نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی مرکز محمودآباد، محمودآباد، ایران.

2 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی مرکز محمودآباد، محمودآباد، ایران.

چکیده

هدف از این تحقیق تعیین تأثیر عامل‌های مختلف مهارت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات بر خلاقیت نوآورانه و تعیین تأثیر هوش تجاری به‌عنوان متغیر میانجی بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای استان مازندران در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 14888 نفر بوده که از آموزش کل هر دانشگاه در سال تحصیلی 99-98 درخواست و اعلام گردید. نمونه آماری تحقیق با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 376 نفر انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه استاندارد فناوری اطلاعات و ارتباطات (محمودی،1392) که دارای 66 گویه و در هفت بعد است و پرسشنامه هوش تجاری (Prvvych et al., 2012) که دارای 31 گویه است و پرسشنامه خلاقیت نوآورانه (Del Elo & Houghton, 2008) که شامل سه بعد و 17 گویه تدوین گردید، استفاده شد. پایایی پرسشنامه‌ها با استفاده از آلفای کرونباخ مهارت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات (963/0)، خلاقیت نوآورانه (933/0)، هوش تجاری (839/0) به دست آمد. نتایج تحقیق نشان داد هوش تجاری ارتباط بین مهارت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات و خلاقیت نوآورانه را میانجی‌گری می‌نماید. عوامل (فردی، نگرشی، آموزشی، فنی، اقتصادی، محیطی و انسانی) بر خلاقیت نوآورانه با توجه به نقش میانجی هوش تجاری دانشجویان دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای استان مازندران تأثیر دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effect of Information and Communication Technology Skills Factors on Innovative Creativity with the Mediating Role of Business Intelligence of Students

نویسندگان [English]

  • Seyed Ghasem Alavi 1
  • nadi. Alizadeh 2
  • franak paydar 2

1 M.A. Student, Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, Mahmoudabad Center, Mahmoud Abad, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, Mahmoudabad Center, Mahmoud Abad, Iran.

چکیده [English]

The purpose of this study was to study the effect of information and communication technology skills factors on innovative creativity with the mediating role of business intelligence of students of technical and vocational universities in Mazandaran province. The statistical population of the present study, in order to conduct field studies, included all students of Mazandaran Technical and Vocational University in the academic year 2009-2010 in the number of 14888 people, which was requested from the total education of each university in the academic year 1998-99. 376 people were selected using Cochran's formula as a statistical sample. In this study, 3 standard questionnaires were used. The reliability of the questionnaires was obtained using Cronbach's alpha of information and communication technology skills (0.963), innovative creativity (0.933), business intelligence (0.839). The results showed that business intelligence mediates the relationship between ICT skills and innovative creativity. Factors (individual, attitude, educational, technical, economic, environmental, human) affect innovative creativity according to the mediating role of business intelligence of students of technical and vocational universities in Mazandaran province.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Information and Communication Technology Skills
  • Innovative creativity
  • Business intelligence
احمدی زهرانی، مریم و کریمی، سارا. (1398). بررسی تأثیر رهبری اصیل بر خلاقیت کارکنان: با در نظر گرفتن نقش میانجی رفتار تسهیم دانش و نقش تعدیل‌گر تکنولوژی اطلاعات. فصلنامة علمی-پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، (3)9-115، 146.
ایرجی‌راد، ارسلان و خاتون‌آباد فاطمه لطفی. (1398). نقش میانجی توانمندسازی در رابطه بین رفتار نوآورانه و خلاقیت کارکنان. فصلنامة علمی-پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 9(1)، 1-22.
بنی هاشم، سیدکاظم، فرخی تیرانداز، سوسن، شاهعلی زاده، محمد و مشهدی، مولود. (1393). بررسی تاثیر یادگیری الکترونیکی بر خلاقیت دانشجویان. مجله دانشگاهی یادگیری الکترونیکی، 5(4)، 62-72.
حسینی‌فر، مژگان، عباسی سروک، ولی‌اله و عرفانی خانقاهی، معصومه. (1395). بررسی رابطه آموزش مهارت‌های هفتگانه فناوری اطلاعات و ارتباطات با عملکرد شغلی کارکنان حوزه ستادی آموزش‌وپرورش، پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.
درخشنده، محسن، هوشیار، وجیهه و غیور باغبانی، سید مرتضی. (1397). بررسی تأثیر هوش تجاری بر یادگیری سازمانی در فرایند خلق ارزش برای سازمان (موردمطالعه: شرکت‌های گردشگری استان خراسان رضوی). پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت- مدیریت بازرگانی، بازاریابی موسسه آموزش عالی سناباد گلبهار.
رجب‌زاده، رضا، حق‌طلب، حامد و رجب‌زاده، محسن. (1398). بررسی رابطه بین هوش تجاری و جذب مشتری با نقش تعدیل‌گر رفتار نوآورانه در شرکت ایساکو. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی ـ بازرگانی بین‌المللی، موسسه آموزش عالی خردگرایان مطهر.
زارعی، بهنوش و ژاله زارعی. (1397). اثر هوش تجاری بر عملکرد مالی بانک‌های ایران (با تأکید بر شاخص‌های سلامت مالی بانک‌ها). فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات اقتصادی کاربردی ایران، 7(25)، 111-130.
سبک‌رو، مهدی، صفری شاد، فرانک، رحیمی، ابراهیم و عباسی رستمی، نجیبه. (1397) بررسی تأثیر هوش تجاری بر ساختار نوآوری باز. فصلنامه آینده‌پژوهی مدیریت، 29(113)، 21-31.
علوی، سیدحسین، فرزان، فرزام، دستی، مرتضی و لقمانی، محسن. (1393). پیش‌بینی خلاقیت سازمانی بر اساس تعلق شغلی و مهارت‌های فناوری اطلاعات در کارمندان اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران. پژوهش‌نامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 13(25)، 15-26.
قاسم‌زاده، م و سلاطین، پ. (1398). تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر کارآفرینی. اقتصاد و تجارت نوین، 14(1)، 107-128. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper .aspx?id=550570.
کوثری، رضا، نیکنامی، مصطفی، دلاور، علی، آراسته، حمیدرضا و قورچیان، نادرقلی. (1393). ارائه الگوی توسعة خلاقیت و نوآوری‌های علمی اعضای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان بر اساس عوامل فردی. فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 4 (3)، 159-189.
محمدی، ناهید. (1395). خلاقیت در مدیریت. ماهنامه تدبیر، 16، 14- 19.
مستقیمی، زینب و حسین‌زاده، علی. (1396). بررسی تأثیر مدیریت استعداد بر خلاقیت سازمان با نقش میانجی اعتماد سازمانی. فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی،7 (3)،133-162.
Alraja, M. N., & Alomiam, N. R. (2013). The effect of information technology in empowerment public sector employees: A field study. Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business5(1), 805-815.
Byrne, B. M. (2010). Structural Equation Modeling with AMOS: Basic Concepts, Applications & Programming, 2nd edition, New York: Taylor & Francis Group.
Dennis, J. P., & Vander Wal, J. S. (2010). The cognitive flexibility inventory: Instrument development and estimates of reliability and validity. Cognitive therapy and research, 34, 241-253.‏
Guster, D., & Brown, C. G. (2012). The application of business intelligence to higher education: Technical and managerial perspectives. Journal of Information Technology Management, 23(2), 42-62‏.
Hagerty, J. (2011). AMR Research’s Business Intelligence/ Performance Management Maturity Model. Retrieved from: http://www.eurim.org.uk/ activities/ig/voi/AMR_Researchs_Business_ Intelligence.pdf.
Juan, A., Moriano, F. M., Gabriela, T. & Jean L. M. (2018). The influence of transformational leadership and organizational identification on entrepreneurship. International Entrepreneurship and Management Journal, 10(1), 103- 119.
Moro, S., Cortez, P., & Rita, P. (2015). Business intelligence in banking: A literature analysis from 2002 to 2013 using text mining and latent Dirichlet allocation. Expert Systems with Applications, 42(3), 1314-1324.‏.
Ocon, R. (2006). Teaching Creative Thinking to Engineering and Technology Students, International Conference on Engineering Education; London,; University of London, P. 166-188.
Poutziouris, P.Z., Wang, Y., & Chan, S.W. (2002). Chinese entrepreneurship: the development of small family firms in China. Journal of Small Business and Enterprise Development, 9, 383-399.
Runco M. (2004). Creativity. Annual Review of Psychology, 55(1), 657-687.
Saville, D. (2006). Emotional Intelligence in Policing. Police Chief Magazine, 13(74),166-181.
Shahaei, B. (2006). Humanitarian organization agility, Journal of Management, (175), (in Persian).
Simonton, D. K. (2004). Creativity in science: Chance, logic, genius, and zeitgeist. Cambridge University Press‏.
Tiwari, D. (2008). Encyclopedic Dictionary of Education. Commonwealth Publishers, New Delhi: Crescent Publishing Corporation.
Vanaei, A. & Hakemi, F. (2015). Designing Adaptive Neural Fuzzy Inference System to assess the establishment Business Intelligence systems in software industry. Journal of information technology management, 1(7), 85-104. (in Persian)
Williams. (2008). Impact TV on Child. [Internet]. 2008 [cited 2008 Jul 21; updated 2008 Jul 21]. Available from: www.impactTVonchild.
Wixom, B. H., Dennis, A., & Roth, R. M. (2008). Systems analysis and design. John wiley & sons.
Zhu, Y. Q., Gardner, D. G., & Chen, H. G. (2018). Relationships between work team climate, individual motivation, and creativity. Journal of Management, 44(5), 2094-2115.‏