نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه پیام نور

2 دانشجوی دکتری سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

هدف پژوهش کاربرد شاخص رضایتمندی مشتریان و عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش و یادگیری است. پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری آن را کلیه اعضای علمی دانشگاه‌های پیام نور فارس و علوم پزشکی شیراز تشکیل می‌دهند. با استفاده از فرمول کرجسی و مورگان و با حذف پرسشنامه‌های ناقص تعداد 239 پرسشنامه به روش آماری تحلیل مسیر تجزیه‌وتحلیل شد. اثرات مستقیم رضایتمندی دانشجو (18/0) و تصویر ذهنی آنان(16/0) با وفاداری معنی‌دار است همچنین بین انتظارات دانشجو (47/0)، کیفیت مشهود سخت‌افزار (19/0) و کیفیت مشهود نرم‌افزار (15/0) با رضایتمندی دانشجو اثری مستقیم و معنی‌داری وجود دارد. اما اثر مستقیم و معنی‌داری بین ارزش مشهود (10/0) با رضایتمندی دانشجو از دانشگاه برای ادامه تحصیل وجود ندارد. درنهایت تصویر ذهنی (45/0)، کیفیت مشهود سخت‌افزار (15/0)، کیفیت مشهود نرم‌افزار (12/0) و انتظارات دانشجو (46/0) اثری مستقیم و معنی‌داری با رضایتمندی دانشجو دارد. لازم به ذکر است که تمامی متغیرهای پژوهش به‌جز ارزش مشهود با رضایتمندی دانشجو اثر مستقیم و معنی‌داری وجود دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Satisfaction and Loyalty in Students

نویسندگان [English]

  • Saed Talebi 1
  • Hassan Mahmodian 2
  • Mohamad Hassan Seif 1
  • Ahmad Rastegar 1

1 Assistant Professor, Payam Nour University

2 Ph.D Student of Allamh Tabataba’i University

چکیده [English]

Abstract
The purpose Pzhvhshkarbrd European customer satisfaction index and the factors affecting the quality of teaching and learning. Results: The direct effects of the students (18/0) and subjective image (16/0) with meaningful loyalty between student expectations (47/0), perceived quality hardware (19/0) and perceived quality of software (15/0) with the students, there is a direct and significant impact. The direct effect between perceived value (10/0) with the students of the university to study there. Finally image (45/0), visible quality hardware (15/0), software quality evident (12/0) and expectations of students (46/0) with a direct and significant impact on the students. Conclusion: Among the variables studied, only the value of tangible and meaningful to the students, there is no direct effect of the other variables are significant, positive effect.
Key words: image quality hardware visible, tangible quality of software, student expectations, perceived value, satisfaction, loyalty student.
kldfdlas kidlaksdkasd kodkasldkaos kdlkasldksa kdlkasldksa kdlkfkigkfdllf kl;kfdsk

کلیدواژه‌ها [English]

  • student expectations
  • Perceived Value
  • satisfaction
  • loyalty student
زین‌آبادی،حسن.(1383).ارزیابی درونی گروه مشاوره دانشگاه تربیت‌معلم، پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته تحقیقات آموزشی دانشگاه تربیت‌معلم.
سالیس ، ادوارد.(1380).مدیریت کیفیت فراگیر در آموزش.ترجمه: حدیقی،سید علی .تهران:نشر هوای تازه.
طالبی،سعید.(1384). زمینه‌یابی پذیرش مدیریت کیفیت فراگیر در بین اعضای هیئت‌علمی دانشگاه تربیت‌معلم،پایان‌نامه کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه تربیت‌معلم.
کافمن ، راجرو هرمن، جری.(1380). برنامه‌ریزی استراتژیک در نظام آموزشی. ترجمه: مشایخ، فریده و بازرگان،عباس.تهران: انتشارات مدرسه.
کزازی، ابوالفضل.(1378). مدیریت کیفیت فراگیر(نگرش کاربردی)،تهران: انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.
منوریان، عباس.(1380). مدیریت کیفیت جامع یا مهندسی مجدد و کار. ویژه‌نامه مدیریت کیفیت جامع، فصلنامه علمی کاربردی مدیریت دولتی،شماره 52.
هومن، حیدر علی.(1384). مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم‌افزار لیزرل، تهران:سمت.
Adomaitiene, Roma and Ruzevicius, Juozas. (2003)." TQM Implementation in Lithuanian Institutions", http://www.blwe b.it/esoe / tqmhe2/37.pdf.
Bland ford, S. (2001). “Management Professional Development in School".London:Routledge.
Chitty, C and Geoffrey N, S. (2008)." Is the European Customer Satisfaction Index Model Applicable to Tertiary Education", http: // anzmac .info/ conference /2004/ papers/ Chitty1.PDF
Hisrich, D.R.And Peters, M.P. (2002). “Entrpreneurship ". New York: MC Graw Hill.
Hooper, D., Coughlan, J. and Mullen, M. R (2008). “Structural Equation Modeling: Guidelines for Determining Model Fit.” The Electronic Journal of Business Research Methods Volume 6 Issue 1, pp. 53 - 60, available online at www. ejbrm. com
Knight, G. P., Virdin, L. M., Ocampo, K. A., & Roosa, M. (1994). An examination of the cross ethnic equivalence of measures of negative life events and mental health among Hispanic and Anglo-American Children. American Journal of Community Psychology, 22, 767–783.
Kristensen;K & Eskildsen,J.(2012). The Relationship Between SERVQUAL, National Customer Satisfaction Indices, and Consumer Sentiment The Quality Management Journal; 2012; 19, 2
Markland, D. (2006). Latent variable modeling: An introduction to confirmatory factor analysis and structural equation modeling. University of Wales, Bangor. Available at http: //www. bangor. ac. uk/
Mathias H .and Pil F.K. (2002). "Successful Build – to- order strategies start with the customer ".MIT Sloan Management Review.
O’Loughlin. C, & Coenders.G.(2004). Estimation of the European Customer Satisfaction Index: Maximum Likelihood versus Partial Least Squares. Application to Postal Services, Total Quality Management. Vol. 15, No. 9–10, 1231–1255.
Srikanthan G. (2001). "Developing a Model for Quality in Higher Education" paper presented at The Fifth Intl. Research Con! On Qual. Mgmt., Melbourne.
Svensson  M.(2004)"TQM-Based Self –Assessment in Educational Organizatio .http://epubl.luth.se/1402-1544/2004/40/
Vilares,M.J and Coelho,P.S.(2003). The employee-customer satisfaction chain in the ECSI model, European Journal of Marketing, Vol. 37 No. 11/12, 2003.
World Bank. (1995). “Priorities and Standards for Education .Washington.
Zaim,S& Turkyilmaz, A& Tarim, M &Ucar, B& Akkas, O .(2010). Measuring Customer Satisfaction in Turk Telekom Company using structural equation modeling technique, Journal of Global Strategic Management. 7, 2010, June.
Zhang;L, Han;Z, Gao;Q .(2008). Empirical Study on the Student Satisfaction Index in Higher Education, International Journal of Business and Management; Vol. 3, No. 9.