نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 نویسنده مسئول، دانشیار گروه روش‏ ها و برنامه ‏های درسی و آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. رایانامه: remohammadis@ut.ac.ir

2 کارشناسی ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی، کارشناس مسئول سنجش و ارزشیابی تحصیلی وزارت آموزش‌وپرورش، رایانامه: hosseinhaghi30@gmail.com

3 دکتری مدیریت آموزش عالی و کارشناس پژوهش سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور، رایانامه: a.khorsandi1983@gmail.com

چکیده

موفقیت و لازمه آموزش‌وپرورش پویا و تعالی‏محور، مدیرانی پویا، شایسته، متخصص و علاقه‏مند به حرفه یاددهی-یادگیری اثربخش است؛ بنابراین، هدف این پژوهش شناسایی و ارزیابی صلاحیت حرفه‏ای مدیران مدارس ابتدایی شهرستان کوثر بود. پژوهش از جهت هدف، از نوع کاربردی و از جنبه گردآوری داده‏ها، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش تمامی مدیران، معاونین و مشاوران مدارس و مدیران اداره آموزش‌وپرورش شهرستان کوثر بود که با استفاده از روش نمونه‏گیری تصادفی 102 نفر به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری داده‏های پژوهش از پرسشنامه محقق‏ساخته صلاحیت حرفه‏ای مدیران استفاده شد که روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان تأیید و پایایی آن نیز بر اساس روش آلفای کرونباخ 83/0 برآورده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‏‏ها از تحلیل عاملی تأییدی و آزمون تی تک‏نمونه‏ای استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی حاکی از آن بود که سه بعد مهارت و توانمندی، نگرش و ارزشی و ویژگی‏های شخصیتی مؤلفه‌های تشکیل‏دهنده سازه صلاحیت‏های عمومی مدیران و 5 بعد شایستگی‏های دانشی، نظارت و کنترل، مدیریت ارتباطات، مدیریت منابع و مدیریت آموزشی مؤلفه‌های تشکیل‏دهنده سازه صلاحیت‏های تخصصی مدیران مدارس ابتدایی شهرستان کوثر است. همچنین نتایج نشان داد که صلاحیت‏های عمومی و تخصصی احصاء شده برای مدیران مدارس ابتدایی شهرستان کوثر از وضعیت مطلوبی برخوردار هستند. بر این اساس، تدارک زمینه بهره‏گیری از ابعاد و مؤلفه‌های احصا شده برای انتخاب مدیران و توسعه صلاحیت آن‌ها می‏تواند به تحقق کارا و اثربخش مأموریت‏های آموزشی و تربیتی مدارس منجر شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identifying and Evaluating the Professional Competence of Principals of Primary Schools

نویسندگان [English]

  • Reza Mohammadi 1
  • Hossein Haghi 2
  • akbar khorsandi yamchi 3

1 Corresponding Author, Associate Professor, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran. E-mail: remohammadis@ut.ac.ir

2 Master's Degree in Training and Improvement of Human Resources, Expert in Charge of Academic Assessment and Evaluation of the Ministry of Education, Tehran,Iran. E-mail: hosseinhaghi30@gmail.com

3 Ph.D. Higher Education Management, Research Expert of National Organization for Assessment & Evaluation of Educational System, Tehran, Iran. E-mail: a.khorsandi1983@gmail.com

چکیده [English]

The success of a dynamic and excellence-oriented education system relies on principals who are competent, skilled, and passionate about effective teaching and learning. This study aimed to identify and evaluate the professional competencies of elementary school principals in Kosar City. The research was applied in nature and utilized a descriptive survey design for data collection. The statistical population included all principals, assistants, counselors, and education department managers in Kosar City, with a sample of 102 individuals selected through random sampling method. A researcher-developed questionnaire was employed to gather data, whose content validity was confirmed by experts, and its reliability was established with a Cronbach's alpha coefficient of 0.83. Data analysis was performed using confirmatory factor analysis and one-sample t-tests. The results of the confirmatory factor analysis revealed that three dimensions-skills and abilities, attitudes and values, and individual characteristics -constituted the framework for the manageres’ general competencies, while five dimensions-knowledge competencies, supervision and control, communication management, resource management, and educational management-formed the framework for specialized competencies of elementary school principals in Kosar City. Furthermore, the findings indicated that both general and specialized competencies identified for these principals were in favorable conditions. Accordingly, leveraging the identified dimensions and components for the selection and development of principals can contribute to the efficient and effective fulfillment of schools’ educational missions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Reverse Knowledge
  • Professional Competence
  • School Principals
  • Skills
  • Individual Characteristics
اکرامی، حمید، و هوشیار، وجیهه. (1395). شناسایی و تبیین شایستگی‏های مدیران مدارس متوسطه. فصل‏نامه خانواده و پژوهش، 32، 31-7. http://qjfr.ir/article-1-158-fa.html
پرنیان، مجتبی، یعقوبی‏پور، علی، و احمدی، یوسف. (1402). بررسی عوامل مؤثر بر صلاحیت حرفه‏ای مدیران بیمارستان‏های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز. مجله علوم پزشکی صدرا، 11(2)، 190-181. https://doi.org/10.30476/smsj.2023.93967.1320
پورکریمی، جواد، فرزانه، محمد، عزیزی، مهدی، و کردی، الهام. (1395). ارائه الگوی شایستگی حرفه‏ای مدیران گروه‌های آموزشی دانشگاه تهران. نامه آموزش عالی، 9(34)، 170-149. https://doi.org/10.22034/hel.2016.23697
 حسینی، سید محمود، قورچیان، نادرقلی، و جعفری، پریوش. (1400). ارائه مدلی برای توسعه حرفه‏ای مدیران. فصلنامه علمی مدیریت منابع در نیروی انتظامی، 9(3)، 316-289. https://sid.ir/paper/964295/fa
خمری زهرا، بیانی، علی‏اصغر، فکوری حاجی‏یار، حسین، و صاعمی، حسن. (1402). طراحی الگوی ابعاد و مؤلفه‌های شایستگی مدیران مدارس دورۀ ابتدایی: یک مطالعۀ آمیخته. مجله علوم روان‌شناختی، ۲۲(۱۲۷)، ۱۴۸۳-۱۴۶۷. http://psychologicalscience.ir/article-1-1729-fa.html
خنیفر، حسین، نادری بنی، ناهید، ابراهیمی، صلاح‏الدین، فیاضی، مرجان، و رحمتی، محمدحسین. (1399). مدیران مدارس: شایستگی، دانش، توانایی و مهارت‏ها و ارائه مدل. دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، (45)11، 30-1. https://journals.marvdasht.iau.ir/article_4441.html
رزاقی، مهدی. (1386). نرم‌یابی مقیاس شایستگی مدیران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. تهران، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی.
رنجبر، مسعود. (1392). الگوی شایستگی مدیران بخش سلامت. پایان‌نامه دکتری مدیریت دولتی، تهران، دانشگاه تربیت مدرس.
عباسی کسانی، حامد، شمس مورکانی، غلامرضا، و خراسانی، اباصلت. (1395). بررسی وضعیت موجود شایستگی مدیران گروه‏های آموزشی و ارزیابی شایستگی مدیران گروه‏های آموزشی دانشگاه شهید بهشتی، فصلنامه پیام فرهیختگان، 1(1). https://ensani.ir/fa/article/355888
فرزانه، محمد، پورکریمی، جواد، و نوروزی، میترا. (1394). ارائه الگوی صلاحیت‏های حرفه‏ای مدیران مدارس متوسطه. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 9(2). https://journals.iau.ir/article_536583.h
اللهیاری، رحمت اله، ابوالقاسمی، محمود، قهرمانی، محمد، و خراسانی، اباصلت. (1394). طراحی الگوی کارآمد شایستگی مدیران پارک‏های علم و فناوری دانشگاه‏های دولتی ایران. توسعه کارآفرینی، 8(4)، 729-748. https://doi.org/10.22059/jed.2016.58807
مرادخواه، سیروس، عزتی، میترا، و پورکریمی، جواد. (1401). شناسایی مؤلفه‌های شایستگی رهبری اصیل در مدارس ابتدایی. پژوهش‏های رهبری و مدیریت آموزشی، 6(21)، 108-87. https://doi.org/10.22054/jrlat.2022.63303.1596
موسوی، زهره، و حسینی، محمد سلطان. (1396). تدوین مدل شایستگی مدیران ادارة کل ورزش و جوانان استان اصفهان، رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، 5(19)، 109-95. http://ntsmj.issma.ir/article-1-1028-fa.html
وزارت آموزش‌وپرورش، مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات. (1397). راهنمای اجرای آزمایشی طرح سنجش شایستگی‏های حرفه‏ای مدیران. 1-19.
ولی‏خانی دهاقانی، ماشاالله، و معصومی، عاطفه. (۱۴۰۱). شناسایی و اولویت‏بندی موانع رفتاری شایستگی مدیران در سازمان‏های دولتی با رویکرد دلفی فازی و روش بهترین –بدترین (BWM). فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 6(۸۴)، ۱۴۲۶–۱۴۱۴. https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/1352
Bitterová, M., Hašková, A., & Pisoňová, M. (2014). School leader's competencies in management area. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 149, 114-118. DOI:10.1016/j.sbspro.2014.08.170
Blaskova, M., Blaskoa, R., Matuskab, E., Rosak- Szyrockac, J. (2015). Development of key competences of University teachers and managers. Journal of Social and Behavioral Sciences, 182(12), 187–196. DOI:10.1016/j.sbspro.2015.04.755
Bouchamma, Y., Basque, M., & Marcotte, C. (2014). School management competencies: Perceptions and self-efficacy beliefs of school principals. Creative education, 5, 580-589. doi: 10.4236/ce.2014.58069.
Chan, C. K., & Ho, D. W. L. (2018). Unequal vulnerability to social risks: Analysis of Hong Kong’s social strata (1993–2013). Hong Kong 20 years after the handover: Emerging social and institutional fractures after 1997, 153-176. doi: 10.1007/978-3-319-51373-7_7.
Chen, T., Fu, M., Liu, R., Xu, X., Zhou, S., & Liu, B. (2019). How do project management competencies change within the project management career model in large Chinese construction companies?. International Journal of project management, 37(3), 485-500. https://doi.org/10.1016/j.ijproman.2018.12.002.
Couto, J. G., McFadden, S., McClure, P., Bezzina, P., & Hughes, C. (2020). Competencies of therapeutic radiographers working in the linear accelerator across Europe: a systematic search of the literature and thematic analysis. Radiography, 26(1), 82-91. https://doi.org/10.1016/j.radi.2019.06.004.
Crawford, L., & Nahmias, A. H. (2010). Competencies for managing change. International journal of project management, 28(4), 405-412. https://doi.org/10.1016/j.ijproman.2010.01.015.
Gómez-Gajardo, F., & de los Ríos-Carmenado, I. Project Management Competences for School Principals: A proposal for school effectiveness improvement from educational leadership. https://www.researchgate.net/publication/262943759.
Hedhili, M. A., & Boudabbous, S. (2020). The influence of competence management on human resources policies: Tunisian context. Expert journal of business and management, 8(2), 121-130. https://www.researchgate.net/publication/344076050
Ilinska, L., Platonova, M., & Smirnova, T. (2016). Metaphorical competence in professional communication. Procedia-Social and Behavioral Sciences236, 254-259. 10.1016/j.sbspro.2016.12.023
Komalasari, K., Arafat, Y., & Mulyadi, M. (2020). Principal’s management competencies in improving the quality of education. Journal of social work and Science Education, 1(2), 181-193. https://doi.org/10.52690/jswse.v1i2.47
Liu, Y., & Bellibas, M. S. (2018). School factors that are related to school principals’ job satisfaction and organizational commitment. International Journal of Educational Research, 90, 1-19. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2018.04.002.
Luhova, V., Serikov, D., Serikova, T., & Kovalova, V. (2021). Directions to develop managerial competence in managers of different types. http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/26911.
Kin, T. M., & Abdull Kareem, O. (2018). A comparative analysis on principal change leadership competencies in Malaysian high-and mediocre-performing secondary schools. Asia Pacific Journal of Education, 38(3), 394-413. https://doi.org/10.1080/02188791.2018.1476319.
Mukhamadovna, T. M., Sharipovna, H. A., & Supkhonovna, H. N. (2020). The system of development of professional competence in future primary school teachers. System, 71(3), 1-24. https://doi.org/10.31838/jcr.07.13.635.
Ross, D. J., & Cozzens, J. A. (2016). The principalship: essential core competencies for instructional leadership and its impact on school climate. Journal of Education and training Studies, 4(9), 162-176. https://doi.org/10.11114/jets.v4i9.1562
Tomastik, M., Strohmandl, J., & Cech, P. (2015). Managerial competency of crisis managers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174, 3964-3969. DOI:10.1016/j.sbspro.2015.01.1141
Viloria, M. D. L., Volpe, T., Guajardo, R. A., & Kyle, R. (2021). Novice school principals’ advice to educational administration students. Journal of Latinos and Education20(2), 136-147. 10.1080/15348431.2019.1568251
Yaqoob, A., Cheema, F. E., & Asim, M. (2012). Management competencies for enhancing employee engagement at work: a case study of the Rajby industries Karachi. Journal of Management and Social Sciences8(1), 11-18. DOI:10.46745/ilma.jbs.2012.08.01.02.