نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه محقق اردبیلی

2 اردبیل

چکیده

هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل به وجود آورندۀ سکوت سازمانی در بین کارکنان دانشگاه بود. برای نیل به این هدف از مطالعه موردی استفاده شد که در ابتدا داده‌های کیفی، سپس بر اساس یافته‌های آن، داده‌های کمّی گردآوری و تحلیل شدند. جامعه آماری این پژوهش کارکنان دانشگاه محقق اردبیلی با جمعیت 354 نفر بود. در مرحله کمّی از طریق نمونه‌گیری خوشه‌ای تعداد 153 نفر برای نمونه‌گیری برآورد شدند. در بخش کیفی با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند تعداد 11 نفر انتخاب و با آن‌ها مصاحبه‌های عمیق صورت گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کمّی پرسشنامه محقق ساخته بود که ضریب آلفای کرونباخ آن 92/0 محاسبه گردید. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه بدون ساختار بود که از روش سه‌بعدی‌نگری و بازخورد مشارکت‌کننده برای اعتبار یابی آن استفاده شد. به‌منظور تحلیل داده‌های کمّی از مدل معادلات ساختاری با نرم‌افزار PLS و در بخش کیفی از تحلیل محتوای استقرایی مبتنی بر کدگذاری باز استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که عوامل سازمانی مانند ساختار سازمان، فرهنگ سازمان، عکس‌العمل منفی از جانب مدیران و سبک رهبری و عوامل فردی مانند ترس از دست دادن شغل، نوع شخصیت فرد و عدم تعهد کارمند جزء دلایلی هستند که موجب سکوت افراد در سازمان شده‌اند. یافته‌های دیگر پژوهش نیز نشان داد که ازنظر کارکنان عکس‌العمل منفی از جانب مدیران بیشترین تأثیر را در سکوت سازمانی دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Organizational silence, warning in higher education: identify factors causing it among staff University of Mohaghegh Ardabil (Mixed method)

نویسندگان [English]

  • Adel Zahed babaelan 1
  • HASAN AHMADI 1
  • Seyyed mohammad Seyyed kalan 2

1 Associate Professor, Mohaghegh Ardabil University

2 .Ph.D. Student, Mohaghegh Ardabil University

چکیده [English]

The aim of the current research was to identify causes of organizational silence among the staff of the University of Mohaghegh Ardabil. To achieve the aim, case study was used which first qualitative phase was conducted and after that quantitative data was collected and analyzed. The research population was 354 faculty members of mohaghegh university which 11 members of them were studied through cluster sampling in the qualitative phase and 153 members of them were selected via cluster sampling method. to collect qualitative data, unstructured interview was conducted which validated based on triangulation and participant feedback. On the other hand, the tool for quantitative phase was researcher- designed questionnaire which reliability was 0/92. Inductive content analysis through open coding was applied for analyzing qualitative data and software pls were used for quantitative data. The results showed that that organizational factors such as organizational structure, culture and negative reaction on the part of management and leadership styles and personal factors such as fear of job loss, type of personality, and lack of employee commitment are the reasons that lead to silence people in organizations . Findings also showed the negative reaction from staff managers have the greatest impact on organizational silence.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Higher education
  • Organizational silence
  • staff
حکاک، محمد؛ موسوی نژاد، سید هادی.(1394). تبیین نقش سکوت سازمانی و شادی در کار در کاهش فرسودگی شغلی کارکنان. فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، سال چهارم، شماره 1(شماره پیاپی 12)، بهار ، 121-97.
دانایی‌فرد، حسن؛ فانی،علی‌اصغر و براتی، الهام.(1390). تبیین نقش فرهنگ‌سازمانی در سکوت سازمانی در بخش دولتی، فصلنامه چشم‌انداز مدیریت دولتی. شماره 8 :61-82.
دانایی‌فرد، حسن و پناهی،بلال. (1389). تبیین جو سکوت سازمانی و رفتار سکوت سازمانی. پژوهش‌نامه مدیریت تحول، سال دوم ، شماره 3 : 19-2.
زارعی متین، حسن. (1393). مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته. تهران: انتشارات آگاه.
زارعی متین، حسن ؛طاهری، فاطمه و سیار، ابوالقاسم. (1390). سکوت سازمانی: مفاهیم، علل و پیامدها، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال ششم ، شماره 21:104-77.
عباسی، همایون؛ صیادی، فاطمه؛ عیدی، حسین و صیادی، مهین.(1394). پیش‌بینی عملکرد سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه بر اساس سکوت سازمانی، نشریه مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، دوره دوم، شماره 7، صص 18-11.
فقیهی،ابوالحسن و علیزاده، محسن .(1384). روایی در تحقیقات کیفی، مدیریت فرهنگ‌سازمانی. ش9 :20-5.
کلانتری، خلیل.(1388). کتاب‌های پردازش و تحلیل داده‌ها در تحقیقات اجتماعی-اقتصادی، انتشارات فرهنگ سبز.
Çınar, O., Karcıoğlu, F., & Alioğulları, Z. D. (2013). The relationship between organizational silence and organizational citizenship behavior: a survey study in the province of Erzurum, Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 99, 314-321.
Creswell J. w. (2009).Research Design: Qualitative, Quantitative & mixed method approaches (third  edition).Sage publications London: New Delhi.               
Creswell J. w. (2012).Educational research: planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. (Fourth edition). Pearson. Boston.
Deniz, N., Noyan, A., & Ertosun, Ö. G. (2013). The Relationship between Employee Silence and Organizational Commitment in a Private Healthcare Company. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 99, 691-700.
Dimitris, B., & Vakola, M. (2007). Organizational silence: A new challenge for human resource management. Athens university of economics and business, pp1-19.
Dyne, L. V., Ang, S., & Botero, I. C. (2003). Conceptualizing Employee Silence and Employee Voice as Multidimensional Constructs*. Journal of Management Studies, 40(6), 1359-1392.
Elçi, M., Erdilek, M. K., Alpkan, L., & Şener, İ. (2014). The Mediating Role of Mobbing on the Relationship between Organizational Silence and Turnover Intention. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 150, 455-464.
Milliken F. J., Morrison E. W. & Hewlin P. F. (2003). an exploratory study of employee silence: issues that employees don’t communicate upward and why, Journal of Management Studies. Vol. 40, No. 6, pp. 1453-1476.
Morrison, E. W., & Milliken, F. J. (2000). Organizational silence: A barrier to change and development in a pluralistic world. Academy of Management review, 25(4), 706-725.
Ridenour, C. S., & Newman, I. (2008). Mixed methods research: Exploring the interactive continuum. SIU Press.
Sehitoglu, Yasin. (2014), “Study of Organizational Commitment in the context of Leadership styles and reasons of Employee Silence”, Journal of Global Strategic Management, 57-68
Shojaie, S., Matin, H. Z., & Barani, G. (2011). Analyzing the Infrastructures of Organizational Silence and Ways to Get Rid of it. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 1731-1735.
Tan, C. (2014). Organization justics as a predictor of organizational silence. Educational Reasearch and reviews. Vol 9. 1190-1220.
Vakola,  M. & Bouradas,  D. (2005).  Antecedents ans consequences of organizational silence.  An empirical investigation, Employee  Relations, 27(5): 441-458.
Vakola, M., dimitris, B.(2006).organizational silence : A new challenge for human resourse management.
Van –Dyne, L., Ang, S., & Botero, C. (2003). Conceptualizing employee silence and employee voice as multi dimensional constructs. Journal of Management Studies, 40(6), 1360-1391.
Xu, A. J., Loi, R., & Lam, L. W. (2015). The bad boss takes it all: How abusive supervision and leader–member exchange interact to influence employee silence. The Leadership Quarterly, 26(5), 763-774.