مقاله پژوهشی
عوامل مؤثر بر تحول‌آفرینی نظام آموزش عالی ایران در حوزه‌ آموزش علوم انسانی

سعادت چوبتاشانی؛ علی یاسینی؛ زینب طولابی

دوره 6، شماره 21 ، فروردین 1401، صفحه 7-37

https://doi.org/10.22054/jrlat.2022.14035

چکیده
  این پژوهش با هدف شناسایی الزامات خرد و کلان تحول‌آفرینی نظام آموزش عالی ایران در حوزه آموزش علوم انسانی انجام شد. روش تحقیق آمیخته اکتشافی بود که در مرحله کیفی، از روش تحلیل محتوا و در مرحله کمی معادلات ساختاری بوده است. جامعه آماری خبرگان و آگاهان تحول‌آفرینی نظام آموزش عالی ایران می‌باشند که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
آزمون علی تعهد حرفه‌ای معلمان بر اساس خودکارآمدی با میانجی‌گری انگیزشی معلمی

منیره صالحی؛ فاطمه صحرایی سرمزده

دوره 6، شماره 21 ، فروردین 1401، صفحه 39-58

https://doi.org/10.22054/jrlat.2022.63007.1594

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه تعهد حرفه‌ای نومعلمان از طریق یک الگوی علیّ بر اساس خودکارآمدی با میانجیگری انگیزشی معلمی مبتنی بر نظریه شناختی-اجتماعی بندورا و نظریه خودتعیین‌گری است. روش تحقیق کمّی، از نوع توصیفی و معادلات ساختاری است. نومعلمان استان خراسان رضوی که در سال‌های95، 96 و 97 شروع به کار نموده‌اند، جامعه آماری این پژوهش را ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
طراحی الگوی نوین ارزشیابی از عملکرد حرفه‌ای سالانه معلمان مدارس ابتدایی کشور

رضا مظفری؛ حسن رضا زین آبادی؛ حمیدرضا آراسته؛ حسین عباسیان

دوره 6، شماره 21 ، فروردین 1401، صفحه 59-85

https://doi.org/10.22054/jrlat.2021.51364.1526

چکیده
  هدف این پژوهش ارائه مدلی نوین برای سنجش و ارزشیابی عملکرد حرفه‌ای سالانه معلمان مدارس ابتدایی بوده است. پژوهش با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوی انجام شده است. به این منظور بررسی متون تخصصی و پژوهشی مرتبط با صلاحیت‌ها و شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان مدارس ابتدایی، ارزشیابی عملکرد حرفه‌ای معلمان، اسناد بالادستی نظام آموزشی کشور (سند ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
شناسایی مؤلفه‌های شایستگی‌ رهبری اصیل در مدارس ابتدایی

سیروس مرادخواه؛ میترا عزتی؛ جواد پورکریمی

دوره 6، شماره 21 ، فروردین 1401، صفحه 87-108

https://doi.org/10.22054/jrlat.2022.63303.1596

چکیده
  آموزش‌وپرورش مهم‌ترین نهاد برآمده از متن جامعه و درعین‌حال سازنده و تکامل‌دهنده آن است و تأثیر آن در پیشرفت جامعه، امری حیاتی و محسوس است، در درون نظام آموزش‌وپرورش هر کشوری دوره‌ ابتدایی از جایگاه، حساسیت و اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و درواقع مهم‌ترین دوره‌ تحصیلی به شمار می‌رود. پژوهش حاضر باهدف شناسایی مؤلفه‌های شایستگی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
سنتزپژوهی موانع اجرای استراتژی در نهادها و سازمان‌های دولتی ایران: چرخه تکاملی استراتژیک یا چرخه شوم روزمرگی

شیرکوه محمدی؛ جمال سلیمی

دوره 6، شماره 21 ، فروردین 1401، صفحه 109-131

https://doi.org/10.22054/jrlat.2022.64270.1601

چکیده
  چند صباحی است که بسیاری از اندیشمندان و پژوهشگران مدیریت استراتژیک دریافته‌اند که حدود 70 تا 90 درصد استراتژی‌های تدوین‌شده، عملاً یا اجرا نمی‌شوند و یا اجرای آن‌ها به کلی با برنامه تدوین‌شده تفاوت دارد. از یک‌سو، این مسئله در نظام آموزشی که با سازوکاری حساس روبه‌رو است از اهمیت بیشتری برخوردار است. درنتیجه، پرداختن به موانع اجرای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تأثیر عوامل مهارت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات بر خلاقیت نوآورانه با نقش میانجی هوش تجاری دانشجویان

سیدقاسم علوی؛ نادی علیزاده؛ فرانک پایدار

دوره 6، شماره 21 ، فروردین 1401، صفحه 133-159

https://doi.org/10.22054/jrlat.2021.55905.1554

چکیده
  هدف از این تحقیق تعیین تأثیر عامل‌های مختلف مهارت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات بر خلاقیت نوآورانه و تعیین تأثیر هوش تجاری به‌عنوان متغیر میانجی بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای استان مازندران در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 14888 نفر بوده که از آموزش کل هر دانشگاه در سال تحصیلی 99-98 درخواست و اعلام ...  بیشتر