نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی

2 دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

10.22054/jrlat.2024.75643.1670

چکیده

این پژوهش با هدف شناسایی بسترهای تحقق رهبری آموزشی در مدارس دوره ابتدایی انجام گرفت. پژوهش از نوع کیفی و روش مطالعه موردی است. مدارس مورد مطالعه جهت این پژوهش، دو مدرسه غیرانتفاعی دخترانه تکریم و فضه(س) در دوره ابتدایی بودند که ضمن بهره گیری از رویکرد دینی، از بسترهای متنوعی جهت بالا بردن کیفیت آموزشی و پرورشی مدرسه استفاده می نمودند. جامعه مورد مطالعه شامل معلمان، معاونان آموزشی و مدیران این دو مدرسه شامل 24 نفر بود که از 20 نفر آنها مصاحبه به عمل آمد و پس از آن به علت رسیدن به حد اشباع نظری در داده ها، مصاحبه ها ادامه پیدا نکرد. ابزار تحقیق مصاحبه نیمه ساختار یافته بودکه توسط محقق طراحی شد. در تحلیل داده‌ها از الگوی تحلیل داده های کیفی با روش تحلیل محتوا استفاده شد و داده های پژوهش پس از مکتوب شدن به صورت کدهای باز، محوری و گزینشی دسته بندی شدند. نهایتا در زمینه بسترهای تحقق رهبری آموزشی 4 مولفه بسترهای سازمانی شامل: (برنامه های ترسیم اهداف و چشم انداز برای کارکنان، برنامه های ارزیابی و اثربخشی، برنامه های مشارکت کارکنان در تصمیمات، برنامه های ارتباط موثر با کارکنان، مدیریت زمان و برنامه توسعه حرفه ای مدیر)، بسترهای دانش آموزان شامل: (برنامه های توسعه فردی دانش آموز، برنامه های آموزشی و مهارتی، برنامه های خودشناسی و معرفت افزایی)، بسترهای معلمان شامل: (برنامه های توانمندسازی و برنامه های خودآگاهی) و بسترهای خانواده ها شامل: (برنامه های تربیتی و مهارت افزایی و برنامه های آگاهی از رویکرد مدرسه) به دست آمد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identification of platforms for the realization of educational leadership in elementary schools (Case study of Takrim and Fezeh schools)

نویسندگان [English]

  • Maryam Barihi 1
  • Hossein Abdullahi 2

1 Master of Science educational managment, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

2 Associate professor of Allame Tabatabaei University, Allame Tabatabaei University,Tehran, Iran

چکیده [English]

This research was conducted with the aim of identifying the platforms for the realization of educational leadership in elementary schools. The research is of qualitative type and case study method. The schools studied for this research were two non-profit girls' schools, Takrim and Fazeh(S), in the primary school, which, while using the religious approach, used various platforms to improve the educational and educational quality of the school. The studied community included teachers, educational assistants and principals of these two schools, including 24 people, Twenty of them were interviewed, and after that, the interviews were not continued due to reaching the theoretical saturation limit in the data. The research tool was a semi-structured interview designed by the researcher. In the data analysis, the qualitative data analysis model with the content analysis method was used, and the research data were categorized into open, central and selective codes after being written. Finally, in the context of educational leadership implementation platforms, 4 components of organizational platforms include: (goal and vision plans for employees, evaluation and effectiveness programs, employee participation programs in decisions, effective communication programs with employees, time management and professional development programs Mr. Director), students' platforms include: (students' individual development programs, educational and skill programs, self-knowledge and knowledge-enhancing programs), teachers' platforms include: (empowerment programs and self-awareness programs) and families' platforms include: (Educational and skill enhancement programs and school approach awareness programs) were obtained.

کلیدواژه‌ها [English]

  • educational leadership
  • educational leadership platforms
  • self-awareness and growth
  • employee empowerment