نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

2 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده‌ی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

3 دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی، دانشکده‌ی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه تسهیم دانش با انگیزش شغلی معلمان با میانجی‌گری یادگیری سازمانی بود. روش تحقیق توصیفی، از نوع همبستگی و مبتنی بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقطع متوسطه اول و دوم شهرستان تبریز بودند.که حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان به تعداد 330 نفر با استفاده از روش خوشه‌ای تعیین گردید. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش‌نامه‌های استاندارد یادگیری سازمانی نیفه (2001)، تسهیم دانش واندن هوف و وان وینن (2004) و انگیزش شغلی لوداهل کیچنر (2004) بود. داده‌ها از طریق آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و T تک ‌نمونه‌ای و با استفاده از نرم‌افزار SPSS 26 تحلیل گردید. همچنین برای محاسبه الگوسازی معادله ساختاری از نرم‌افزار AMOS استفاده گردید. در این پژوهش طبق جدول ماتریس همبستگی بین تسهیم دانش، یادگیری سازمانی و انگیزش شغلی معلمان همبستگی مستقیم و معنادار وجود داشت. با توجه به نتایج تحلیل عاملی تأییدی و شاخص‌های ارزیابی، الگوهای اندازه‌گیری از برازش مطلوبی برخوردار بودند. با توجه به ضرایب استاندارد یادگیری سازمانی بر انگیزه شغلی (37/0β=)؛ تسهیم دانش بر یادگیری سازمانی (59/0β=) و تسهیم دانش بر انگیزه شغلی (16/0β=) تأثیر مستقیم و معنادار وجود داشت. از طرفی تسهیم دانش با نقش میانجی یادگیری سازمانی، اثر مثبتی بر انگیزش شغلی معلمان دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Knowledge sharing and teachers’ motivation: the mediating role of organizational learning

نویسندگان [English]

  • Amir Soleimani 1
  • Hamdullah Habibi 2
  • Aysan Pashaei fakhri 3

1 Ph.D. Candidate of Curriculum Development, Tabriz University, Tabriz, Iran

2 Associated Professor, Department of Education, University of Tabriz, Tabriz, Iran.

3 Ph.D. Candidate of Curriculum Development, Tabriz University, Tabriz, Iran.

چکیده [English]

The study aimed to examine how organizational learning mediates the relationship between knowledge sharing and teacher motivation. Confirmatory factor analysis (CFA) and structural equation modeling (SEM) were used to analyze data collected from Tabriz’s high school teachers. Using multi-stage cluster sampling, a sample of 330 teachers was selected based on Morgan's table. Furthermore, a one-sample T-test and Pearson's correlation coefficients were employed to answer research questions. According to the correlation matrix table, there was a direct and significant correlation between knowledge sharing, organizational learning, and teachers' job motivation. The confirmatory factor analysis results showed that the measurement models had an acceptable fit. According to the standard coefficients of organizational learning on motivation (β=0.37), knowledge sharing on organizational learning (β=0.59) and knowledge sharing on motivation (β=0.16) had a direct and significant effect. By strengthening the knowledge sharing culture in the schools, teachers' motivation can be improved, and if organizational learning is strengthened, teachers' motivation will be more affected. Considering that the research results reflect the role of knowledge sharing in improving teachers' motivation, it is recommended to promote knowledge sharing among teachers as a tool to increase motivation and strengthen organizational learning, emphasizing the value of continuous professional development initiatives.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge Sharing
  • Job Motivation
  • Organizational Learning