نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه علامه طباطبائی

2 آموزش و پرورش زنجان

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین سبک رهبری تحول گرا با تعالی سازمانی در ادارات آموزش و پرورش استان زنجان می باشد. این پژوهش، از نظر هدف، یک پژوهش کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری تحقیق تمامی کارکنان ادارات آموزش و پرورش استان زنجان با تعداد 900 نفر و نمونه آماری منتخب بر اساس فرمول کوکران 270 نفر بوده است که به شیوه تصادفی طبقه ایی انتخاب شدند. جهت اندازه گیری متغیرهای تحقیق از پرسشنامه استاندارد رهبری چند عاملی و پرسشنامه استاندارد ارزیابی عمومی عملکرد سازمانی بر اساس تعالی سازمانی EFQM استفاده شد. به منظور تحلیل داده ها از آزمون رگرسیون چندگانه به روش گام به گام استفاده گردید. نتایج گویای آن است که بین ابعاد پنج گانه رهبری تحول گرا و متغیر تعالی سازمانی رابطه مثبت معناداری وجود دارد و نقش رهبری تحول گرا در پیش بینی تعالی سازمانی مورد تایید واقع گردید.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Relationship between Transformational Leadership and Organizational Excellence of Educational Offices of Zanjan Province

نویسندگان [English]

  • Ehsan Ekradi 1
  • Yasser Mohammad Nia 1
  • Mojtaba Abbasi 2

1 Allameh Tabataba'i University

2 M.A. in Business Administration, Educational Organization of Zanjan

چکیده [English]

The purpose of this research was to study the relationship between transformational leadership and organizational excellence of educational offices of Zanjan province. In this study, the variables of transformational leadership and organizational excellence were considered as the independent variable in five dimensions and the dependent one, respectively. This study, in terms of purpose, was an applied research and in terms of method was descriptive-survey and correlational. The population of the study was the whole staff of the educational offices of Zanjan province with  people, and the selected statistical sampling based on Cochrane formula was 270 people selected by stratified random sampling. A multifactor standard leadership questionnaire and EFQM were used to measure the research variables. Multivariate regression test was used to analyze the data. These results suggest that there is a positive significance between the five dimensions of transformational leadership and organizational excellence, and the role of transformational leadership in explaining organizational excellence was justified.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Transformational Leadership
  • organizational excellence
  • EFQM
جلیلی کشتیبان، رضا و امینی، غلامرضا. (1387). تعالی سازمانی با EFQM، ویژه‌نامه‌ی استاندارد و سلامت، دوره172: شماره 36.
سنجقی، محمدابراهیم. (1380). تحلیلی بر ماهیت و ابعاد نظریه رهبری تحول‌آفرین. فصلنامه علوم انسانی دانشگاه الزهراء (س). سال یازدهم: شماره 38-37.
حسن پور، اکبر؛ عباسی، طیبه و نوروزی، مجتبی. (1388). بررسی نقش رهبری تحول‌آفرین در توانمندسازی کارکنان. فصلنامه پژوهش‌های مدیریت در ایران، دوره 15: شماره 1.
جلوداری ممقانی، بهرام. (1385). تعالی سازمانی EFQM. مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران. تهران: چاپ دوم.
رابینز، پی استیفن. (1996). رفتار سازمانی: مفاهیم، نظریه‌ها و کاربردها. ترجمه پارسائیان، علی؛ اعرابی، سید محمد. تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
زاهدی، شمس السادات و خیراندیش، مهدی. (1388). تأثیر رهبری تحول‌آفرین بر رفتار شهروندی کارکنان. فصلنامه مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، سال دوم: شماره 5.
دشتی، ابوالقاسم. (1388). بررسی رابطه توانمندسازی کارکنان و آمادگی تحول سازمان در سازمان آموزش‌وپرورش استان خراسان رضوی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد.
عابدیان، علی‌اکبر و بحرانی، امیر. (1386). بکارگیری مدل سرآمدی EFQM به‌منظور بهبود عملکرد، ماهنامه­ی پیام دریا، 67: 72.
مقدمی، مجید. (1389). بررسی رابطه بین رهبری تحول‌آفرین و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان. پژوهش‌نامه مدیریت تحول، سال دوم: شماره 4.
مقیمی، محمد. (1383). سازمان و مدیریت رویکرد پژوهشی. تهران: انتشارات ترمه.
موغلی، علیرضا. (1382). طراحی الگوی رهبری تحول‌آفرین در سازمان‌های اداری ایران. فصلنامه دانش مدیریت، شماره 62.
نرگسیان، جواد. (1389). بررسی رابطه بین سبک‌های رهبری تحول‌آفرین و کاهش تحلیل رفتگی کارکنان کتابخانه‌های دانشگاه شهید بهشتی تهران. نشریه تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی، سال چهل و چهارم: شماره 52.
هرسی، پال و بلانچارد، کنت. (2005). مدیریت رفتار سازمانی. ترجمه: علی علاقه‌مند. تهران: انتشارات امیرکبیر.
Bass, B. M. (1999). Transformational Leadership: industrial, military and educational impact. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Bennis.W.G, Nanus B. (1985). Leaders: The strategies for taking change. New York: harper&Row.
Burns, J. M. 1978. Leadership. New York:  harper& Row.
Colvin, R .E. (2003). Transformational Leadership: A prescription for contempo-rary organizations.www.google.com
Charls, R., Kathrein, J. & Barker, J. (2007). The effect of Transactional and Tranformational leadership styles on the organizational commitment and job satisfaction of customer contact personal. Journal of Organizational culture, Communications and Conflict, Vol. 11, No. 1. 
Chiun, May Lo, T. Ramayah & Ernest Cyril de Run. (2010). Does transformational leadership style foster commitment to change? The case of higher education in Malaysia. A Faculty of Economics and Business, January 22, 2010.
Elkins, T. & Keller, R. T. (2003). Leadership in research and development organizations: a literature review and conceptual framework. Leadership Quarterly, 14. 587-606. 
House, R. J. (1995). Leadership in the Twenty-first Century: A Speculative Inquiry. In A. Howard (Ed), the Changing Nature of Work (pp. 411-450). San Francisco: Jossy-Bass.
Johnsen Eid, J., & Johnsen Bjørn, H., & Bartone, P. T., & Odd Arne, N. (2008). Growing transformational leaders: exploring the role of personality hardiness. Leadership & Organization Development Journal, 29 (1), 4-23.
Kirkbride, P. (2006). Developing transformational leaders: the full range leadership model in action. INDUSTRIAL AND COMMERCIAL TRAINING, (1), 23-32.
Limsila, k. & Ogunlana, S. O. (2008). Performance and leadership outcome correlates of leadership styles and subordinate commitment engineering. Construction and architectural management, Vol. 15, No. 2. 164-184.
Lakomski, G. (1995). Leading and learning: from Transformational Leadership to organizational learning, leading and managing .www.google.com
Maslow, D. (2006).Anna; A Journey towards Excellence: A University Case Study; http://excellenceone.efqm.org.
Mohammadnia, Y. Khorrami, M. Teymorzadeh, V. (2013). A Study on the Role of Transformational Leadership in Employee Empowerment. European Online Journal of Natural and Social Sciences, vol.2, No. 3(s), pp. 1854-1858
Sarafzadeh, E. (2009). Investigate the relationship between organizational Health and Organizational Trust among Female high school teachers in Isfahan. M. A. Education Management Thesis, Isfahan University
Yukl, G. (1994). Leadership in organization. 2th ed. Englewood cliffs, N. J: Prince hall. 176.