نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه تهران، ایران.

2 استادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه تهران، ایران.

چکیده

آموزش‌وپرورش مهم‌ترین نهاد برآمده از متن جامعه و درعین‌حال سازنده و تکامل‌دهنده آن است و تأثیر آن در پیشرفت جامعه، امری حیاتی و محسوس است، در درون نظام آموزش‌وپرورش هر کشوری دوره‌ ابتدایی از جایگاه، حساسیت و اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و درواقع مهم‌ترین دوره‌ تحصیلی به شمار می‌رود. پژوهش حاضر باهدف شناسایی مؤلفه‌های شایستگی رهبری اصیل در مدارس ابتدایی انجام ‌شده است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی، ازنظر نوع داده‌ها، پژوهشی کیفی و ازنظر روش نیز یک پژوهش پدیدارشناسی است. روش و ابزار مورداستفاده برای جمع‌آوری داده‌ها، مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با صاحب‌نظران در حیطه‌ موردمطالعه است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران، اساتید و صاحب‌نظران حوزه‌ی مدیریت و رهبری است و نمونه‌گیری نیز به روش گلوله برفی و تا رسیدن به اشباع نظری انجام گرفت و برای تعیین اعتبار و اعتماد یافته‌ها از سه تکنیک اطمینان‌پذیری، انتقال‌پذیری، تأییدپذیری استفاده شد. پس از تجزیه‌وتحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با 15 نفر از صاحب‌نظران، اساتید دانشگاه و مدیران عرصه‌ آموزش‌وپرورش، 184 مفهوم (کدباز)، 15 زیرمقوله و 5 مقوله استخراج شد و درنهایت نتایج این پژوهش با نتایج پژوهش‌های پیشین موردبررسی قرار گرفت و راهکارهایی برای بهبود به‌کارگیری رهبری اصیل در مدارس ابتدایی نیز ارائه شد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identifying the Components of Competence of Genuine Leadership in Primary Schools

نویسندگان [English]

  • Sirous Moradkhah 1
  • mitra ezati 2
  • Javad Poorkarimi 2

1 M. A. in Educational Administration, University of Tehran, Tehran, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Educational Administration and Planning, University of Tehran, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Education is the most important institution that emerges from the context of society and at the same time its builder and developer, and its impact on the development of society is vital and tangible. It is the most important course of study. The present study aimed to identify the components of genuine leadership competence in primary schools. The present study is a qualitative research in terms of applied purpose, qualitative research in terms of data type and phenomenological research in terms of method. The method and tools used to collect data are semi-structured interviews with experts in the field under study. The statistical population of the study includes managers, professors and experts in the field of management and leadership. Sampling was done by snowball method until reaching theoretical saturation. To determine the validity and reliability of the findings, three techniques of reliability, transferability and verification were used. After analyzing the data obtained from semi-structured interviews with 15 experts, university professors and managers in the field of education, 184 concepts (open source), 15 subcategories and 5 categories were extracted. Solutions were also introduced to improve the use of genuine leadership in primary schools.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Competence
  • Genuine leadership
  • Elementary schools
باغ خواستی، فاطمه، نیازآذری، کیومرث و جباری، نگین. (1399). ارائه مدل رهبری اصیل بین‌المللی‌‌سازی دانشگاه‌‌های علوم پزشکی کلان منطقه یک. فصلنامه توسعه آموزش جندی‌شاپور اهواز، 11(4)، 925-935.
پناهی، سیده معصومه، پورکریمی، جواد و رمضان، جواد. (1397). ارائه الگوی شایستگی حرفه‌ای مدیران پژوهشی در سازمان‌های پژوهش‌محور. فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع سازمانی، 8 (1)، 24-46.
جهانیان، رمضان. (1389). صلاحیت‌های موردنیاز مدیران آموزشی. نشریه‌ تحقیقات مدیریت آموزشی، 1(3)، 121-142.
خنیفر، حسین، ابراهیمی، صلاح‌الدین، سیفی، علی و فیاضی، بی‌بی مرجان. (1399). طراحی الگوی شایستگی مدیران آموزشی جهت استفاده در کانون ارزیابی و توسعه. فصلنامه مدیریت مدرسه، 8(2)، 118-139.
دارابیگی، مهشید، ایران‌نژاد، پریسا، جهانیان، رمضان و عبدالهی، مژگان. (1399). ارائه الگو برای رهبری اصیل در استادان با رویکرد انسان‌گرایی در سازمان‌های آموزشی عالی. فصلنامه پژوهش در نظام‌های آموزشی، 14(ویژه‌نامه)، 137-158.
درخشان، مژگان، قنبری، سیروس، زندی، خلیل و سیف‌پناهی، حامد. (1396). رابطه رهبری اصیل و شفافیت سازمانی (موردمطالعه: اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان). مدیریت فرهنگ‌سازمانی، 15(4)، 768-788.
سیادت، سیده صفیه و غزنوی، شیما. (1399)، تأثیر رهبری اصیل بر اعتماد رهبران، رفتار شهروندی سازمانی و کیفیت خدمات الکترونیک؛ موردمطالعه مخابرات استان آذربایجان غربی. دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت، تجارت جهانی، اقتصاد، دارایی و علوم اجتماعی.
سید نقوی، میرعلی و کاهه، مریم. (۱۳۹۳)، نقش رهبری اصیل در بهبود سطح خلاقیت و اشتیاق به کار کارکنان. فصلنامه مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، ۲۳ (۷۳)، 1-27.
عارف‌نژاد، محسن. (1397)، شناسایی و اولویت‌بندی از مؤلفه‌های شایستگی مدیران مدارس با تأکید بر مدیریت اسلامی. دو مجله مدیریت و مدرسه مدیریت، 1(5)، 151-172.
عارفی، علیرضا و شکوه، زهرا. (1399)، بررسی رابطه‌ی رهبری اصیل با رفتار شهروندی سازمانی در شرکت توزیع برق جنوب استان کرمان (شهرستان بم، فهرج و نرماشیر). اولین کنفرانس بین‌المللی چالش‌ها و راهکارهای نوین در مهندسی صنایع و مدیریت و حسابداری.
عبدالهی، ندا. (1396). کشف الگوی رهبری اصیل مدیران آموزش عالی؛ مطالعه کیفی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته‌ مدیریت آموزشی. دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شیراز.
فرخ‌بخش، سعید، جعفری سرابی، مهران، سیاه‌کمری، الهام، غلامی، محمد و مرادی، سمیه. (1396). تدوین صلاحیت‌های علمی_حرفه‌ای مدیران مدارس ابتدایی استان لرستان. نشریه‌ مدیریت مدرسه، 5(1)، 113-127.
کریمی، فرهاد و مردانی، محمد. (1399). رابطه رهبری اصیل و اشتیاق شغلی کارکنان آموزش‌و‌پرورش با میانجیگری‌ سرمایه روان‌شناختی. فصلنامه علمی-پژوهشی خانواده و پژوهش، ۱۷(۲)، 7-32.
محمدی، عباس، ذوالفقاری زعفرانی، رشید، نویدادهم، مهدی و تورانی، حیدر. (1399). شناسایی عوامل اثرگذار بر شایسته‌گزینی مدیران مدارس در تراز زیر نظام راهبری و مدیریت. فصلنامه علمی مدیریت مدرسه، 8(2)، 218-245.
میر محمدی، سید محمد و رحیمیان، محمد. (1393). بررسی تأثیر رهبری اصیل بر خلاقیت فردی کارکنان با توجه به نقش میانجی سرمایه روان‌شناختی. پژوهش‌های مدیریت در ایران، 18(3)، 108-203.
هوشیار، وجیهه. (1392). تبیین و ارائه مدل شایستگی‌های مدیران در سیستم بانکی. رساله دکتری، دانشگاه فردوسی مشهد.
Anastasiou, S., & Garametsi, V. (2020). Teachers’ views on the priorities of effective school management. Journal of Educational and Social Research, 10(1), 1-10.
Xu, B. D., Zhao, S. K., Li, C. R., & Lin, C. J. (2017). Authentic leadership and employee creativity: testing the multilevel mediation model. Leadership & organization development journal.
Černe, M., Jaklič, M., & Škerlavaj, M. (2013). Authentic leadership, creativity, and innovation: A multilevel perspective. Leadership, 9(1), 63-85.‏
Crawford, J. A., Dawkins, S., Martin, A., & Lewis, G. (2020). Putting the leader back into authentic leadership: Reconceptualising and rethinking leaders. Australian Journal of Management, 45(1), 114-133.
Gardner, W. L., Cogliser, C. C., Davis, K. M., & Dickens, M. P. (2011). Authentic leadership: A review of the literature and research agenda. The leadership quarterly, 22(6), 1120-1145.
Ausar, K., Kang, H. J. A., & Kim, J. S. (2016). The effects of authentic leadership and organizational commitment on turnover intention. Leadership & Organization Development Journal.
Iqbal, S., Farid, T., Khan, M. K., Zhang, Q., Khattak, A., & Ma, J. (2020). Bridging the gap between authentic leadership and employees communal relationships through trust. International journal of environmental research and public health, 17(1), 250.‏
Komalasari, K., Arafat, Y., & Mulyadi, M. (2020). Principal’s management competencies in improving the quality of education. Journal of social work and Science Education, 1(2), 181-193.‏
Lucia, A. D., & Lepsinger, R. (2015). The art and science of competency models:Pinpointing critical success factors in organizations. Academy of Management Learning & Education, 2(2), 210-212.
McClelland, D. C. (1973). Testing for competence rather than for "intelligence". American psychologist, 28(1), 1‏.
Müceldili, B., Turan, H., & Erdil, O. (2013). The influence of authentic leadership on creativity and innovativeness. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 99, 673-681‏.
Neider, L. L., & Schriesheim, C. A. (2011). The authentic leadership inventory (ALI): Development and empirical tests. The leadership quarterly, 22(6), 1146-1164.‏.
Rego, A., Sousa, F., Marques, C., & e Cunha, M. P. (2012). Authentic leadership promoting employees' psychological capital and creativity. Journal of business research, 65(3), 429-437.‏
Wilhite, R. K., Schilling, C. A., Brierton, J., & Tomal, D. R. (2018). Superintendent core competencies. Lutheran Education, 1(1), 16-26.
Tuytens, M., Moolenaar, N., Daly, A., & Devos, G. (2019). Teachers’ informal feedback seeking towards the school leadership team. A social network analysis in secondary schools. Research Papers in Education, 34(4), 405-424.
Walumbwa, F. O., Christensen, A. L., & Hailey, F. (2011). Authentic leadership and the knowledge economy: Sustaining motivation and trust among knowledge workers. Organizational dynamics, 40(2), 110-118.