نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه شیراز

چکیده

هدف این پژوهش بررسی رابطه بین توانمندسازی روان‌شناختی منابع انسانی و چابکی سازمانی بود. روش پ‍ژ‍وهش حاضر ازلحاظ هدف،کاربردی و ازنظر شیوه‌ی جمع‌آوری داده‌ها توصیفی و از نوع همبستگی هست. جامعه آماری شامل کلیه کارمندان دانشگاه شیراز بود. تعداد 303 نفر از طریق روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند که 300 نفر پرسشنامه توانمندسازی روان‌شناختی اسپریتزر ( 1995) و چابکی سازمانی نیک‌پور و سلاجقه (1389) را تکمیل کردند. یافته‌های همبستگی نشان می‌دهد که بین توانمندسازی روان‌شناختی و ابعاد آن با چابکی سازمانی رابطه مثبت و معنادار‌ی در سطح 01P≤. وجود داشته است. همچنین یافته‌ها حاکی از آن بود که توانمندسازی روان‌شناختی پیش‌بینی کننده معنادار چابکی سازمانی هست و از بین ابعاد آن، سه بعد معناداری، مؤثر بودن و حق انتخاب 51 درصد از واریانس چابکی سازمانی را تبیین می‌کنند. یافته‌ها نشان داد که توانمندسازی روان‌شناختی کارمندان و چابکی سازمانی دانشگاه بالاتر از حد متوسط بوده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Study of The Relationship Between Psychological Empowerment of Human Resources and Organizational Agility

نویسندگان [English]

  • Shamsollah Azizi Asl
  • Rahmatollah Mazroughi
  • Ja’far Jahani

M.A. Shiraz University

چکیده [English]

The goal of this study was to investigate the relationship between Psychological empowerment of human resources and organizational agility from the viewpoint of Shiraz university staff. Statistical population of this study was all Shiraz university staff that by multistage cluster sampling, 303 staff selected. The instruments of this study included Psychological Empowerment Questionnaire (spritzer,1995) and Organizational Agility Questionnaire (nikpoor and salajegheh,1388) that after calculating validity and reliability and distribution them, data analyzed by one sample t-test, Pearson correlation coefficient and the multivariate regression. One-sample t-test results showed that psychological empowerment of employees and organizational agility of university are higher than average level. The correlation results showed that there is a positive and significant relationship between the psychological empowerment and its’ dimensions and organizational agility in P≤01 level. The regression results showed that psychological empowerment is a significant anticipant of organizational agility and through its dimensions, three dimensions of meaningfulness, choice, being efficiency anticipate 51 percent of the variance of organizational agility.

کلیدواژه‌ها [English]

  • psychological empowerment
  • Organizational agility
  • Shiraz university
اسکندری، فریدون؛ پازارگادی، مهرنوش؛ زاغدی تفرشی، منصور؛ ربیع ساهکلی، سهیلا و شغلی، علیرضا. (1392). ارتباط بین توانمندسازی روان‌شناختی پرستاران با میزان تعهد عاطفی آن‌ها در بیمارستان‌های استان زنجان. مجله‌ی مراقبت‌های پیشگیرانه در پرستاری و مامایی، دوره سوم، شماره 2، ص 47- 60.
ابیلی، خدایار و ناستی زایی، ناصر. (1388). بررسی رابطه بین توانمندسازی روان‌شناختی با تعهد سازمانی. طلوع بهداشت، شماره اول و دوم، ص 26- 39.
اسمعیلی، محمد رضا؛ سید عامری، حسن؛ قاسم‌زاده، ابوالفضل؛ سهرابی، پوریا (1389). بررسی رابطه بین توانمندسازی و رفتار شهروند سازمانی. پژوهش در علوم رفتاری، شماره 10، تابستان 89، ص 169- 186.
باقری کراچی، امین و عباس پور، عباس (1391). چابکی؛ رهیافتی نوآورانه در مدیریت دانشگاه‌ها. فصلنامه نوآوری و ارزش‌آفرینی، سال اول، شماره 1، ص 61- 71.
جسری، پیمان (1390). توانمندسازی منابع انسانی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج.
خانعلیزاده، رقیه؛ کردنائیج، اسدا...؛ فانی، علی‌اصغر و مشبکی، اصغر (1389). رابطه بین توانمندسازی و یادگیری سازمانی (مطالعه موردی دانشگاه تربیت مدرس). پژوهش‌نامه مدیریت تحول، سال دوم، شماره 3، صص 45- 20.
حمیدی، ناصر؛ حسن‌پور، اکبر؛ کیایی، مجتبی و موسوی، سید حمید (1388). نقش مدیریت منابع انسانی در چابکی سازمانی. مجله مدیریت صنعتی ، سال چهارم، شماره 8، صص 127-111.
سلیمانی، نادر؛ زحمت‌کش، محبوبه و فائض، علی (1390). رابطه توانمندسازی کارکنان با یادگیری سازمانی در ادارات آموزش‌وپرورش. فصلنامه علوم تربیتی، سال چهارم، شماره 15، ص 89- 105.
صادقیان، رحمت اله؛ یعقوبی، نورمحمد و اعزازی، محمد اسماعیل (1391). بررسی رابطه فراموشی سازمانی هدفمند و چابکی سازمانی. پژوهش‌های مدیریت عمومی، سال پنجم، شماره 17، صص 120- 103.
نیک پور، امین و سلاجقه، سنجر (1389). بررسی رابطه بین چابکی سازمانی و رضایت شغلی کارکنان سازمان‌های دولتی شهر کرمان. پژوهش‌های مدیریت، سال سوم، شماره هفتم، صص 184- 169.
نیک پور، امین و برکم، یاسر (1391). چابکی سازمان و مدل دست‌یابی به یک سازمان چابک. راهبرد یاس، شماره 30، صص 171- 151.
ملکی، روح‌الله (1392). بررسی ارتباط فرهنگ‌سازمانی با چابکی سازمانی در بانک کشاورزی استان خوزستان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر.
موسی خانی، مرتضی؛ رنگریز، حسن؛ نایبی، محمدامین و حسن خانی، مهدی (1389). بررسی رابطه بین توانمندسازی کارکنان در تحقق بانکداری الکترونیکی. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، 7 (1389)، ص 1- 7.
واعظی، رضا و سبزیکاران، اسماعیل (1389). بررسی رابطه ساختار سازمانی و توانمندسازی کارکنان در شرکت ملی پخش فرآوردهای نفتی ایران-منطقه تهران. پژوهش‌نامه مدیریت تحول، سال دوم، شماره 3، صص 178-153
Abdollahzadeh, A. (2013). Empowerment and Organizational Change. International Research Journal of Applied and Basic Sciences, 4 ,1 ,1-5.
Abbasi, Z., & Kiani Anboohi, Z. (2014).  Assessment of Strategic Agility level in Science and Technology Park Companies. Journal of Social Issues & Humanities,2, 7, 25-31.
Ahmadi, A., Fathizadeh, A., Sadeghi, J., Daryabeigi, M., & Taherkhani, L. (2012). the relationship between organizational structure and organizational agility. Management Science Letters, 2 (2012), 2777- 2788.
Bagheri Kerachi, A., Abbaspour, A., Aghazade, A., Rahimian, H., & Mehregan, M.R. (2014). Application Level of Organizational Agility Indices at Universities. Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences, 7(1), 25-31
Chang, Li- chun., Shih, Chia- Hui & Lin, Shu- Man (2009). The mediating role of psychological empowerment on job satisfaction and organizational commitment for school health nurses: A cross sectional Questionnaire survey. International Journal of Nursing Studies, 47 (4), 427-433.
Chung-Yean Chiang, Canan Kocabasoglu-Hillmer, Nallan Suresh, (2012). An empirical investigation of the impact of strategic sourcing and flexibility on firm's supply chain agility, International Journal of Operations & Production Management, 32, 1, 49 - 78
Chang, Li- chun., Shih, Chia- Hui & Lin, Shu- Man (2009). The mediating role of psychological empowerment on job satisfaction and organizational commitment for school health nurses: A cross sectional Questionnaire survey. International Journal of Nursing Studies, 47 (4), 427-433.
Dries, N., Vantilborgh, T & Pepermans, R (2012). The role of learning agility and career variety in the identification and development of high potential employees. Personnel Review, 41 3, 340 –358.
Dalvi Isfahan, M.R., & Asan, H (2013). A Study of Measuring Aspects of Agility Capabilities in Social Security Organization of Kohgiluyeh and Boyer- Ahmad Province. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 3, 12, 478-500.
Ganguly A. Nilchiani R., Farr J (2009). Evaluating agility in corporate enterprises-Int. Journal Production Economics, 118, 410–423.
Hassanpour, J., Gilaninia, Sh., & Gilaninia, H (2013). Evaluation the Relationship between Empowerment and Performance of Employee by Using Veton and Cameron Model (Case Study: Guilan Tax Affairs Administraton). Kuwait Chapter of Arabian Journal of Business and Management Review, 3, 2, 86-90.
Hasani ghale hasan, F (2012). Evaluation of Empowerment of Human Resources and Effectiveness. Journal of Basic and Applied Scientific Research, 2(10), 9998-10006.
Inge van, M (2012). An agile organization: The influence of trust and empowerment on the agility of an organization. Rotterdam School of Management MSc. Human Resource Management
Qin, R., Nembhard, D.A (2010).  Workforce agility for stochastically diffused conditions-A real options perspective. International Journal Production Economics, 125, 324–334.