نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

3 کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، تهران، ایران

4 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه ارومیه

10.22054/jrlat.2024.80427.1759

چکیده

The current research was conducted with the aim of designing a teacher's competency model with a qualitative approach. The current research was conducted in the framework of a qualitative approach and using the meta-combination method with the seven-step approach of Sandelovski and Barroso (2007). The statistical population under study includes all Persian and English researches and studies published in the field of teacher competencies between 2000 and 2024. In this regard, the keywords related to the purpose of the research were searched and the articles and documents obtained were examined using the purposeful sampling method and according to the acceptance criteria. The studies were analyzed using the three-stage coding method (open, central, selective) by MaxQDA2020 software. Based on the results of data analysis, 52 open codes were identified for data collection, which were categorized into 3 main categories and 10 subcategories, which include individual competencies (individual performance, individual self-efficacy and communication skills), competencies organizational (organizational innovation, positive organizational transformation, knowledge sharing and organizational learning) and professional competencies (educational competency, research competency, and digital competency).

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Designing a teacher's competency model with a meta-composite qualitative approach

نویسندگان [English]

  • salim kazemi 1
  • morteza javidpour 2
  • Mir Mustafa Saidi Ardabili 3
  • afshin divand 4

1 Assistant Professor of Educational Administration, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran

2 PhD in Educational administration, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran

3 Master of Educational Technology, Allameh Tabatabai University (RA), Tehran, Iran

4 Graduated from Urmia University's Master's Degree in Educational Management

چکیده [English]

پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل شایستگی های معلمان با رویکرد کیفی فراترکیبانجام شده است. پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش فراترکیب با رویکرد هفت مرحله‌ای سندلوسکی و باروسو (2007) انجام شد. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه تحقیقات و مطالعات فارسی و انگلیسی چاپ شده در حوزه شایستگی‌های معلمان در بین سال‌های 2000 تا 2024 می‌باشد. در این راستا، کلید واژه-های مرتبط با هدف پژوهش مورد جستجو قرار گرفت و مقالات و اسناد بدست آمده با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و با توجه به معیارهای پذیرش مورد بررسی قرار گرفتند که در نهایت 22 مقاله که از معیارهای ورود به مطالعه برخوردار بودند با استفاده از روش کد‌گذاری سه مرحله‌ای (باز، محوری، انتخابی) ازطریق نرم‌افزار MaxQDA2020 تجزیه و تحلیل شدند. براساس نتایج تحلیل داده‌ها برای جمع‌آوری داده‌ها 52 کد باز شناسایی شد که در 3 مقوله اصلی و 10 مقوله فرعی دسته‌بندی شدند که عبارتند از شایستگی‌های فردی (عملکرد فردی، خودکارآمدی فردی و مهارت‌های ارتباطی)، ‌شایستگی‌های سازمانی )نوآوری سازمانی، تحول سازمانی مثبت، اشتراک دانش و یادگیری سازمانی) و

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Teacher
  • competence of teachers
  • school
  • educational organizations