نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه علامه طباطبائی

2 کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل چالش­ها و راهکارهای تبدیل خوابگاه­های دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی به جوامع کوچک یادگیری، است. این پژوهش با بهره­گیری از روش تحقیق آمیخته از نوع اکتشافی و ساخت ابزار، و در دو بخش کیفی و کمی، انجام شده است. مصاحبه­شوندگان در بخش کیفی، شامل 25 نفر از اساتید دانشگاه، مدیران خوابگاه ها و دانشجویان خوابگاهی بوده­اند که با شیوه نمونه­گیری هدفمند و با بهره­گیری از روش گلوله برفی مورد مصاحبه قرار گرفته­اند. در بخش کمی نیز، جامعه­آماری مشتمل بر 3150 دانشجوی ساکن در خوابگاه‏های دانشگاه علامه طباطبایی بوده که از آن میان تعداد 340 دانشجو با استفاده از روش نمونه‏گیری طبقه­ای- تصادفی به عنوان نمونه آماری شناسایی و مورد مطالعه قرار گرفته است. به منظور جمع­آوری داده­ و اطلاعات بخش کمی، از دو پرسشنامه چالش­ها و راهکارها - تدوین شده در بخش کیفی پژوهش- بهره گیری شده، که پایایی آنان با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، به ترتیب برابر با 87% و 96% محاسبه گردیده است. مبانی نظری، تحقیقات پیشین و همچنین یافته­های بخش کیفی مطالعه حاضر، حاکی از آن است که چالش­های تبدیل خوابگاه­های دانشجویی به جوامع کوچک یادگیری و راهکارهای متناظر با آنان، مشتمل بر چهار محور: الف) ساختاری- مدیریتی، ب) فرهنگی- اجتماعی، ج) علمی- حرفه­ای و د) درون فردی است. در بخش کمی پژوهش، نتایج حاکی از آن است که پاسخگویان تمامی چالش ها و راهکارهای شناسایی شده در بخش کیفی پژوهش براساس محورهای فوق را تأیید نموده‏اند. همچنین، نتایج نشان می دهد که میان دیدگاه‏های پاسخگویان در ارتباط با چالش­ها و راهکارهای تبدیل خوابگاه­های دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی به جوامع کوچک یادگیری به تفکیک خوابگاه، جنسیت و مقطع تحصیلی، تفاوت معنادار وجود ندارد

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Studying the Challenges and Strategies of the Conversion of Students Dormitory of Allameh Tabataba’i University into the Small Learning Communities

نویسندگان [English]

  • Mohammad Ali Nemati 1
  • Mojtaba Karami Pour 2

1 ssistant Professor, Department of Psychology and Education, Allameh Tabataba’i

2 MA in Educational Management, Department of Psychology and Education, Allameh Tabataba’i University

چکیده [English]

The  purpose  of  this  study  is  to  analyze  of  the  challenges  and  solutions
regarding  conversion  of  Allameh  Tabataba’i  University  student
dormitories  into small learning  communities. This  piece of  research has
been carried out by means  of mixed research  methods of exploration and
development  of  tools  both  qualitatively   and  quantitatively.  Respondents
in  the  qualitative  section  include  25  faculty  members,  dormitory
administrators and dormitory students  who  have been interviewed using
the  purposive  sampling  method  and  the  snowball  method.  Moreover,  in
the  quantitative  phase,  the  statistical  population  consists  of  the  3150
students  living  in  dormitories  at  Allameh  Tabataba’i  University  out  of
whom  340  students  were  identified  and  studied  using  the  stratified
random  sampling  method.  In  order  to  collect  the  quantitative  data,  two
researcher-developed questionnaires of challenges and solutions designed
at the qualitative phase were applied the reliability of which were put at
87% and 96%  respectively through calculation of the Cronbach’s alpha.
Theoretical  foundations,  previous research as well as qualitative findings
of this study indicate that the challenges of  changing student dormitories
into small learning communities and their corresponding solutions include
four  axes:  a)  structural  and  management,  b)  cultural  and  social,  c)
scientific-professional and d) intrapersonal. In the quantitative study, the results indicate that the respondents have confirmed all the challenges and
solutions identified in the qualitative study based on the above topics. In
addition, the results show that there is no significant difference between
respondents'  views  on  the  challenges  and  solutions  associated  with  the
conversion of Allameh Tabataba’i University student dormitories to small
learning communities by dormitory, gender and educational level.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Student Dormitory
  • Small Learning Communities
  • Challenges and Solutions
بهزاد، داوود (1384)، سرمایه اجتماعی بستری برای ارتقاء سلامت روانی، فصلنامه رفاه اجتماعی، سال دوم، شماره ششم.
جوان شخی، تهمینه (1380)، بررسی رابطة وضعیت فرهنگی- اجتماعی خانواده با میزان سازگاری اجتماعی دانشجویان خوابگاهی دانشگاه الزهرا، پایان نامة کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.
رفعت جاه، مریم (1389)، فراغت و ارزش های فرهنگی، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره چهارم، شماره 1.
رستگاریان، فریبا (1384)، یادگیری و نظام مکمل و فوق­برنامه، چکیده مقالات همایش تبیین جایگاه فعالیت­های فوق برنامه در آموزش و پرورش، انتشارات رسانه تخصصی.
سعیدی، علی­اصغر (1387)، مطالعة الگوهای فراغتی دانشجویان، تهران، پژوهشکدة مطالعات فرهنگی- اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
شفیع آبادی، عبدالله (1372)، پویایی گروه و مشاوره گروهی، تهران: انتشارات رشد.
کرامتی، محمدرضا(1382)، یادگیری مشارکتی، مشهد: انتشارات آیین تربیت.
لقمان نیا، مهدی؛ خامسان، احمد؛ آیتی، محسن؛ خلیفه، مجتبی (1390)، بازسازی معنایی پیامدهای تغییرات اقتصادی در منطقة اورامان کردستان؛ ارائه یک نظریة زمینه­ای، فصلنامة رفاه اجتماعی، سال هفتم، شماره 28.
مسعودی، اکبر؛ محمدی، مهدی (1385)، بررسی اثر محل سکونت و جنسیت بر ادراکات و عملکرد تحصیلی دانشجویان مهندسی و علوم پایه دانشگاه شیراز، مجلة علوم اجتماعی و انسانی، دانشگاه شیراز.
محمودی­راد، مریم؛ آراسته، حمیدرضا (1383)، خوابگا­ه­های دانشجویی به مثابة جوامعی برای یادگیری، مجلة طب و تزکیه، شماره 9.
نصرآبادی، حسنعلی؛ نوروزی، رضاعلی (1382)، راهبردهای جدید آموزشی در هزاره سوم، جلد اول، قم: سماء قلم.
Astin A. W (1993), What Matters in College? Four Critical Years Revisited, San Francisco: Jossey- Bass.
Cendan JC, Silver M, Ben-David. K (2011), Changing The Student Clerkship from Traditional Lectures to Small Group Case-Based Sessions Benefits The Student and The Faculty, Journal Surge Educ, 68(2), pp. 117-20.
Conner. M. (2005), Informal Learning, Retrieved from http: Ageless Learner .com / hntros / Informal. Html.
Conlon. T. (2004), A Review of Informal Learning Literature, Theory, and Implications for Practice in Developing Global Professional Competence, Journal of European Industrial Training, 28 (2-4) pp. 283-95.
Cofer. D. A. (2000), Informal Workplace Learning, Practical Application Brief, No.10, Center of Education and Training for Employment, Columbus, Oh.
Cseh. M. (1998), Managerial Learning in the Transition to a Free Market Economy in Romanian Private Companies. Unpublished Doctorial Dissertation, The University of Georgia. Ga.
Deejring. K (2014), The Design of Web-Based learning Model Using Collaborative Learning Techniques and a Scaffolding System to Enhance Learners’ Competency in Higher Education,  Journal Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116, pp. 436 – 441.
Gold. C. .M (2000), Understanding Faculty Involvement in Residential Learning Communities, 41 (1), pp. 27-40.
Johnson. J. (2001), Learning Communities and Special Ettorts in The Retention of University Student , What Works, What doesnot, and is The Return Worth The Inverestment?, Journal of College Retention, 2(3), pp. 19-38.
Kilçaslan. H. (2013), Design of Living Spaces in Dormitories, Journal Procedia - Social and Behavioral Sciences, 92, pp. 445 – 451.
Laal. M (2013), Collaborative Learning; Elements, Journal Procedia - Social and Behavioral Sciences, 83, pp. 814 – 818.
Laal. M. , Naseri. A. S. , Laal. M. , Khattami  Kermanshahi. Z. (2013), What do We Achieve from Learning in Collaboration?, Journal Procedia - Social and Behavioral Sciences, 93, pp. 1427 – 1432.
Lawrance. R. (2002), A Small Circle of Friends: Cohort Groups as Learning Communities. New Direction of Adults and Continuing Education, 95, pp. 83-92.
Lohman. M. C. (2000), Environmental Inhibitors to Informal Learning in the Workplace: A Case Studi of Public School Teachers, Adult Education Quarterly, 50(2), pp. 83-101.
Luker. P. (1989), Academic Staff Development in Universities with Special Reference to Small Group Teaching [dissertation]. University of Nottingham.
Ibrahim. N. , Fadzil. N. H. , Saruwono, M. (2013), Informal Setting for Learning on Campus: Usage and Preference, Journal of Procedia - Social and Behavioral Sciences, 105, pp. 344 – 351.
Inkelas. K. , Weisman. J. L. (2003), Different by Desing: an Axamination of Student Outcomes among Participants in Three Types of Living- Learning Program, Journal of College Student Development, 44, pp. 335-368.
Inman. P. , pascarella. E. (1998), The Impact of College Residence on Development of Critical Thinking Skill in College Freshman, Journal of College Student Development, 39, pp. 557-568.
Martin. R. (2009), Tertiary Education in Small States: Development Trends and Policy Implications, Journal International Institute for Educational Planning IIEP Policy Forum, pp. 2- 3.
Mariotti. J. (1999), Change Requires Learning – and Unlearning, Industry Week, 248(12)59, pp. 248-259.
Magrath. A. (1997), The Importance of Unlearning. Across The Board, 34 (2), pp. 39-41.
Pike. G. R. (1999), The Effect of Residential Learning Communities and Traditional Residential Living Arrangements on Educational Gains During the First Year of College, Journal of College Student Development, 40(3), pp. 269-284.
Pike. G. R. , Schroeder. K. , Beery. T. (1997), Enhancing the Educated Impact of Residential Halls: The Relationship Between Residential Learning Communities and First Year College Experiences and Persistence, Journal of College Student Development, 38(6), pp. 609-621.
Pascarella. E. , Boher. I. , Nora. A. , Zusman. B. , Inman. P. , Desler. M. (1993), Cognitive Impacts of Living on Campus Versus Commuting to College, Journal of College Student Development, 40, pp. 269- 284.
Terenzini. P. T. , Pascarella. E. T. , blimling. G. S. (1996), Student Out of Class Experiences and Their Influence on Learning and Cognitive Development: A Literature Review, Journal of College Student Development, 37, pp. 149-163.
Tinto. V. (1975), Dropout form Higher Education: A Theoretical Synthesis of Resent Research, Journal of Review of Educational Research, 45, pp. 89-125.
Velez . W. (1985), Finishing College: The Effects Types. Sociology of Education, 58, pp. 191-200.
Wals. A. (2014), Sustainability in Higher Education in the Context of the UN DESD: A Review of Learning Institutionalization Processes, Journal of Cleaner Production, 62, pp. 8-15.
Yin Lin. Ch. , Wen Wub. Sh. , Fang Wuc. S. , Shih Pan. B. , Chen Liaod. H. (2014), Effects of Service-Learning in A University in Taiwan, Journal Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116, pp. 902 – 906.
Yusof. Kh. M. , Syed Hassan. S. A. H. , Jamaludin. M. Z , Harun. N. F. (2012), Cooperative Problem-Based Learning (CPBL): Framework for Integrating Cooperative Learning and Problem-Based Learning, Journal Procedia - Social and Behavioral Sciences, 56, pp. 223 – 232.