نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد گروه مدیریت دولتی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.

2 دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.

چکیده

این پژوهش با هدف شناسایی الزامات خرد و کلان تحول‌آفرینی نظام آموزش عالی ایران در حوزه آموزش علوم انسانی انجام شد. روش تحقیق آمیخته اکتشافی بود که در مرحله کیفی، از روش تحلیل محتوا و در مرحله کمی معادلات ساختاری بوده است. جامعه آماری خبرگان و آگاهان تحول‌آفرینی نظام آموزش عالی ایران می‌باشند که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و گلوله برفی 214 نفر از نخبگان حوزه آموزش عالی دانشگاه‌های شهر کرمانشاه به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای به‌عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و پرسشنامه محقق‌ساخته بود. جهت سنجش روایی از محتوایی و برای پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. روش آماری در مرحله کمی الگویابی معادلات ساختاری بوده است. یافته‌های پژوهش نشان داد که الزامات کلان تحول‌آفرینی عبارت‌اند از عوامل سرمایه‌ای، توسعه‌ای، فرهنگی، محیطی و انگیزشی و الزامات خرد تحول‌آفرینی نیز عبارت‌اند از: آزاد‌اندیشی، به‌روزرسانی اطلاعات، نیروی دانشی ماهر، بازاریابی دانش، تجاری‌سازی دانش، انتقال دانش، توسعه دانش، فرهنگ‌سازی قوی دانش، ارزش‌آفرینی دانش، تقویت فرهنگ‌پذیری دانش، پژوهش‌محوری، رقابت علمی، مفهوم‌سازی دانش، تشویق علمی، کیفیت خدمات دانشی و حمایت دانشی.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

  Factors Affecting the Transformation of Iranian Higher Education System in the Field of Liberal Arts

نویسندگان [English]

  • Saadat Choobtashani 1
  • Ali Yasini 2
  • zeinab toulabi 2

1 M. A. in Public Administration, Ilam University, Ilam, Iran

2 Associate Professor, Department of Management, Ilam University, Ilam, Iran

چکیده [English]

The purpose of this research was to identify the micro and macro occasions of the Iranian higher education system in the field of liberal arts. The mixed research method was exploratory which in the qualitative stage was from the content analysis method and in the quantitative stage was from the structural equations. The statistical population consisted of experts on the transformation of the Iranian higher education system that using targeted sampling and snowball, 214 elites in the field of higher education of Kermanshah universities were selected as the sample size by stratified sampling. The research tool was a semi-structured interview and a researcher-made questionnaire. Content was used to assess the validity and Cronbach's alpha coefficient was used for the reliability of the questionnaire. The statistical method in the quantitative stage was the modeling of structural equations. Findings showed that the macro occasions of transformation include capital, development, cultural, environmental and motivational factors, and the micro occasions of transformation include: freedom of thought, information updating, skilled knowledge force, knowledge marketing, knowledge commercialization, knowledge transfer, knowledge development, strong cultural knowledge building, knowledge value creation, strengthening knowledge culturalization, research-oriented, scientific competition, knowledge conceptualization, scientific encouragement, quality of knowledge services and knowledge support.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Transformation of Higher Education System
  • Transformation of liberal arts
  • Transformation
حاجی‌زاده، ابراهیم و اصغری، محمد. (1390). روش‌ها و تحلیل‌های آماری با نگاه به روش تحقیق در علوم زیستی و بهداشتی، چاپ اول. تهران: جهاد دانشگاهی.
سلیمی کوچی، ابراهیم. (1392). تحول در علوم انسانی موجود و مزیت‌های فرآیندنگری، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. مهندسی فرهنگی، 7(76)، 134-145.
شاه‌آبادی، محمدمهدی و پورعزت، اصغر. (2000). کاربست رویکرد میان‌رشته‌ای در مسئله تحول علوم انسانی: بازخوانی تاریخ نهضت ترجمه در تمدن اسلامی در زمینه خط‌مشی‌گذاری عمومی. فصلنامه مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی، 8(3)، 1-37.‎
شریف، شبگو و منصف، سید محمود. (1390). مهندسی مجدد نگرش در نظام آموزش عالی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی،1(2)، 1-28.‎
شریف‌زاده، فتاح. (1390)، ضرورت بازشناسی نظام آموزش عالی و نقش آن در توسعه علمی و اجتماعی کشور: پژوهشی درباره دوره کارشناسی رشته مدیریت دولتی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور. جامعه‌پژوهی فرهنگی، 2(1)، 79- 112.
علیزاده، ندا، صدیقی، حسن، پزشکی راد، غلامرضا و فراستخواه، مقصود. (2015). نقش مؤلفه‌های تأثیرگذار بر تحول‌آفرینی در نظام آموزش عالی کشاورزی ایران. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی،7(33)، 122-136.‎
منتظر، غلامعلی. (1386). مطالعات راهبردی توسعه اطلاعاتی نظام آموزش عالی در ایران. مجله پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 13(43)، 1-26.
مهر محمدی محمود، فراستخواه، مقصود، باقری، خسرو، فاضلی، نعمت‌الله، موسی پور، نعمت‌الله، عطاران، محمد، حاتمی، جواد. (1390). راهبردهای مطلوب برای آموزش علوم انسانی در دانشگاه‌های کشور. مجله آموزش عالی ایران،4(1)، 85-128.
یزدانی کاشانی، زینب و تمنایی‌فر، محمدرضا. (1390)، کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در آموزش عالی: راهکاری برای توسعه کیفی. علوم تربیتی: مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 3، 139-158.
Brennan, J., King, R., & Lebeau, Y. (2004). The role of universities in the transformation of societies. Synthesis Report. Centre for Higher Education Research and Information/Association of Commonwealth Universities, UK.
Marginson, S. (2018). Higher education, economic inequality and social mobility: Implications for emerging East Asia. International Journal of Educational Development, 63, 4-11.
Pincus, K. V., Stout, D. E., Sorensen, J. E., Stocks, K. D., & Lawson, R. A. (2017). Forces for change in higher education and implications for the accounting academy. Journal of Accounting Education, 40, 1-18.
Shultz, K. S., Whitney, D. J., & Zickar, M. J. (2020). Measurement theory in action: Case studies and exercises. Routledge.
Şimşek, P., & Kabapınar, F. (2010). The effects of inquiry-based learning on elementary students’ conceptual understanding of matter, scientific process skills and science attitudes. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 1190-1194