نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه بوعلی سینا همدان

2 دانشگاه ارومیه

چکیده

پژوهش حاضر باهدف بررسی اثر رهبری امنیت مدار بر کاهش رفتارهای تلافی‌جویانه با نقش میانجی وجدان کاری انجام شده است. طرح پژوهشی همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه رازی کرمانشاه بود. که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب با حجم هر طبقه 229 نفر به‌عنوان نمونه آماری جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌های پژوهش از سه پرسشنامه استاندارد رهبری امنیت مدار، وجدان کاری و رفتارهای تلافی‌جویانه استفاده شد. نتایج معادلات ساختاری نشان داد: اثر مستقیم  رهبری امنیت مدار بر کاهش رفتارهای تلافی‌جویانه  (63/0) مثبت و معنی‌دار است. اثر مستقیم رهبری امنیت مداری بر وجدان کاری(74/0) مثبت و معنی‌دار است. همچنین اثر مستقیم وجدان کاری بر کاهش رفتارهای تلافی‌جویانه (16/0) مثبت و معنادار است. اما اثر غیرمستقیم رهبری امنیت مدار بر کاهش رفتارهای تلافی‌جویانه با نقش میانجی وجدان کاری (11/0) معنی‌دار نیست. درنتیجه با توجه به ابعاد رهبری امنیت مدار و وجودان کاری می‌توان شاهد کاهش رفتارهای تلافی‌جویانه کارکنان بود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Model causal Secure-Base leadership in Reducing Retaliatory Behaviors with Mediator Role of Working Conscience

نویسندگان [English]

  • Ardalan Mohammad Reza 1
  • Roghayyeh Beheshti Rad 1
  • Vahid Soltanzadeh 2

1 Associate professor of Bu-Ali Sina University of Hamedan

2 M.A Student of Urmiah University

چکیده [English]

The purpose of this study is investigating the Secure-Base leadership in reducing retaliatory behaviors with mediator role of working conscience. The current research method is descriptive and the research project used was based on Structural equations model. The statistical population is all employees Razi University 229 which they were selected by stratified random sampling method. Data were gathered through three questionnaires, the safety leader, working conscience and retaliatory behaviors. The data after collecting were analyzed by SPSS and LISREL. Results of structural equation modeling showed that: Direct effect the Secure-Base leadership in reducing retaliatory behaviors (0/63) is positive and significant. Direct effect the Secure-Base leadership on working conscience (0/74) is positive and significant. Also, direct effect the working conscience in reducing retaliatory behaviors (0/16) is positive and significant. But indirect effect the Secure-Base leadership in reducing retaliatory behaviors with mediator role of working conscience (0/10) is not positive and significant.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Secure-Base leadership
  • retaliatory behaviors
  • working conscience
  • employees
  • Razi University of Kermanshah
اردلان، محمدرضا، قنبری، سیروس، نصیری ولیک بنی ، فخرالسادات و بهشتی راد، رقیه (1393)، نقش رهبری خدمت‌گزار در ارتقای اعتماد سازمانی با نقش میانجی توانمندسازی، مجله مطالعات و اندازه‌گیری و ارزشیابی آموزشی ، 1(4): 77-92.
اژه‌ای، جواد، خدا پناهی، محمد کریم، فتحی آشتیانی، علی، ثابتی، آزاد، قنبری، سعید و سید موسوی، پریسا (1388)، تعامل بین شخصیت و سبک‌های فراانگیزشی در عملکرد شغلی، مجله علوم رفتاری، 4: 310-301.
اکبری، محمد و صالحی، کیوان(1393)، بررسی رابطه‌ی سبک رهبری تحول‌آفرین مدیران با اثربخشی، انگیزش و رضایت کارکنان، فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 18:  129-155.
بختیاری، صادق (1377)، نگرشی بر مفهوم وجدان کاری و برخی عوامل مؤثر بر آن، نشریه مدیریت دولتی، 41 و 42.
براتی، هاجر، عریضی، حمیدرضا و نوری، ابوالقاسم (1389)، رابطه بین جوسازمانی و وجدان کاری با عملکرد شغلی، فصلنامه روانشناسی کاربردی، 4(1): 81-65.
حسنی، محمد و شهودی ، مریم(1392)، ارتباط بین مؤلفه‌های رهبری امنیت مدار و امنیت روانی با ابعاد اعتیاد به کار: دیدگاه کارکنان دانشگاه ارومیه، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 5(10):  86- 108.
حیاتی، شهریار(1393)، بررسی رابطه بین وجدان کاری با عملکرد کارکنان با تأکید بر نقش رضایت شغلی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج.
دستی، مرضیه، ساکی، رضا و نصری، صادق(1394)، بررسی رابطه سبک‌های رهبری تحولی – تبادلی مدیران با سکوت سازمانی دبیران مقطع راهنمایی شهرستان ری، فصلنامه پژوهش‌های مدیریت منابع سازمانی، 17: 2-30.
رضائیان، علی  (1387)، مبانی سازمان و  مدیریت، تهران، انتشارات سمت.
ساروخانی، باقر، طالبیان، سیدامیر(1381)، وجدان کاری و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن، جامعه‌شناسی ایران، 4(4): 162-188.
سعدیان، نرگس و مرادی، مصیب (1388)، رابطه سبک‌های رهبری باس باوجدان کاری و تعهد کاری مدیران مدارس متوسطه پسرانه شهر اصفهان، دانش و پژوهش در علوم تربیتی- برنامه‌ریزی درسی، 22: 140-119.
سلیمی دانـشگر،مجید (1384)، شاخص‌ها و نمایانگرهای اندازه‌گیری وجدان کاری در مـنابع انسانی، دوماهنامه توسعه انسانی پلیس، 2(5): 42-20.
شمس، غلامرضا، خلیجیان، صدف(1392)، تأثیر مؤلّفه‌های رهبری امنیت‌مدار بر احساس امنیت روانی کارکنان:نقش میانجی اثربخشی رهبری، فصلنامه اندیشه‌های نوین تربیتی9(4): 32-53.
علیزاده، اکبر(1375)، بررسی عوامل مؤثر برانگیختن وجدان کاری ازنظر مدیران و کارکنان ادارات و نهادهای دولتی استان کهگیلویه و بویراحمد، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
گل پرور، محسن و خاکسار، سروره(1387). رفتارهای ضد تولید از دیدگاه سرپرستان و مدیران صنایع و سازمان‌ها. مجله اخلاق در علوم و فناوری، 3و 4: 2-18.
گل پرور، محسن، جوادیان، زهرا، واثقی، زهرا، مصباحی، محمدرضا و اسماعیلیان، زهره(1393)، نقش تعاملی ابعاد عدالت سازمانی ادراک‌شده بر رفتارهای تلافی‌جویانه، دوفصلنامه پژوهش‌های شناخت اجتماعی، 3(1): 73-77.
لیاقتدار، محمد جواد، بختیار نصرآبادی، حسنعلی، سمیعی، فاطمه و هاشمی، بی‌بی وجیهه، (1390)، بررسی میزان تأثیر و نقش عوامل مؤثر بر وجدان کاری، فصلنامه جامعه‌شناسی کاربردی، سال22(1): 40-27.
مرتضوی، سعید و نیک کار، امیر(1393)، نقش میانجی‌گری عدالت سازمانی در رابطه میان سبک رهبری تحول‌آفرین و کیفیت زندگی کاری کارکنان ، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 6(12): 3-29.
نصیری، محمدحسین(1389)، بررسی رابطه بین رهبری سطح پنجم و رفتار ضدشهروندی در دانشگاه تهران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد.
هاشمی محمدآباد، بی‌بی وجیهه(1386). بررسی عوامل مؤثر کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی. بر انضباط کار ازنظر دانشجویان دانشگاه‌های دولتی اصفهان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
یوسفی سعیدآبادی،  رضا  ، حسن‌زاده،  رمضان   و اسماعیل تبار،  فاطمه (1389)،  رابطه بین رهبری خدمتگزار و کیفیت  زندگی کاری کارکنان در سازمان بیمه خدمات درمانی تهران ، مجله تحقیقات  در مدیریت آموزشی، 3 :32-46.
Abeysekera, G., and Guthrie, J. (2004).  Human capital reporting in a developing nation, The British Accounting Review , 36 (3), 251–268.
Appelbaum, S. H., Iaconi, G. D., and Matousek, A. (2007). Positive and negative deviant workplace behaviors: causes, impacts, and solutions. Corpo- rate Governance, 7(5), 586 – 598.
Barrick, M. R. and Mount, M. K. (1991). The big five personality dimensions and job performance: A meeta-analysis personnel psychology, International Journal of Selection and Assessment, 44, 1-26.
Barrick,M.R, Mount,M.K., and Judge, T.A.(2001). Personality and performance at the beginning of the new millennium: What do we and where do we go next. International Journal  of selection  and assessment, 9:9-30.
Coombe, D. (2011). Secure base leadership: A positive theory of leadership incorporating safety, exploration and positive action. Ph.D. Thesis, Case Western Reserve University.
Cozolino, L. (2006). The neurobiology of attachment. New York: Norton..
Dalal, R.S. (2005). A meta-analysis of the rela- tionship between organizational citizenship be- havior and counterproductive work behavior.  Journal of Applied Psychology, 90(6), 1241-  1255.
Erkutlua, H., and  Chafra, J.,(2015). The effects of empowerment role identity and creative role identity n servant leadership and employees’ innovation implementation  behavior  , International Conference on Leadership, Technology and Innovation Management .
Ferris, D.L.; Brown, D.J.;and Heller, D. (2009). Organization - based self - esteem. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 108, 279-286.
Fridell, M., Newcom, R. and Messner, P.E., (2009), Discriminate  analysis gender public school principal servant leadership difference,  leadership and Organization Development Journal, 30(8), 722-736.
Heather K. Laschinger, S., Borgogni, L., Consiglio,C., and Read , E.(2015).The effects of authentic leadership, six areas of worklife, and occupational coping self-efficacy on new graduate nurses’ burnout and mental health: A cross-sectional study, International Journal of Nursing Studies, 25(6); 1080-1089.
Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. Second Edition, New York: The Guilford Press.
Kohlrieser, G.; Goldsworthy, S. and Coombe, D. (2013). Care to Dare: Unleashing Astonishing Potential Through Secure Base Leadership. New York: John Wiley and Sons.
Liden, R. C., Wayne, S. J., Zhao, H., and Henderson, D. (2008). Servant leadership: Development of a multidimensional measure and multi-level assessment.  The Leadership Quarterly, 19, 161–177.
Lok, P.,  Rhodes, J., and  Westwood, B., (2011). The mediating role of organizational subcultures in health care organizations, Journal of Health Organization and Management, 25(5): 506 – 525.
Mayer,A. (2008). Review confirms work Place Counseling   Reduces stress. British medical  Journal. 322: 637.
Petty. C. Gregory and Hill. B. 1 R.(2012) work ethic characteristic: perceived work ethic of supervisors, USA.
Popper, M. and Mayseless,  O. (2003). Back to basics: applying a parenting  perspective to transformational leadership. The Leadership Quarterly,14; 41- 65.
Salami, S.O. (2010). Job stress and counterpro- ductive work behavior: Negative affectivity as a  moderator. The Social Sciences, 5(6), 486-492.
Simmering, M. J. and Cheramie, R. A. (2010). Improving individual laddering for trainees With  low  conscientiousness,  Journal  of Managerial  Psychology , 25 (1), 44–57.
Skarlicki, D.P. and Folger, R. (1997). (Retaliation in the workplace: The roles of  distributive, procedural, and interactional  justice).  Journal of Applied Psychology, 82(3), 343-443.
Strack, J. (2001). The relationship of healthcare managers’ spirituality to their first self-perceived effective leadership practices. Ph.D. Thesis, Medical University of  South California.
Top, S., Ogeb, E.,  Atanc, O., Gumusd , S.(2015). Investigation Relational Levels of Intensity Between Paternalistic and Servant Leadership Styles and National Culture, Organizational  Commitment and Subordinate Responses or Reactions to The Leaders Style , Procedia - Social and Behavioral Sciences 181  ;  12 – 22.
Trivers, G.A.  (2009). Servant Leadership effects on trust and organizational citizenship behaviors,  A Dissertation Doctod of Business Administration, Faculty of Argosy University Seattle.
Wallin, D.J. (2007).  Psychotherapy and Attachment. New York:
Washington, R. and Field. H.S, (2006), Individual difference in  servant leadership : The roles of values and personality, leadership and  Organization Development Journal, 27(8), 700-711.
Wong , T. ;Hang , Y.N. and Wong, C.S. (2006) Perceived organizational justice , trust , and OCB: Astudy of Chinese workers in joint ventures and state – owned enterprises , Journal of World Business ,41, 344 -355.
Zhu Weichun, Irene K.H. Chew and Spangler,William D. (2005). CEO Transformational Leadership And OrganizationalOutcomes: The Mediating Role of Human–Capital-Enhancing Human Resource Management, The Leadership Quarterly16;39-52.