نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه پیام نور

2 دانشیار دانشگاه پیام نور

چکیده

پژوهش حاضر به منظور «بررسی رابطه نظام ارزش‏ها و هوش فرهنگی مدیران دانشگاه علامه طباطبایی» انجام گردید. جامعه آماری کلیه مدیران شاغل در دانشگاه که برابر با70 نفر بودند و از این تعداد 56 نفر به پرسشنامه‏ها پاسخ داده و داده های آنها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.برای اندازه گیری متغیرهای نظام ارزش‏ها از ابزار پرسشنامه آلپورت،ورنون و لیندزی و برای اندازه گیری هوش فرهنگی به مفهوم کلی و متغیرهای آن از پرسشنامه هوش فرهنگی (CQS) استفاده شده است.یافته‏های پژوهش نشان می دهد که میزان متغیرهای ارزش سیاسی،ارزش نظری، ارزش اقتصادی نظام ارزش ها در سطح بالا و متغیر ارزش هنری در سطح متوسط و ارزش اجتماعی و ارزش مذهبی در سطح پایینی قرار دارد. میزان متغیرهای فراشناخت و انگیزش در سطح بالا و هوش فرهنگی به مفهوم کلی و متغیر رفتار در سطح متوسط و متغیر شناخت در سطح پایین قرار دارد. رتبه بندی نظام ارزش‏ها در بین مدیران از این قرار است: 1-ارزش سیاسی؛ 2-ارزش علمی؛ 3-ارزش اقتصادی؛ 4- ارزش هنری؛ 5- ارزش اجتماعی و 6- ارزش مذهبی و رتبه بندی هوش فرهنگی به مفهوم کلی و متغیرهای آن به این ترتیب است: 1-فراشناخت؛ 2-انگیزش؛ 3-رفتار؛ 4- شناخت.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Developing the System of Values based on Cultural Quotient of University Presidents

نویسندگان [English]

  • Afsaneh Fazeli 1
  • Mahmood Ekrami 2

1 M.A in Educational Management from Payame Noor University

2 Associate Professor at Payame Noor University

چکیده [English]

This study has been carried out for the purpose of investigating the relation between the value system and cultural quotient of the presidents of Allameh Tabataba’i University. The statistical population comprises all presidents serving with the university, coming to 70 subjects, out of whom 56 responded to the questionnaires and their emerging data were analyzed. In order to measure the value system variables, questionnaire developed Allport - Vernon - Lindzey and in order to measure cultural quotient as a general concept and its variables, the Cultural Quotient Questionnaire (CQS) was used. Research findings suggest that the levels of variables of political value, theoretical value, and economic value are high in the value system, and the level of variable of artistic value is medium, and levels of variables of social value and religious value are low. The levels of variables of metacognition and motivation are high, and those of cultural quotient as a general concept and behavior are medium, and the level of the variable of cognition is low. Ranking of the value system among the presidents is as follows: 1. Political value, 2. scientific value, 3. economic value, 4. Artistic value, 5. social value, 6. religious value; and ranking of cultural quotient as a general concept and its variables is as follows: 1. metacognition, 2. Motivation, 3. Behavior, and 4. Cognition.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Value System
  • Cultural Quotient
  • Presidents
  • Allameh Tabataba’i University
اکرامی، محمود.(1388)، ارزیابی نظام ارزشی مدیران دانشگاه پیام نور استان تهران، طرح پژوهشی اجرا شده(منتشر نشده).
انگلشن اج، بی ولمن بی، ی.(1958). فرهنگ علوم رفتاری به نقل از عبدالطیف محمد خلیفه(1378). بررسی زمان شناختی تحول ارزش­ها.مشهد: انتشاراتآستان قدس رضوی.
اینگهارت، رونال.(2000).تحول فرهنگی در جوامع پیشرفته صنعتی، ترجمه مریم وتر (1373)، تهران: نشر کویر.
ترنر،جاناتان، اچ .(1998). مفاهیم و کاربردهای جامعه شناسی، ترجمه فولادی و محمد عزیز بختیاری (1378). تهران: موسسه امام خمینی.
تسلیمی، محمد سعید؛ قلیپور، آرین؛ وردی نژاد، فرید و نومنآ آل آقا، میترا.(1388). ارائه راهکارهایی برای ارتقاء هوش فرهنگی مدیران دولتی در امور بین المللی، پژوهش‏های مدیریت، سال دوم، شماره 4، ص 57-29.
چمنی، جمشید.(1377). طرح­ریزی درباره مدیریت و دستور کار (رهبری نوین). تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
حاتمی، سپیده.(1391). بررسی میزان تأثیر هوش فرهنگی بر عملکرد وظیفه‏ای مدیران و کتابداران. پایان نامه کارشناسی ارشد.
دشتوان اردستانی،زهرا.(1389). ارزیابی نظام ارزشی دانشجویان دانشگاه پیام نور استان تهران. پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور، واحد تهران مرکز.
روشه، گی. (2000). کنش اجتماعی،ترجمه هما زنجانی زاده(1379). مشهد: دانشگاه فردوسی.
رأس، آلن. (2007). روانشناسی شخصیت، ترجمه سیاوش جمالفر(1386). تهران: انتشارات نشر روان.
رحیم نیا، فریبرز؛ مرتضوی، سعید؛ دلارام، طوبی.(1388). بررسی میزان تأثیر هوش فرهنگی بر عملکرد وظیفه‏ای. نشریه علمی – پژوهشی مدیریت فردا، شماره 22، سال هشتم، ص 67-68.
سازگارا، پروین. (1377). نگاهی به جامعه شناسی با تأکید بر فرهنگ. تهران: نشر کویر.
سعیدی نژاد ، حمیدرضا .(1388). بررسی رابطه ارزش های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی با از خود بیگانگی دانشجویان.گزارش پژوهشی، کرمانشاه: دانشگاه آزاد اسلامی.
سمائی، فهیمه.(1386). رابطه کارآفرینی و نظام ارزش‏های مدیران در دانشگاه شهید بهشتی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد، واحد جنوب.
علاقه بند، علی.(1389).اصول مدیریت آموزشی.تهران: نشر روان.
فرج پور، عادله.(1384). بررسی رابطه نظام ارزش‏های استادان و دانشجویان در دانشگاه شاهد. موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد.
قادری، رویا.(1390). بررسی رابطه هوش فرهنگی با بهره وری مدیران مدارس شاهد آذربایجان غربی. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد تبریز.
کاظمی، معصومه.(1387). بررسی رابطه هوش فرهنگی با عملکرد کارکنان جامعه المصطفی العالمیه. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
Allport, Gordon W., Philip E. Vernon, and Gardner lindzey .(1970). Study of Values .Boston:Houghton Mifflin.
Allport, Gordon W.& Vernon &F .&Lindzey&G.(1960). Study of Values  ascale for measuring the dominant interests Personality.Third edition manua Houghton Mifflin company Boston.
Alvesson, mats.(2002). understanding organizational culture London: sage publication.
Ashkanasy, neal.M.&wilderom Celeste P.M & Peterson, Mark.F.(2011). organizational culture and climate, second edition sage publication
Brono, Ieo F.C & Lay Eduardo G.E .(2007). Personal Value and Leadership Effectiveness. Federal University of Amazonas.
Cameron, Kim S.(1998) .strategic organizational downsizing: an extreme case. Research in organizational behavior, 2, 185-229
Cameron, Kim S. & Quinn Robert E.(2011). Diagnosing and changing organizational culture(third edition). John wiley& sons
Crowne, K.A. (2013). Cultural exposure, emotional inteLligence, and Cultural intelligence An ex Placatory Study. International Journal of Cross Cultural Management, 13 (1), 5-22.
Denison, Daniel R.(1990). corporate culture and organizational effectiveness. Hoboken, N.J, wiley
Earley, p.c., &ang , S.A .(2003) . cultural intelligence: individual interactions across cultures. Stanford university press.
Lietz, p.,& Matthews, B. (2010). The effects of College students. Personal Values on Changes in Learning approaches" Res High Educ, 51: 65-87.
Peters T.J. &Waterman ,R.H.(1982). in research of excellence. New York: Harper & Row
Porter, libby.(2010). Unlearning the colonial cultures of planning.Stanford university press
Ouchi, W.G.(1981). Theory Z. Reading: Addison Wesley
Schein,edgard.H.(2010). Organizational culture and leadership (4 Th edition) John wiley and sons. San Francisco
Schwartz, s. H; Melees, G; Lehmann A; Burgess, S; Hani's; Owens, V.(2001). Extending the cross- cultural Validity of the theory of basic human Value with a different method of measurement Journal of cross- cultural psychology, 32, 519, 542.