مقاله پژوهشی
پیش‌بینی تسهیم دانش در مؤسسات آموزشی بر اساس ابعاد جو مسموم سازمانی

حسین تقوی؛ علی خالق خواه؛ فاطمه باقری

دوره 6، شماره 23 ، مهر 1401، صفحه 7-29

https://doi.org/10.22054/jrlat.2022.67587.1616

چکیده
  پژوهش حاضر در پی شناسایی میزان پیش‌بینی پذیری تسهیم دانش بر اساس ابعاد جو مسموم سازمانی در بین کارکنان مؤسسات آموزشی شهرستان سراب با استفاده از طرح همبستگی بود. جامعه آماری این مطالعه ۱۶۴۸ نفر بود و حجم نمونه متناظر با آن ۳۱۳ نفر تعیین شد. روش نمونه‌گیری این پژوهش طبقه‌ای بود. بعد از حذف داده‌های پرت با استفاده از شاخص ماهالانوبیس ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
طراحی و اعتباریابی شرایط علّی دانشگاه باز بر اساس پارادایم نوآوری؛ یک رویکرد آمیخته

معصومه تجری؛ فریبا دمیرچیلی

دوره 6، شماره 23 ، مهر 1401، صفحه 31-48

https://doi.org/10.22054/jrlat.2023.71374.1634

چکیده
  هدف اصلی در این پژوهش، شناسایی، تبیین و اعتبارسنجی شرایط علّی دانشگاه باز بر اساس پارادایم نوآوری باز بوده است. برای رسیدن به این هدف، از روش ترکیبی متوالی اکتشافی استفاده شده است. در روش‌شناسی پژوهش از رویکرد آمیخته استفاده شد، و در مرحله کیفی با استفاده ازنظریه داده‌بنیاد و مصاحبه نیمه‌ساختار‌یافته با ده نفر از متخصصان و پژوهشگران ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تجارب جهانی در طرح توسعۀ فردی

مهزا پاکزاد

دوره 6، شماره 23 ، مهر 1401، صفحه 81-125

https://doi.org/10.22054/jrlat.2022.71089.1629

چکیده
  امروزه یادگیری بعد از فارغ‌التحصیلی نه تنها متوقف نمی‌شود بلکه به‌عنوان نقطۀ شروع توسعۀ نیروی انسانی در شغل محسوب می‌گردد که در این راستا یکی از ابزارهای تقویت یادگیری در حرفۀ افراد، طرح توسعۀ فردی است. در واقع این طرح یک ابزار کاربردی و برنامۀ زمان‌بندی شدۀ مکتوب در جهت برآورده‌شدن نیازهای حرفه‌ای کارکنان در راستای اهداف سازمان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ساخت مقیاس تجاری سازی دانش برای دانشگاه ها و اعتباریابی آن

حسین واحدچوکده؛ محمدرضا کرمی پور؛ علی صحبت لو

دوره 6، شماره 23 ، مهر 1401، صفحه 129-134

https://doi.org/10.22054/jrlat.2022.67119.1611

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف ساخت مقیاس تجاری‌سازی دانش برای دانشگاه­ها و اعتباریابی آن در دانشگاه گیلان انجام شده است.  برای انجام این پژوهش، از روش آمیخته با رویکرد اکتشافی متوالی استفاده شده است. ابتدا در بخش کیفی با استفاده از روش نظریه زمینه­ای و نمونه‌گیری هدفمند با 30 نفر از رؤسا، مدیران گروه و اساتید دانشگاه گیلان، متخصصان مراکز ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بازنمایی اصول و استانداردهای اخلاق حرف های مدیران آموزشی دبیرستان های پسرانه

رسول ساعدی؛ حمید فلاحی

دوره 6، شماره 23 ، مهر 1401، صفحه 157-196

https://doi.org/10.22054/jrlat.2022.69658.1624

چکیده
  هدف این پژوهش واکاوی اصول و استانداردهای اخلاق حرفه‌ای مدیران آموزشی ناحیه یک سنندج و چالش‌های آن بوده است. رویکرد پژوهش کیفی و راهبرد آن پدیدارشناسی تفسیری بود. مشارکت‌کنندگان شامل 8 نفر مدیران و معاونان دبیرستان‌های پسرانه ناحیه یک سنندج بودند. که از طریق روش نمونه‌گیری هدفمند و ملاک‌محور براساس (نتایج کاری درخشان و شرکت در ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بر بلندای ریشه ها؛ تأملی بر زندگی و خدمات علمی دکتر علی علاقه بند

آرش رسته مقدم

دوره 6، شماره 23 ، مهر 1401، صفحه 157-196

https://doi.org/10.22054/jrlat.2022.68899.1619

چکیده
  نوشتار حاضر با هدف ارج ‌نهادن به خدمات و آثار علمی و آموزشی دکتر علی علاقه‌بند نگارش شده‌ است. در بخش نخست مقاله با کاربست روش زندگی‌نامه‌نویسی به حیات شخصی و تحصیلی ایشان اشاره شده و در ادامه‌ آثار علمی وی معرفی و برخی ویژگی‌های آن ازجمله «توجه به اندیشه‌ها و نظریه‌های بنیادین مدیریت و کاربرد آن در عرصه مدیریت آموزشی»، ...  بیشتر