مقاله پژوهشی
توسعه نظام ارزش‏ها بر پایه هوش فرهنگی مدیران دانشگاهی

افسانه فاضلی؛ محمود اکرامی

دوره 1، شماره 1 ، مهر 1393، صفحه 1-21

https://doi.org/10.22054/jrlat.2014.94

چکیده
  پژوهش حاضر به منظور «بررسی رابطه نظام ارزش‏ها و هوش فرهنگی مدیران دانشگاه علامه طباطبایی» انجام گردید. جامعه آماری کلیه مدیران شاغل در دانشگاه که برابر با70 نفر بودند و از این تعداد 56 نفر به پرسشنامه‏ها پاسخ داده و داده های آنها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.برای اندازه گیری متغیرهای نظام ارزش‏ها از ابزار پرسشنامه آلپورت،ورنون ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی وضعیت رهبری توزیع شده در مدارس متوسطه‌ی شهر سنندج

خلیل غلامی؛ یونس صحرانورد نشتیفانی؛ نعمت الله عزیزی

دوره 1، شماره 1 ، مهر 1393، صفحه 23-48

https://doi.org/10.22054/jrlat.2014.97

چکیده
  هدف این پژوهش بررسی وضعیت رهبری توزیع شده در مدارس متوسطه شهر سنندج بود و این که به اعتقاد معلمان تا چه اندازه مؤلفه­های رهبری توزیع شده در رفتار مدیران مدارس وجود دارد. پژوهش حاضر توصیفی است، جامعه­ی آماری تمام معلمان مرد و زن مدارس متوسطه­ی عادی- دولتی شهر سنندج بودند، که 377 نمونه (زن=242، مرد= 135) از بین 31 مدرسه به روش نمونه گیری تصادفی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
رابطه خود کنترلی و منبع کنترل با تعهد سازمانی در کارمندان اداره آموزش و پرورش سبزوار

حسن نودهی؛ علی رشیدی؛ علی خلیلی؛ شهرام مهرآور گیگلو

دوره 1، شماره 1 ، مهر 1393، صفحه 49-66

https://doi.org/10.22054/jrlat.2014.103

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه منبع کنترل و خودکنترلی با تعهد سازمانی در کارمندان آموزش و پرورش شهر سبزوار بود. بدین منظور گروهی متشکل از 70نفر از بین 120کارمند با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند و در این پژوهش شرکت کردند. داده های تحقیق نیز با استفاده از پرسشنامه های منبع کنترل راتر با ضریب پایایی (83/0)، پرسشنامه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی چالش‌ها و راهکارهای تبدیل خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی به جوامع کوچک یادگیری

محمد علی نعمتی؛ مجتبی کرمی پور

دوره 1، شماره 1 ، مهر 1393، صفحه 67-96

https://doi.org/10.22054/jrlat.2014.107

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل چالش­ها و راهکارهای تبدیل خوابگاه­های دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی به جوامع کوچک یادگیری، است. این پژوهش با بهره­گیری از روش تحقیق آمیخته از نوع اکتشافی و ساخت ابزار، و در دو بخش کیفی و کمی، انجام شده است. مصاحبه­شوندگان در بخش کیفی، شامل 25 نفر از اساتید دانشگاه، مدیران خوابگاه ها و دانشجویان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارائه مدل مفهومی رابطه بین کیفیت برونداد آموزش عالی و توسعه پایدار بر اساس رویکرد سیستمی

احسان پروین؛ سعید غیاثی ندوشن؛ شراره محمدی

دوره 1، شماره 1 ، مهر 1393، صفحه 97-117

https://doi.org/10.22054/jrlat.2014.109

چکیده
  آموزش، اثربخش‌ترین ساز و کار جامعه برای مقابله با یکی از بزرگ‌ترینچالش‌های این قرن؛ یعنی توسعه پایدار است. توسعه پایدار به انسان‌های کل نگر، دارای تفکر سیستمی، بینش میان‌رشته‌ای و فرارشته‏ای، آگاه، خلاق و مشارکت جو نیاز دارد. تولید منابع انسانی واجد شرایط فوق، نیازمند کیفیت بالای عناصر و عوامل نظام آموزشی (ورودی، فرایند، خروجی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اعتباریابی الگوی ارزشیابی سیپ در عملکرد مراکز آموزشی مطالعه موردی: شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران

سعید هداوند؛ رضا رحیمی؛ مهدی دارابی

دوره 1، شماره 1 ، مهر 1393، صفحه 119-136

https://doi.org/10.22054/jrlat.2014.112

چکیده
  پژوهش حاضر به بررسی اعتبار الگوی ارزشیابی سیپ در ارزیابی عملکرد مراکز آموزشی می­پردازد. روش پژوهش، پیمایشی است. جامعه آماری را 90 نفر از مدیران وکارشناسان مراکز آموزشی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران تشکیل می­دهند که با بررسی جامعه آماری و مطابقت شرایط آنها با نیازهای تحقیق، تعداد60 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. اطلاعات مورد ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نقش واسطه‌ای فرهنگ‌سازمانی و تسهیم دانش در رابطه رهبری تحوّلی و موفقیت برنامه‌ریزی منابع سازمان (ERP) در دانشگاه

معصومه یگانه راد؛ مرتضی طاهری

دوره 1، شماره 1 ، مهر 1393، صفحه 137-163

https://doi.org/10.22054/jrlat.2014.115

چکیده
  سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان (ERP) در دانشگاه هرروز رو به گسترش است. یکی از عوامل کلیدی مؤثر بر موفقیت برنامه‌ریزی منابع سازمان، رهبران ارشد هستند. هرچند مطالعات گذشته از زوایای مختلف تأثیر رهبری بر موفقیت برنامه‌ریزی منابع سازمان را بررسی نموده‌اند، بااین‌حال، نقش رهبری تحول‌آفرین در موفقیت برنامه‌ریزی منابع سازمان دانشگاه ...  بیشتر