نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی

2 آموزش و پرورش

3 کارشناس امور پژوهش سازمان سنجش آموزش کشور

10.22054/jrlat.2024.79300.1738

چکیده

موفقیت و لازمه آموزش و پرورش پویا و تعالی‌محور، مدیرانی پویا، شایسته، متخصص و علاقه‌مند به حرفه یاددهی-یادگیری اثربخش است. بنابراین، هدف این پژوهش شناسایی و ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای مدیران مدارس ابتدایی شهرستان کوثر بود. پژوهش از جهت هدف، از نوع کاربردی و از جنبه گردآوری داده‌ها، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش تمامی مدیران، معاونین و مشاوران مدارس و مدیران اداره آموزش و پرورش شهرستان کوثر بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی 102 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌های پژوهش از پرسشنامه محقق‌ساخته صلاحیت حرفه‌ای مدیران استفاده شد که روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان تأیید و پایایی آن نیز براساس روش آلفای کرونباخ 83/0 برآورده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌‌ها از تحلیل عاملی تاییدی و آزمون تی تک‌نمونه‌ای استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی حاکی از آن بود که سه بعد مهارت و توانمندی، نگرش و ارزشی و ویژگی‌های شخصیتی مولفه‌های تشکیل‌دهنده سازه صلاحیت‌های عمومی مدیران و 5 بعد شایستگی‌های دانشی، نظارت و کنترل، مدیریت ارتباطات، مدیریت منابع و مدیریت آموزشی مولفه‌های تشکیل‌دهنده سازه صلاحیت‌های تخصصی مدیران مدارس ابتدایی شهرستان کوثر می‌باشد. همچنین نتایج نشان داد که صلاحیت‌های عمومی و تخصصی احصاء شده برای مدیران مدارس ابتدایی شهرستان کوثر از وضعیت مطلوبی برخوردار هستند. بر این اساس، تدارک زمینه بهره‌گیری از ابعاد و مولفه‌های احصا شده برای انتخاب مدیران و توسعه صلاحیت آنها می‌تواند به تحقق کارا و اثربخش مأموریت‌های آموزشی و تربیتی مدارس منجر شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identifying and evaluating the professional competence of primary school principals

نویسندگان [English]

  • Reza Mohammadi 1
  • Hossein Haghi 2
  • akbar khorsandi yamchi 3

1 University of Tehran, Faculty of Psychology and Educational Sciences

2 Education

3 National Organization for Educational Measurement

چکیده [English]

The success and requirement of dynamic and excellence-oriented education and training is dynamic, competent, expert and interested in effective teaching-learning profession. Therefore, the purpose of this research was to identify and evaluate the professional qualifications of elementary school principals in Kausar city. In terms of purpose, the research is applied, and in terms of data collection, it is a descriptive survey. The statistical population of the research was all principals, assistants and counselors of schools and principals of education department of Kausar city, and 102 people were selected as a statistical sample using random sampling method. To collect the data of the research, a researcher-made questionnaire of the professional qualifications of the managers was used, the formal and content validity of the questionnaire was confirmed by the experts and its reliability was met according to the Cronbach's alpha method of 0.83. Confirmatory factor analysis and one-sample t-test were used to analyze the data. supervision and control, communication management, Resource management and educational management are the constituent components of the structure of specialized qualifications of principals of elementary schools in Kausar city. Also, the results showed that the general and specialized qualifications for principals of elementary schools in Kausar city are in a favorable condition. Based on this, preparing the ground for the use of the calculated dimensions and components for the selection of managers and the development of their qualifications can lead to the efficient and effective realization of the educational missions of schools.

کلیدواژه‌ها [English]

  • professional competent
  • knowledge
  • skill
  • individual characteristics
  • school managers