نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

3 استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

4 استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

چکیده

هدف این پژوهش ارائه مدلی نوین برای سنجش و ارزشیابی عملکرد حرفه‌ای سالانه معلمان مدارس ابتدایی بوده است. پژوهش با رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوی انجام شده است. به این منظور بررسی متون تخصصی و پژوهشی مرتبط با صلاحیت‌ها و شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان مدارس ابتدایی، ارزشیابی عملکرد حرفه‌ای معلمان، اسناد بالادستی نظام آموزشی کشور (سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و سند برنامه درسی ملی و غیره) و نیز مصاحبه علمی ساختاریافته با 20 نفر از خبرگان، متخصصان و صاحب‌نظران آموزش‌وپرورش ابتدایی استان و کشور، همچنین از بین اساتید پرسابقه و مجرب گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان تا اشباع نظری داده‌ها که به روش نمونه‌گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شده بودند، انجام شد. تحلیل داده‌ها از طریق کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام شد و پس از رسیدن به مضامین اصلی و استخراج کدهای باز، محوری و انتخابی در پایان الگوی جدید ارزشیابی عملکرد حرفه‌ای معلمان مدارس ابتدایی در دو بعد عمده محتوایی و فرایندی، 5 بخش یا طبقه، 36 مقوله و 95 زیرمقوله ارائه گردید. برای اعتباریابی این الگو از روش Member Check و برای بررسی پایایی از روش پایایی کدگذاران استفاده شده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Designing a Model for Evaluating the Annual Professional Performance of the Primary School Teachers in the Country; a Qualitative Study

نویسندگان [English]

  • reza mozafari 1
  • hassanreza zeinabadi 2
  • Hamidreza Arasteh 3
  • hosain abbasian 4

1 Ph.D. Student in Educational Administration, Kharazmi University, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Department of Educational Administration, Kharazmi University, Tehran, Iran

3 Professor, Department of Educational Administration, Kharazmi University, Tehran, Iran

4 Assistant Professor, Department of Educational Administration, Kharazmi University, Tehran.

چکیده [English]

The aim of this study was to provide a new model for measuring and evaluating the annual professional performance of primary school teachers. The research was conducted with a qualitative approach and content analysis method. For this purpose, review of specialized and research texts related to the qualifications and professional competencies of primary school teachers, evaluation of teachers' professional performance, upstream documents of the country's educational system (document of fundamental change in education and national curriculum document, etc.) and also a structured scientific interview with 20 experts, specialists and experts in primary education in the province and the country, as well as experienced and experienced professors of the Department of Educational Sciences, Farhangian University, and data saturation, which were selected by targeted sampling and snowballing. Data analysis was performed through open coding, axial coding and selective coding, and after reaching the main themes and extracting open, central and selective codes at the end of the new model, evaluation of professional performance of primary school teachers in two main content and process dimensions, 5 sections or floors, 36 categories and 95 sub-categories were provided.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Performance
  • Evaluation
  • Teachers
  • Elementary