نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 نویسنده مسئول، استادیار مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. رایانامه: salim.kazami@yahoo.com

2 دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. رایانامه: morteza.aytak@yahoo.com

3 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

4 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران. رایانامه: afshin.divband@gmail.com

چکیده

پژوهش‌ حاضر با هدف طراحی مدل شایستگی‌های معلمان با رویکرد کیفی فراترکیب انجام شده است. پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش فراترکیب با رویکرد هفت مرحله‏ای Sandelowski and Barroso (2007) انجام شد. جامعه آماری موردمطالعه شامل کلیه تحقیقات و مطالعات فارسی و انگلیسی چاپ‌شده در حوزه شایستگی‏ های معلمان در بین سال‏های 2000 تا 2024 است. در این راستا، کلیدواژه‌های مرتبط با هدف پژوهش مورد جستجو قرار گرفت و مقالات و اسناد به‌دست‌آمده با استفاده از روش نمونه‏گیری هدفمند و با توجه به معیارهای پذیرش موردبررسی قرار گرفتند که درنهایت 22 مقاله که از معیارهای ورود به مطالعه برخوردار بودند با استفاده از روش کد‏گذاری سه مرحله ‏ای (باز، محوری، انتخابی) از طریق نرم‌افزار MaxQDA2020 تجزیه‌وتحلیل شدند. بر اساس نتایج تحلیل داده‏ها برای جمع‌آوری داده‌ها 52 کد باز شناسایی شد که در 3 مقوله اصلی و 10 مقوله فرعی دسته ‏بندی شدند که عبارت‌اند از شایستگی‏ های فردی (عملکرد فردی، خودکارآمدی فردی و مهارت ‏های ارتباطی)، ‌شایستگی-های سازمانی (نوآوری سازمانی، تحول سازمانی مثبت، اشتراک دانش و یادگیری سازمانی) و شایستگی‏های حرفه‏ای (شایستگی آموزشی، شایستگی پژوهشی و شایستگی دیجیتال). با توجه به یافته‏ ها می‏توان شایستگی معلمان را در سازمان‌های آموزشی توسعه داد و معلمان را تشویق به ایجاد خلاقیت و نوآوری در وظایفشان تشویق کرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Designing a Teacher's Competency Model with a Meta-Composite Qualitative Approach

نویسندگان [English]

  • salim kazemi 1
  • morteza javidpour 2
  • Mir Mustafa Saidi Ardabili 3
  • afshin divand 4

1 Corresponding Author, Department of Educational Administration, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran. E-mail: Salim.kazami@yahoo.com

2 Ph.D. in Educational Administration, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran. E-mail: morteza.aytak@yahoo.com

3 PhD Student in Educational Management, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.

4 Master's Degree in Educational Management, Urmia University, Urmia, Iran. E-mail: afshin.divband@gmail.com

چکیده [English]

The current research was conducted with the aim of designing a teacher's competency model, using a qualitative approach. It was conducted within the framework of a qualitative methodology, employing the meta-synthesis method based on the seven-step approach of Sandelowski and Barroso (2007). The research focuses on all Persian and English studies published between 2000 and 2024 in the field of teacher competencies. To gather relevant articles, keywords related to the research aim were systematically searched, and the retrieved articles and documents were examined using a purposive sampling method based on predefined inclusion criteria. The selected studies were analyzed through a three-stage coding process (open, axial, and selective) using MaxQDA2020 software. The data analysis revealed 52 open codes, which were organized into three main categories and ten subcategories: individual competencies (including individual performance, self-efficacy, and communication skills), organizational competencies (including organizational innovation, positive organizational transformation, knowledge sharing, and organizational learning), and professional competencies (including educational, research, and digital competencies). Based on the findings, teacher competencies can be developed within educational organizations, encouraging teachers to foster creativity and innovation in their roles.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teacher
  • teacher competencies
  • school
  • educational organizations
الماسی، حجت اله، زارعی زوارکی، اسماعیل، نیلی احمدآبادی، محمدرضا و دلاور، علی. (1396). ارزشیابی برنامه درسی کارورزی چهار در دانشگاه فرهنگیان بر اساس مدل ارزشیابی هدف محور تایلر. فصلنامه علمی پژوهشی تدریس پژوهی. 5(1). 24-1.Dor. 20.1001.1.24765686.1396.5.1.1.5
دانش‌پژوه، زهرا و فرزاد، ولی‌الله. (1395). ارزشیابی مهارت‏های حرفه‏ای معلمان دوره ابتدایی. فصلنامه نوآوری‏های آموزشی، 5(4)، 170-135. https://noavaryedu.oerp.ir/article_78813.html
دیبایی‏صابر، محسن، عباسی، عفت، فتحی واجارگاه، کوروش و صفایی موحد، سعید. (1395). تبیین مؤلفه‏های شایستگی حرفه‏ای معلمان و تحلیل جایگاه آن در اسناد بالادستی آموزش‌وپرورش ایران. دو فصلنامه پژوهش‏های آموزش و یادگیری. 13(2)، 85-71.  .doi: 10.22070/tlr.2017.13.2.109
رضایت، غلامحسین و صادق بیگی، منیژه. (1398). تدوین الگوی شایستگی‌های دبیران دبیرستان‌های دولتی ایران. فصلنامه نوآوری‏های آموزشی، 17(1)، 104-75. https://noavaryedu.oerp.ir/article_79140.html
گل صنم لو، محمد، نعیمی، ابراهیم، و خورسندی طاسکوه، علی. (1400). طراحی الگوی معلم خوب با تکیه بر سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش. فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج، 24(10)، 180-222. Dor. 20.1001.1.1735501.1400.24.90.6.6
مهدوی هزاوه، منصوره، ملکی، حسن، مهرمحمدی، محمود، و عباس‏پور، عباس. (1395). بررسی تطبیقی نظام برنامه درسی مبتنی بر شایستگی‏ها در برنامه تربیت‌معلم دوره ابتدایی کشورهای مالزی، هندوستان و ایران. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 11(41)، 64-23. Dor.  20.1001.1.17354986.1395.11.41.2.0
Almasi, H., Zarei Zawarki, I., Nili Ahmedabadi, M., & Delavar, A. (2016). Evaluation of internship curriculum in Farhangian University based on Tyler's goal-oriented evaluation model. Quarterly scientific research teaching research journal, 5(1). 24-1. [In Persian]
Danesh pazhouh, Z., & Farzad, V. (2015). Evaluation of professional skills of elementary school teachers. Journal of Educational Innovations, 5(4), 135-170. [In Persian]
Dibaei Saber, M., Abbassi, E., Fathi Vajargah, K., & Safaei Movahed, S. (2020). Defining the Professional Competency Components of Teachers and the Analysis of it's Position in High Level Documents of Iran's Education. Teaching and Learning Research, 13(2), 109-123. doi: 10.22070/tlr.2017.13.2.109. [In Persian]
Golsanamlu, M., Naeimi, E., Khorsandi Tasko, A., & Seyyed Sadraddin, S. S. (2021). Designing a good teacher model based on the Fundamental Reform Document of Education (FRDE). Basij Strategic Studies, 24(90), 179-222. [In Persian]
Hossein Rezāyat, G., & Sādeq Beygi, M. (2018). Developing a competency model for teachers of Iranian public high schools. Journal of Educational Innovations, 17(1), 75-104. [In Persian]
Huntly. Helen. (2017). Teachers’ Work: Beginning Teachers’ Conceptions of Competence, The Australian Educational Researcher. 35(1); 125-145. DOI:10.1007/BF03216878
Mahdavi, M., Maleki, H., Mehrmohammadi, M., & Abbaspour, A. (2016). A comparative study on the teacher education curriculums at the elementary levels based on the competency-based approach in Malaysia, India and Iran. Journal of Curriculum Studies, 11(41), 23-64. [In Persian]
Murray. E & Durkin. K & Chao. T & Star, J. R & Vig, R. (2018). Exploring Connections between Content Knowledge, Pedagogical Content Knowledge, and the Opportunities to Learn Mathematics: Findings from the TEDS-M Dataset. Mathematics Teacher Education and Development. 20(1). 4-22. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1173354.pdf
Nguyen, N. T. L. (2023). How to develop four competencies for teacher educators. In Frontiers in Education , 8(1); 423-445. doi: 10.3389/feduc.2023.1147143
Rahayu, W. P., Churiyah, M., Martha, J. A., & Basuki, A. (2020). Analysis professional and pedagogic competencies on professional teacher education participants in position phase 1 study programs of business and marketing education. Journal of Education and Social Science, 14(1), 19-28.
Redecker. G. (2018). Teacher competency development, Educational Leadership, 4(8), 6-13.
Rodriguz, V., Solis, L., Mascio, B., Gouley, K. K., P. A., & Brotman, L. M. (2020). With awareness comes competency: The five awarenesses of teaching as a framwork for understanding teacher socil-emotional competency and well-being. Earli Education and Development, 31(7), 940-972.
Ryan, T., Henderson, M., & Phillips, M. (2020). Digitally recorded assessment feedback in a secondary school context: student engagement, perception and impact. Technology, Pedagogy and Education29(3), 311–325
Sarigöz, O. Bolat Y. (2018). Examination of the Competencies of the Pre-Service Teachers Studying at the Education Faculties about the Educational Program Literacy. International Journal of Educational Administration and Policy Studies. 10(9), 103-110.
Singla. R, MacMillan, R. B. Janke, S. (2019). Educational skills, New York: Peter Lang.
Sun, C., Shute, V. J., Stewart, A., Yonehiro, J., Duran, N., & D'Mello, S. (2020). Towards a generalized competency model of collaborative problem solving. Computers & Education, 143, 103672.
Villanueva, J. (2019). Competencies of Technical-Vocational Teachers of the College of Education: Bases for Comprehensive Training Program. African Educational Research Journal, 6(3), 203- 212.