نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 نویسنده مسئول، کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. رایانامه: m.barihi68@gmail.com

2 دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. رایانامه: abdollahi@atu.ac.ir

چکیده

این پژوهش با هدف شناسایی بسترهای تحقق رهبری آموزشی در مدارس دوره ابتدایی انجام گرفت. پژوهش از نوع کیفی و روش مطالعه موردی است. مدارس موردمطالعه جهت این پژوهش، دو مدرسه غیرانتفاعی دخترانه تکریم و فضه (س) در دوره ابتدایی بودند که ضمن بهره‌گیری از رویکرد دینی، از بسترهای متنوعی جهت بالا بردن کیفیت آموزشی و پرورشی مدرسه استفاده می‌نمودند. جامعه موردمطالعه شامل معلمان، معاونان آموزشی و مدیران این دو مدرسه شامل 24 نفر بود که از 20 نفر آن‌ها مصاحبه به عمل آمد و پس‌ازآن به علت رسیدن به حد اشباع نظری در داده‌ها، مصاحبه‌ها ادامه پیدا نکرد. ابزار تحقیق مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که توسط محقق طراحی شد. در تحلیل داده‌ها از الگوی تحلیل داده‌های کیفی با روش تحلیل محتوا استفاده شد و داده‌های پژوهش پس از مکتوب شدن به‌صورت کدهای باز، محوری و گزینشی دسته‌بندی شدند. نهایتاً در زمینه بسترهای تحقق رهبری آموزشی 4 مؤلفه بسترهای سازمانی شامل: (برنامه‌های ترسیم اهداف و چشم‌انداز برای کارکنان، برنامه‌‌های ارزیابی و اثربخشی، برنامه‌های مشارکت کارکنان در تصمیمات، برنامه‌های ارتباط مؤثر با کارکنان، مدیریت زمان و برنامه توسعه حرفه‌ای مدیر)، بسترهای دانش‌آموزی شامل: (برنامه‌های توسعه فردی دانش‌آموز، برنامه‌های آموزشی و مهارتی، برنامه‌های خودشناسی و معرفت‌افزایی)، بسترهای معلمان شامل: (برنامه‌های توانمندسازی و برنامه‌های خودآگاهی) و بسترهای خانواده‌محور شامل‌‌‌: (برنامه‌های تربیتی و مهارت‌افزایی و برنامه‌های آگاهی از رویکرد مدرسه) به دست آمد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identification of Platforms for the Realization of Educational Leadership in Elementary Schools

نویسندگان [English]

  • Maryam Barihi 1
  • Hossein Abdullahi 2

1 Corresponding Author, Master of educational managment, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran. E-mail: m.barihi68@gmail.com

2 Associate professor of Allameh Tabataba'i University, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran. E-mail: abdollahi@atu.ac.ir

چکیده [English]

This study aimed to identify the foundations for implementing educational leadership in elementary schools. The research employed a qualitative approach using a case study method. Two non-profit girls' primary schools, Takrim and Fazeh, were selected for this study. These schools, guided by a religious framework, utilized diverse strategies to enhance the quality of education and training. The participants included 24 individuals (teachers, educational assistants, and principals) from these schools. Semi-structured interviews were conducted with 20 participants until theoretical saturation was achieved. Data were collected through researcher-designed semi-structured interviews and analyzed using a qualitative content analysis method. The data were categorized into open, axial, and selective codes. This study identified four key domains for the implementation of educational leadership. The organizational domain encompasses goal-setting and vision development programs for employees, evaluation and effectiveness plans, employee participation in decision-making, effective communication strategies, time management, and professional development initiatives for managers. The student-focused domain includes individual development plans, educational and skill-building programs, as well as self-awareness and knowledge enhancement initiatives. The teacher-focused domain comprises empowerment and self-awareness programs, while the family-focused domain involves educational and skill-building programs and initiatives to raise awareness of the school’s approach. These domains collectively form the foundational frameworks for achieving effective educational leadership.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational leadership
  • Educational leadership foundations
  • Teacher empowerment
  • Self-awareness
  • Skill-building programs
امیرکبیری، علیرضا. (1374). سازمان و مدیریت. تهران: هور.
بریهی، مریم. (1401). شناسایی بسترهای تحقق رهبری آموزشی در مدارس دوره ابتدایی (مطالعه موردی: مدارس تکریم و فضه (س)). پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
دانشی کهنی، لسانی، علوی، سید حمیدرضا و اخلاقی، مسعود. (1398). استنباط‌های رهبری آموزشی مبتنی بر شناخت خدا و انسان در تفسیر المیزان علامه طباطبایی. دوماهنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 10(39)، 193-208.‎ https://sid.ir/paper/168873/fa
دی پائولا، میشل اف.، و هوی، وین ک. (1396). مدیران آموزشی و بهبود آموزش، ترجمه سعید غیاثی و مرتضی طاهری. پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
دیانت، زهرا، حسین‌قلی‌زاده، رضوان و ابراهیمی کوشک، مهدی. (1402). نقش رهبری آموزشی مدیران در پیش‌بینی یادگیری حرفه‌ای معلمان مدارس ابتدایی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 14(2)، 1-16. doi: 10.30495/jedu.2023.27824.5570
رجب‌زاده، رجب، لسانی، مهدی و مطهری نژاد، حسین. (1394). رابطه درک معلمان از رفتارهای رهبری آموزشی مدیر با اثربخشی و نگرش آن‌ها نسبت به تغییر سازمانی. پژوهش‌های رهبری و مدیریت آموزشی، 2(5)، 149-176.‎ https://doi.org/10.22054/jrlat.2017.2622.1063
رحیمیان، حمید، عباس‌پور، عباس، و صرافان، ‌فائزه. (1395). نقش رهبری خدمتگزار در میزان اثربخشی سازمانی مدارس. پژوهش‌های رهبری و مدیریت آموزشی، 10(3)، 113-140. https://doi.org/10.22054/jrlat.2018.27065.1336
شفیعی سروستانی، مریم، رجایی، آذر، خوارانی، عباس، و رشیدی، فرشاد. (1400). تحلیلی پدیدارشناسانه از ادراکات و تجارب زیسته معلمان از رهبری آموزشی. نشریه مدیریت مدرسه، 9(2)، 166. https://sid.ir/paper/964252/fa
محمدی زاده، مینا، و صیف، محمدحسن. (1400). نشانگرهای یک رهبر آموزشی موفق؛ یافته‌های یک مطالعه پدیدارشناسانه. رهبری آموزشی کاربردی، 2(3)، 1- 14. ‎ https://doi.org/10.22098/ael.2021.1540
هوی، وین ک.، و میسکل، سیسل ج. (2015). مدیریت آموزشی: نظریه، تحقیق و کاربرد. ترجمه نادر سلیمانی، محمود صفری، و سید مرتضی نظری. (1394). تهران. سمت.
Amirkabiri, A. (1374). Organization and management. Publisher: Hoor. [In Persian]
Barihi, Maryam. (1401). Identifying the platforms for the realization of educational leadership in elementary schools (case study: Takrim and Fezeh schools). Master's thesis, Allameh Tabatabai University, Tehran. [In Persian]
Bush, T. (2007(. Educational leadership and management: Theory, policy and practice. South African journal of education, 27(3), 391-406.
Chen, C. C. (2022). Practice of leadership competencies by a principal: case study of a public experimental school in Taiwan. Asia Pacific Education Review, 1-12. https://doi.org/10.1007/s12564-022-09813-1
Daneshi Kohani, Lesani, Alavi, S. H., & Akhlaqi, Masoud. (2019). The inferences of educational leadership based on the knowledge of God and man in the interpretation of Al-Mizan by Allameh Tabatabai. Bimonthly scientific-research journal of new approach in educational management, 10(39), 193-208.]In Persian[. https://sid.ir/paper/168873/fa
Day, C., & Sammons, P. (2016). Successful school leadership. Education Development Trust. The University of Nottingham.
Dayant, Z., Hossein Qolizadeh, R., & Ebrahimi Koushak, M. (2023). The role of principals' educational leadership in predicting the professional learning of primary school teachers. A new approach in educational management, 14(2), 1-16.‎ [In Persian]. doi: 10.30495/jedu.2023.27824.5570
Di Paula, M. F., & Hoy, W. K. (2016). Educational managers and educational improvement, Translated by Ghiashi, S. and Taheri, M. Research Institute of Cultural and Social Studies. ]In Persian[
Eren, E. (2001). Management and Organization (Contemporary and Global Approaches).
Fields, J., Kenny, N. A., & Mueller, R. A. (2019). Conceptualizing educational leadership in an academic development program. International Journal for Academic Development, 24(3), 218-231. https://doi.org/10.1080/1360144X.2019.1570211
Hallinger, P., & Murphy, J. (1985). Assessing the instructional management behavior of principals. The Elementary School Journal, 86(2), 217e247. https://doi.org/10.1086/461445
Hersey, P. & Blanchard, K. & Dewey, J. (2006), Management of organizational behavior, 6th Ed, Euglewood Cliffs. N.J. Prentice-Hall. P.91.
Hoy, W. K. & Miskel, S. J. (2014). Educational Management: Theory, Research and Application, translated by Soleimani, N., Safari, M. and Nazari, S. M. (1394). Tehran: Samt Publications. ]In Persian[
Jawas, U. (2017). The influence of socio-cultural factors on leadership practices for instructional improvement in Indonesian schools. School Leadership and Management, 37(5), 500–519. https://doi.org/10.1080/13632434.2017.1366440
Leithwood, K. (2005). "Educational Leadership. A Review of the Research." Laboratory for Student Success (LSS), The Mid-Atlantic Regional Educational Laboratory. https://www.researchgate.net/publication/234738683_ Educational_Leadership_A_Review_of_the_Research
Liu, S., & Hallinger, P. (2018). Principal instructional leadership, teacher self-efficacy, and teacher professional learning in China: Testing a mediated-effects model. Educational administration quarterly, 54(4), 501-528. https://doi.org/10.1177/0013161X18769048
Mohammadizadeh, M., & Seif, M. H. (2021). Indicators of a successful educational leader; Findings of a phenomenological study. Applied Educational Leadership, 2(3), 1-14] .In Persian [https://doi.org/10.22098/ael.2021.1540
National Policy Board for Educational Administration. (2015). Professional Sta.ndards for Educational Leaders 2015. Reston.
Pamas, R. A. (2006). The Behaviors and Practices of Principals in Successful At-Risk Middle Schools, Dissertation submitted to the faculty of the Virginia Polytechnic Institute and State University. In partial fulfillment of the requirement for the degree of Doctor of Education In Educational Leadership and Policy Studies.
Rahimian, H., Abbaspour, A., & Sarafan, F. (2016). The role of service leadership in the organizational effectiveness of schools. Educational Leadership and Management Research, 10(3), 113-140.] In Persian[.  https://doi.org/10.22054/jrlat.2018.27065.1336
Rajabzadeh, R., Lesani, M., & Motahrinejad, H. (2015). The relationship between teachers' understanding of principal's educational leadership behaviors and their effectiveness and attitude towards organizational change. Educational Leadership and Management Research, 2(5), 149-176. ]In Persian] https://doi.org/10.22054/jrlat.2017.2622.1063
Robbins, S. P., & Judge, T. (2016). Organizational behavior,Global Edition. Pearson Education Limited.
Rozenfeld, I. Yemini, M. & Engel, L. C. (2020). Walking between the raindrops: the role of religion in globalised schooling. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 1-16. https://doi.org/10.1080/01596306.2020.1843116
Shafiei Sarvestani, M., Rajaei, A., Khavarani, A. & Rashidi, F. (1400). A phenomenological analysis of teachers' perceptions and lived experiences of educational leadership. School Management Journal, 9(2), 166. ]In Persian[ https://sid.ir/paper/964252/fa
Spain, M. A. (2014). Changing The World Through Servant Leadership (Doctoral dissertation(. https://digitalcommons.andrews.edu/jacl/vol9/iss1/19
Voelker, D. K. (2016). Promoting the Leadership Development of Girls through Physical Education and Sport. Journal of Physical Education, 9-15. https://doi.org/10.1080/07303084.2015.1131213