نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی و مسئول مکاتبات
2 استادیار دانشگاه علامه طباطبایی
3 کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه سیستان و بلوچستان
چکیده
آموزش، اثربخشترین ساز و کار جامعه برای مقابله با یکی از بزرگترینچالشهای این قرن؛ یعنی توسعه پایدار است. توسعه پایدار به انسانهای کل نگر، دارای تفکر سیستمی، بینش میانرشتهای و فرارشتهای، آگاه، خلاق و مشارکت جو نیاز دارد. تولید منابع انسانی واجد شرایط فوق، نیازمند کیفیت بالای عناصر و عوامل نظام آموزشی (ورودی، فرایند، خروجی و پیامد) در راستای توسعه پایدار می باشد.نظام آموزش عالی و نیروی انسانی متخصص، نقشی کلیدی در توسعه پایدار هر جامعهای ایفا میکند. دانشگاهها بایدبهعنوان مکانهای تحقیق و مطالعه برای توسعه پایدارتلاش کنند.آموزش عالی باید بتواند بهترین راه بهرهبرداری از منابع و امکانات محدود را کسب کند. هدف:هدف این پژوهش طراحی مدلی برای کیفیت برونداد نظام آموزش عالی در رسیدن به توسعه پایدار بر اساس رویکرد سیستم آموزشمی باشد، برای رسیدن به توسعه پایدار باید بتوان هماهنگی و تعامل بین اجزا توسعه را به وجود آورد. روش:در این مقاله از روش توصیفی تحلیلی استفاده شده و به شیوه تحلیلی اسنادی صورت گرفته است. نتیجه گیری:نتیجه این پژوهش حاکی از آن است که برای رسیدن به توسعه پایدار، نظام آموزشی یکی از عناصری است که میتوان راه رسیدن به توسعه را هموار سازد و مسیر آن را بهسوی توسعه هموار هدایت کند اما مقولهی مهمی که در آموزش برجسته است کیفیت محصولات و بروندادهای نظام آموزشی است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Relationship between Quality of Higher Education Output and Sustainable Development based on a Systemic Approach and Development of a Conceptual Model
نویسندگان [English]
- Ehsan Parvin 1
- Saeed Ghiasi Nodoushan 2
- Sharare Mohammadi 3
1 M.A. candidate at Allameh Tabataba’i University
2 Assistant Professor at Allameh Tabataba’i University ghiasi
3 M.A. in Educational Research from the University of Sistan and Baluchestan
چکیده [English]
Education is the most effective mechanism for dealing with one of the biggest
challenges of this century, i.e., sustainable development. Sustainable
development needs a holistic human being with systemic thinking and
interdisciplinary and intra-disciplinary vision who is informed, creative and
participatory. Production of such qualified human resources needs high quality
elements and factors of the educational system (input, process, output, and
outcome) in line with sustainable development. Higher education and expert
human resources play a key role in sustainable development of any societies.
Universities, as places for study and research, should strive for sustainable
development. Higher education should acquire the best way to exploit limited
resources and facilities. In this article, developing a model for assuring the
quality of higher education system in order to reach sustainable development
based on systems approach is discussed. To reach sustainable development, we
should provide coordination and interaction among the parts of development. A
descriptive-analytic method, similar to library studies, is used in this article.
کلیدواژهها [English]
- Higher education
- Sustainable Development
- quality assurance
- Systemic Approach