نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 نویسنده مسئول، استادیار مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. رایانامه: salim.kazami@yahoo.com
2 دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. رایانامه: morteza.aytak@yahoo.com
3 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
4 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران. رایانامه: afshin.divband@gmail.com
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل شایستگیهای معلمان با رویکرد کیفی فراترکیب انجام شده است. پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش فراترکیب با رویکرد هفت مرحلهای Sandelowski and Barroso (2007) انجام شد. جامعه آماری موردمطالعه شامل کلیه تحقیقات و مطالعات فارسی و انگلیسی چاپشده در حوزه شایستگی های معلمان در بین سالهای 2000 تا 2024 است. در این راستا، کلیدواژههای مرتبط با هدف پژوهش مورد جستجو قرار گرفت و مقالات و اسناد بهدستآمده با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و با توجه به معیارهای پذیرش موردبررسی قرار گرفتند که درنهایت 22 مقاله که از معیارهای ورود به مطالعه برخوردار بودند با استفاده از روش کدگذاری سه مرحله ای (باز، محوری، انتخابی) از طریق نرمافزار MaxQDA2020 تجزیهوتحلیل شدند. بر اساس نتایج تحلیل دادهها برای جمعآوری دادهها 52 کد باز شناسایی شد که در 3 مقوله اصلی و 10 مقوله فرعی دسته بندی شدند که عبارتاند از شایستگی های فردی (عملکرد فردی، خودکارآمدی فردی و مهارت های ارتباطی)، شایستگی-های سازمانی (نوآوری سازمانی، تحول سازمانی مثبت، اشتراک دانش و یادگیری سازمانی) و شایستگیهای حرفهای (شایستگی آموزشی، شایستگی پژوهشی و شایستگی دیجیتال). با توجه به یافته ها میتوان شایستگی معلمان را در سازمانهای آموزشی توسعه داد و معلمان را تشویق به ایجاد خلاقیت و نوآوری در وظایفشان تشویق کرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing a Teacher's Competency Model with a Meta-Composite Qualitative Approach
نویسندگان [English]
- salim kazemi 1
- morteza javidpour 2
- Mir Mustafa Saidi Ardabili 3
- afshin divand 4
1 Corresponding Author, Department of Educational Administration, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran. E-mail: Salim.kazami@yahoo.com
2 Ph.D. in Educational Administration, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran. E-mail: morteza.aytak@yahoo.com
3 PhD Student in Educational Management, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
4 Master's Degree in Educational Management, Urmia University, Urmia, Iran. E-mail: afshin.divband@gmail.com
چکیده [English]
The current research was conducted with the aim of designing a teacher's competency model, using a qualitative approach. It was conducted within the framework of a qualitative methodology, employing the meta-synthesis method based on the seven-step approach of Sandelowski and Barroso (2007). The research focuses on all Persian and English studies published between 2000 and 2024 in the field of teacher competencies. To gather relevant articles, keywords related to the research aim were systematically searched, and the retrieved articles and documents were examined using a purposive sampling method based on predefined inclusion criteria. The selected studies were analyzed through a three-stage coding process (open, axial, and selective) using MaxQDA2020 software. The data analysis revealed 52 open codes, which were organized into three main categories and ten subcategories: individual competencies (including individual performance, self-efficacy, and communication skills), organizational competencies (including organizational innovation, positive organizational transformation, knowledge sharing, and organizational learning), and professional competencies (including educational, research, and digital competencies). Based on the findings, teacher competencies can be developed within educational organizations, encouraging teachers to foster creativity and innovation in their roles.
کلیدواژهها [English]
- Teacher
- teacher competencies
- school
- educational organizations