید. ضرایب پایایی پرسشنامهها به ترتیب 70/0، 88/0، 65/0 ، 81/0 و 87/0 از طریق آلفای کرونباخ به دست آمد. برای تحلیل دادهها از همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفادهشده است. نتایج تحقیق نشان داد که بین پاسخگویی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین رفتار شهروندی سازمانی و شهرت رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. تحلیل مسیر بین شهرت با میزان عملکرد شغلی آنان معنادار است. همچنین نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی و شهرت در رابطه بین پاسخگویی و عملکرد شغلی در مدل تائید شد. تحلیل مسیر بین شهرت اساتید با میزان رضایت شغلی آنان معنادار نیست. بنابراین نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی و شهرت در رابطه بین پاسخگویی و رضایت شغلی در مدل تائید نشد.