نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.

2 دانشیار، دانشگاه کردستان، کردستان، ایران.

چکیده

چند صباحی است که بسیاری از اندیشمندان و پژوهشگران مدیریت استراتژیک دریافته‌اند که حدود 70 تا 90 درصد استراتژی‌های تدوین‌شده، عملاً یا اجرا نمی‌شوند و یا اجرای آن‌ها به کلی با برنامه تدوین‌شده تفاوت دارد. از یک‌سو، این مسئله در نظام آموزشی که با سازوکاری حساس روبه‌رو است از اهمیت بیشتری برخوردار است. درنتیجه، پرداختن به موانع اجرای استراتژی‌ها به موجی فکری تبدیل شده است. از دیگر سو، با توجه به وابستگی طبقه‌های اجتماعی ایران به نهادهای دولتی، تنها با شناسایی موانع اجرای استراتژی در سازمان‌های دولتی است که می‌توان، درکی از شیوه اجرای استراتژی در نظام آموزشی ایران به دست آورد. پژوهش حاضر بر آن بود تا با تکیه بر سنتزپژوهی همه پژوهش‌های انجام‌شده در ایران، موانع اجرای استراتژی‌ها در سازمان‌های دولتی را شناسایی کند. برای دست یافتن به این هدف، با مراجعه به مهم‌ترین پایگاه‌های داده‌ای فارسی، 40 مقاله دریافت و با تکیه بر روش کاسپ، اعتباریابی شدند. برای تحلیل داده‌ها نیز از تحلیل محتوای قیاسی و استقرایی به‌صورت هم‌زمان استفاده شد. درمجموع، 291 مانع از پژوهش‌های مختلف استخراج شدند که به 12 مانع فرعی، 4 مانع اصلی و 2 مضمون نهایی تقسیم شدند. یافته‌ها نشان داد که نه‌تنها بیشترِ موانع به اجرای استراتژی برمی‌گردند، بلکه محتوایِ موانع نیز گوناگون و متنوع بوده‌اند. چنین یافته‌ای نشان از آن دارد چرخه استراتژیک در سازمان‌های دولتی ره به‌سوی چرخه شوم روزمرگی برده‌اند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Research Synthesis on Obstacles to Strategy Implementation in Iranian Government Institutions: A Strategic Evolutionary Circle or Routinely Vicious Circle

نویسندگان [English]

  • shirkoh mohammadi 1
  • Jamal salimi 2

1 Assistant Professor, Faculty of Psychology and Educational Science, Semnan University, Semnan, Iran.

2 Associate Professor, Faculty of Social Science, University of Kurdistan, Kurdistan, Iran.

چکیده [English]

It has been a long time which many experts of strategic management have found that about 50 to 90 percent of the formulated strategies either not implemented at all, or their implementation have poor results. As a result, a wave of researches has examined the obstacles to strategy implementation. The present research aimed to integrate the obstacles of the strategic implementation in Iranian government organizations into cohesive set. The research strategy was research synthesis. By referring to the most important databases in Iran, 40 articles were received and validated through CASP method. To analyze the data, inductive and deductive content analysis were conducted simultaneously. A total of 291 different obstacles were identified which were divided into 12 sub-obstacles, 4 main obstacles, and 2 themes. The results showed that although the obstacles were numerous and diverse but most of them are related to the implementation of strategies. In addition, over the years of the study and research on the strategic implementation obstacles, the obstacles have not diminished in terms of quantity and diversity. This phenomenon indicated that there has not been long-term orientation to address and solve the obstacles. As a result, the theory of short-term society, which is used to describe Iranian society, represents the phenomenon.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Strategy implementation barriers
  • Strategic management obstacles
  • Strategy implementation problems
دیوید، فرد، آر. (2011). مدیریت استراتژیک. ترجمه سید محمد اعرابی و سیدمحمد تقی‌زاده مطلق. (1393). تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
سلیمی، قاسم، حسینی، نیره، مرزوقی، رحمت‌الله، ترک‌زاده، جعفر و محمدی، مهدی. (1398). سنتزپژوهی مؤلفه‌های کارکردهای ارشادگری پژوهشی دانشجویان دکتری. فصلنامه مطالعات اندازه‌گیری و ارزشیابی آموزشی، 9(25)، 113-158.
عزیزی، نعمت‌اله و محمدی، شیرکوه. (1390). موانع اجرای مدیریت استراتژیک در آموزش‌وپرورش: تأملی بر دیدگاه مدیران و کارشناسان سازمان آموزش‌وپرورش استان کردستان. علوم تربیتی، 6(2)، 51-74.
کویین، جیمز براین، مینتزبرگ، هنری و جیمز، رابرت ام. (1985). مدیریت استراتژیک: فرایند استراتژی. ترجمه محمد صائبی. (1382). تهران: موسسه آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی.
همایون کاتوزیان، محمدعلی. (1395). ایران، جامعه کوتاه‌مدت و سه مقاله دیگر. ترجمه عبدالله کوثری. تهران: نی.
Albrecht, J. N. (2010). Towards a framework for tourism strategy implementation. International Journal of Tourism Policy, 3(3), 181-200.
Alexander, L. D. (1985). Successfully implementing strategic decisions. Long range planning, 18(3), 91-97.
Al‐Ghamdi, S. M. (1998). Obstacles to successful implementation of strategic decisions: the British experience. European business review, 98(6), 322-327‏.
Alharthy, A. H., Rashid, H., Pagliari, R., & Khan, F. (2017). Identification of strategy implementation influencing factors and their effects on the performance. International Journal of Business and Social Science, 8(1), 34-44‏.
Andrews, R., Beynon, M. J., & Genc, E. (2017). Strategy implementation style and public service effectiveness, efficiency, and equity. Administrative Sciences, 7(1), 4‏.
Beer, M., & Eisenstat, R. (2000). The silent killers of strategy implementation and learning. Sloan management review.
Cândido, C. J., & Santos, S. P. (2015). Strategy implementation: What is the failure rate?. Journal of Management & Organization, 21(2), 237-262‏.
Čater, T., & Pučko, D. (2010). Factors of effective strategy implementation: Empirical evidence from Slovenian business practice. Journal for east european Management Studies, 207-236.
Cooper, H., & Hedges, Larry V. (2009). Research Synthesis as a Scientific Process. A chapter on: The Handbook of Research Synthesis and Meta-Analysis, Second Edition. Russell Sage Foundation. Available at: https://www.russellsage.org /sites/default/files/Cooper_Hedges_ 2d_Chap1_0.pdf
Creswell J. W. (2012). Educational research: planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. (4th edition). Pearson. Boston.
Critical Appraisal Skills Programme (2018). CASP (insert name of checklist i.e. Qualitative) Checklist. [online] Available at: URL. Accessed: Date Accessed.
Davies, B. (2003). Rethinking strategy and strategic leadership in schools. Educational management & administration, 31(3), 295-312‏.
Davies, B., & Davies, B. J. (2012). The nature and dimensions of strategic leadership. Educational leadership: Context, strategy and collaboration, 83-95.‏
Fischer, F., Lange, K., Klose, K., Greiner, W., & Kraemer, A. (2016, June). Barriers and strategies in guideline implementation—a scoping review. InHealthcare (Vol. 4, No. 3, p. 36). MDPI.
Fitza, M. A. (2014). The use of variance decomposition in the investigation of CEO effects: How large must the CEO effect be to rule out chance?. Strategic Management Journal, 35(12), 1839-1852.
Gurevitch, J., Koricheva, J., Nakagawa, S., & Stewart, G. (2018). Meta-analysis and the science of research synthesis. Nature, 555(7695), 175-182.
Hatch, M. J. (2018). Organization theory: Modern, symbolic, and postmodern perspectives. Oxford university press‏.
Heide, M., Grønhaug, K., & Johannessen, S. (2002). Exploring barriers to the successful implementation of a formulated strategy. Scandinavian journal of management, 18(2), 217-231.‏.
Hofstede, G., Hofstede, G. J., & Minko,V. M. (2010). Culture and organization, software of the mind: intercultural cooperation and its importance for survival. New York and So on: McGraw Hill.
Hrebiniak, L. G. (2006). Obstacles to effective strategy implementation. Organizational dynamics.
Jaleha, A. A., & Machuki, V. N. (2018). Strategic leadership and organizational performance: A critical review of literature. European Scientific Journal, 14(35), 124-149‏.
Jiang, N., & Carpenter, V. (2013). A case study of issues of strategy implementation in internationalization of higher education. International Journal of Educational Management, 27(1), 4-18‏.
Kaplan, R. S., & Norton, D. P. (2001). The Strategy-Focused Organization: How Balanced Scorecard Companies Thrive in the New Business Environment. America: Harvard Business Review Press.
Lindblom, Ch, E. (1959). The Science of Muddling Through. Public Administration Review, 19(2), 79-88.
Ma, X., Chan, A. P., Li, Y., Zhang, B., & Xiong, F. (2020). Critical strategies for enhancing BIM implementation in AEC projects: perspectives from Chinese practitioners. Journal of Construction Engineering and Management, 146(2), 05019019.
Obeidat, B. Y., Al-Hadidi, A., Tarhini, A., & Masa’deh, R. E. (2017). Factors affecting strategy implementation: a case study of pharmaceutical companies in the Middle East. Review of international Business and Strategy, 27(3), 386-408.
Pugh, D. & Hickson, D. (2007). Great writers on organization. (The third omnibus edition). British library: Ashgate.
Quigley, T. J., & Graffin, S. D. (2017). Reaffirming the CEO effect is significant and much larger than chance: A comment on F itza (2014). Strategic Management Journal, 38(3), 793-801.
Radomska, J. (2014). Linking the main obstacles to the strategy implementation with the company's performance. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 150, 263-270.
Rossi, M., Germani, M., & Zamagni, A. (2016). Review of ecodesign methods and tools. Barriers and strategies for an effective implementation in industrial companies. Journal of Cleaner Production, 129, 361-373.
Walsh, D., & Downe, S. (2005). Meta‐synthesis method for qualitative research: a literature review. Journal of advanced nursing, 50(2), 204-211.
Yang, K. (2012). Further understanding accountability in public organizations: Actionable knowledge and the structure–agency duality. Administration & Society, 44(3), 255-284.
Zhou, Y., Yang, Y., & Yang, J. B. (2019). Barriers to BIM implementation strategies in China. Engineering, Construction and Architectural Management, 26(3), 554-574.