نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی مرکز محمودآباد، محمودآباد، ایران.
2 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی مرکز محمودآباد، محمودآباد، ایران.
چکیده
هدف از این تحقیق تعیین تأثیر عاملهای مختلف مهارتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات بر خلاقیت نوآورانه و تعیین تأثیر هوش تجاری بهعنوان متغیر میانجی بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان دانشگاه فنیوحرفهای استان مازندران در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 14888 نفر بوده که از آموزش کل هر دانشگاه در سال تحصیلی 99-98 درخواست و اعلام گردید. نمونه آماری تحقیق با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 376 نفر انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه استاندارد فناوری اطلاعات و ارتباطات (محمودی،1392) که دارای 66 گویه و در هفت بعد است و پرسشنامه هوش تجاری (Prvvych et al., 2012) که دارای 31 گویه است و پرسشنامه خلاقیت نوآورانه (Del Elo & Houghton, 2008) که شامل سه بعد و 17 گویه تدوین گردید، استفاده شد. پایایی پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرونباخ مهارتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات (963/0)، خلاقیت نوآورانه (933/0)، هوش تجاری (839/0) به دست آمد. نتایج تحقیق نشان داد هوش تجاری ارتباط بین مهارتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و خلاقیت نوآورانه را میانجیگری مینماید. عوامل (فردی، نگرشی، آموزشی، فنی، اقتصادی، محیطی و انسانی) بر خلاقیت نوآورانه با توجه به نقش میانجی هوش تجاری دانشجویان دانشگاههای فنیوحرفهای استان مازندران تأثیر دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of Information and Communication Technology Skills Factors on Innovative Creativity with the Mediating Role of Business Intelligence of Students
نویسندگان [English]
- Seyed Ghasem Alavi 1
- nadi. Alizadeh 2
- franak paydar 2
1 M.A. Student, Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, Mahmoudabad Center, Mahmoud Abad, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, Mahmoudabad Center, Mahmoud Abad, Iran.
چکیده [English]
The purpose of this study was to study the effect of information and communication technology skills factors on innovative creativity with the mediating role of business intelligence of students of technical and vocational universities in Mazandaran province. The statistical population of the present study, in order to conduct field studies, included all students of Mazandaran Technical and Vocational University in the academic year 2009-2010 in the number of 14888 people, which was requested from the total education of each university in the academic year 1998-99. 376 people were selected using Cochran's formula as a statistical sample. In this study, 3 standard questionnaires were used. The reliability of the questionnaires was obtained using Cronbach's alpha of information and communication technology skills (0.963), innovative creativity (0.933), business intelligence (0.839). The results showed that business intelligence mediates the relationship between ICT skills and innovative creativity. Factors (individual, attitude, educational, technical, economic, environmental, human) affect innovative creativity according to the mediating role of business intelligence of students of technical and vocational universities in Mazandaran province.
کلیدواژهها [English]
- Information and Communication Technology Skills
- Innovative creativity
- Business intelligence