نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه تعهد حرفه‌ای نومعلمان از طریق یک الگوی علیّ بر اساس خودکارآمدی با میانجیگری انگیزشی معلمی مبتنی بر نظریه شناختی-اجتماعی بندورا و نظریه خودتعیین‌گری است. روش تحقیق کمّی، از نوع توصیفی و معادلات ساختاری است. نومعلمان استان خراسان رضوی که در سال‌های95، 96 و 97 شروع به کار نموده‌اند، جامعه آماری این پژوهش را تشکیل می‌دهند. به منظور آزمون مدل، نمونه‌ای به حجم ۳۴۷ آزمودنی از بین ۳۳۳۹ نومعلمان استان خراسان رضوی انتخاب شد. پرسشنامه‌های انگیزش معلمی، خودکارآمدی معلمی و تعهدحرفه‌ای معلم توسط محقق ساخته و اعتبارسنجی شد. برای تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی تأییدی و اکتشافی، آزمون t و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج اجرای همبستگی پیرسون نشان داد که انگیزش معلمی، خودکارآمدی معلمی و تعهدحرفه‌ای معلم دو به دو با یکدیگر همبستگی دارند (p<0.05). با اجرای الگوی معادلات ساختاری برای آزمون رابطه انگیزش معلمی و خودکارآمدی معلمی و تعهدحرفه‌ای، مشخص شد که الگوی پیشنهادی از برازش مناسبی برخوردار است و تعهد حرفه‌ای به خوبی از طریق خودکارآمدی معلمی و انگیزش معلمی پیش بینی و تبیین شده است (93/0NNFI=، 09/0=RSMEA).

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Testing the Causal Model of the Mediating Role of Teacher Motivation in the Relationship between New Teachers' Self-Efficacy and Occupational Commitment by the Recruitment Method

نویسندگان [English]

  • monire salehi 1
  • fatemeh sahraei sarmazdeh 2

1 Assistant Professor, Educational Sciences Farhangian University, Shahid Hashemi Nejad Campus, Mashhad, Iran

2 Assistant Professor, Department of Language and Literature, Farhangian University, Shahid Nashemi Nejad Campus, Mashhad, Iran

چکیده [English]

The aim of the present study was to investigate the causal relationship between teacher motivation and self-efficacy with new teachers' professional commitment through a causal model based on Bandura’s cognitive-social theory and self-determination theory. Quantitative research method is descriptive and structural equations. The newly-employed teachers of Khorasan Razavi starting to work in 1995, 1996 and 1997, constitute the statistical population of the research. In order to test the model, a sample of 347 subjects was selected from 3339 newly-employed teachers in Khorasan Razavi. Questionnaires of teacher motivation, teacher self-efficacy and teacher professional commitment were developed and validated by the researcher. Pearson correlation coefficient, confirmatory and exploratory factor analysis, t-test and structural equation model were used to analyze the data. The results of Pearson correlation showed that teacher motivation, teacher self-efficacy and teacher professional commitment were correlated with each other (p < 0.05). By implementing the structural equation model to test the relationship between teacher motivation and teacher self-efficacy and professional commitment, it was found that the proposed model has a good fit and professional commitment is well predicted and explained through teacher self-efficacy and teacher motivation as: NNFI = 0.93, RSMEA = 0.09.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Motivation
  • Teacher self-efficacy
  • Newly-employed teachers
  • Teachers’ occupational commitment