نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
2 دانشیار، دانشگاه کردستان، کردستان، ایران.
چکیده
چند صباحی است که بسیاری از اندیشمندان و پژوهشگران مدیریت استراتژیک دریافتهاند که حدود 70 تا 90 درصد استراتژیهای تدوینشده، عملاً یا اجرا نمیشوند و یا اجرای آنها به کلی با برنامه تدوینشده تفاوت دارد. از یکسو، این مسئله در نظام آموزشی که با سازوکاری حساس روبهرو است از اهمیت بیشتری برخوردار است. درنتیجه، پرداختن به موانع اجرای استراتژیها به موجی فکری تبدیل شده است. از دیگر سو، با توجه به وابستگی طبقههای اجتماعی ایران به نهادهای دولتی، تنها با شناسایی موانع اجرای استراتژی در سازمانهای دولتی است که میتوان، درکی از شیوه اجرای استراتژی در نظام آموزشی ایران به دست آورد. پژوهش حاضر بر آن بود تا با تکیه بر سنتزپژوهی همه پژوهشهای انجامشده در ایران، موانع اجرای استراتژیها در سازمانهای دولتی را شناسایی کند. برای دست یافتن به این هدف، با مراجعه به مهمترین پایگاههای دادهای فارسی، 40 مقاله دریافت و با تکیه بر روش کاسپ، اعتباریابی شدند. برای تحلیل دادهها نیز از تحلیل محتوای قیاسی و استقرایی بهصورت همزمان استفاده شد. درمجموع، 291 مانع از پژوهشهای مختلف استخراج شدند که به 12 مانع فرعی، 4 مانع اصلی و 2 مضمون نهایی تقسیم شدند. یافتهها نشان داد که نهتنها بیشترِ موانع به اجرای استراتژی برمیگردند، بلکه محتوایِ موانع نیز گوناگون و متنوع بودهاند. چنین یافتهای نشان از آن دارد چرخه استراتژیک در سازمانهای دولتی ره بهسوی چرخه شوم روزمرگی بردهاند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Research Synthesis on Obstacles to Strategy Implementation in Iranian Government Institutions: A Strategic Evolutionary Circle or Routinely Vicious Circle
نویسندگان [English]
- shirkoh mohammadi 1
- Jamal salimi 2
1 Assistant Professor, Faculty of Psychology and Educational Science, Semnan University, Semnan, Iran.
2 Associate Professor, Faculty of Social Science, University of Kurdistan, Kurdistan, Iran.
چکیده [English]
It has been a long time which many experts of strategic management have found that about 50 to 90 percent of the formulated strategies either not implemented at all, or their implementation have poor results. As a result, a wave of researches has examined the obstacles to strategy implementation. The present research aimed to integrate the obstacles of the strategic implementation in Iranian government organizations into cohesive set. The research strategy was research synthesis. By referring to the most important databases in Iran, 40 articles were received and validated through CASP method. To analyze the data, inductive and deductive content analysis were conducted simultaneously. A total of 291 different obstacles were identified which were divided into 12 sub-obstacles, 4 main obstacles, and 2 themes. The results showed that although the obstacles were numerous and diverse but most of them are related to the implementation of strategies. In addition, over the years of the study and research on the strategic implementation obstacles, the obstacles have not diminished in terms of quantity and diversity. This phenomenon indicated that there has not been long-term orientation to address and solve the obstacles. As a result, the theory of short-term society, which is used to describe Iranian society, represents the phenomenon.
کلیدواژهها [English]
- Strategy implementation barriers
- Strategic management obstacles
- Strategy implementation problems