نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 آموزش‌و‌پرورش شهرستان دیواندره ، استان کردستان,

2 استاد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

چکیده

هدف عمدۀ پژوهش حاضر واکاوی مفهوم فضیلت حرفه‌ای معلمان در فضای آموزش‌وپرورش ایران از طریق ساخت یک ابزار روا و پایای خودارزیابی معلمان، برای مطالعۀ فهم، سنجش مؤلفه‌ها، و میزان آن در بین نمونه‌ای از معلمان ایرانی است. روش پژوهش توصیفی - پیمایشی و رویکرد آن کمی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیۀ معلمان شهرستان سنندج در تمام مقاطع تحصیلی و نمونه آماری با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای به ازای 65 گویه‌، تعداد پاسخگویان 650 نفر انتخاب گردید. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسش‌نامه محقق ‌‌ساخته از نوع سؤالات بسته ‌پاسخ بود. داده‌ها با استفاده از تحلیل عاملی تأیید‌ی تحلیل گردید. یافته‌ها نشان داد از نظر آماری تفاوت معنی‌داری در میانگین کل فضیلت حرفه‌ای معلمان و مؤلفه‌های آن تعهد به انجام عمل تدریس در راستای هدف‌های اجتماعی با ارزش) و (تعهد‌ داشتن نه صرفاً به عمل خود، بلکه همچنین به خود عمل تدریس) برحسب میزان سابقه کار، (تعهد به انجام عمل تدریس در راستای هدف‌های اجتماعی با ارزش و تعهد به اصول اخلاقی و مراقبت در تدریس) برحسب میزان نوع استخدام، مؤلفه (تعهد به انجام عمل تدریس به شکلی نمونه و الگوبخش) برحسب نوع رشته‌ای که معلمان در مدرسه تدریس می‌کنند، و همچنین برحسب نوع رشته‌ای که معلمان در آن تحصیل کرده‌اند، مشاهده شد. در نتیجه می‌توان گفت که‌ پرسش‌نامه محقق ساخته ارزشیابی «فضیلت حرفه‌ای معلمان» می‌تواند در محیط ایرانی یک ابزار روا و پایای خودارزیابی معلمان؛ برای مطالعۀ فهم، سنجش مؤلفه‌ها و میزان آن در بین نمونه‌ای از معلمان ایرانی باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Compilation And Validation of “Teachers Professional Virtue” Evaluation Questionnaire

نویسندگان [English]

  • Nader Hossein‌Panahi 1
  • Naser Shirbagi 2

1 Education in Divandare city, Kurdistan province,

2 Professor of Educational Administration, Department of Education. University of Kurdistan, Sanandaj. Iran

چکیده [English]

The purpose of the current research is to analyze the concept of teachers' professional virtue through the construction of a valid and reliable teacher self-evaluation tool, to study the understanding, measure the components, and its level among Iranian teachers. The research method is descriptive-survey and its approach is quantitative. The statistical population of the study includes all the teachers of Sanandaj city in all educational levels and the statistical sample was selected by cluster sampling method for 65 items, the number of respondents was 650 people. The data collection tool was a researcher-made questionnaire of the type of closed-answer questions and the data was analyzed using factor analysis. From a statistical point of view, there is a significant difference in the average of the total professional virtue of teachers and its components (commitment to teaching in line with valuable social goals) and (commitment not only to one's practice, but also to the teaching itself) according to the amount of work experience, (commitment to practice) Teaching in line with valuable social goals and commitment to ethical principles and care in teaching) was observed according to the type of employment, the component (commitment to teaching in an exemplary and exemplary manner) according to the type of field taught by teachers in the school. The researcher-made evaluation questionnaire of "Teachers' Professional Virtue" can be a valid and reliable tool for teachers' self-evaluation in the Iranian environment; To study understanding, measure the components and its level among a sample of Iranian teachers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Construction
  • accreditation
  • professional virtue
  • professional ethics