نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار دانشگاه علامه طباطبائی
2 کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل چالشها و راهکارهای تبدیل خوابگاههای دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی به جوامع کوچک یادگیری، است. این پژوهش با بهرهگیری از روش تحقیق آمیخته از نوع اکتشافی و ساخت ابزار، و در دو بخش کیفی و کمی، انجام شده است. مصاحبهشوندگان در بخش کیفی، شامل 25 نفر از اساتید دانشگاه، مدیران خوابگاه ها و دانشجویان خوابگاهی بودهاند که با شیوه نمونهگیری هدفمند و با بهرهگیری از روش گلوله برفی مورد مصاحبه قرار گرفتهاند. در بخش کمی نیز، جامعهآماری مشتمل بر 3150 دانشجوی ساکن در خوابگاههای دانشگاه علامه طباطبایی بوده که از آن میان تعداد 340 دانشجو با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای- تصادفی به عنوان نمونه آماری شناسایی و مورد مطالعه قرار گرفته است. به منظور جمعآوری داده و اطلاعات بخش کمی، از دو پرسشنامه چالشها و راهکارها - تدوین شده در بخش کیفی پژوهش- بهره گیری شده، که پایایی آنان با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، به ترتیب برابر با 87% و 96% محاسبه گردیده است. مبانی نظری، تحقیقات پیشین و همچنین یافتههای بخش کیفی مطالعه حاضر، حاکی از آن است که چالشهای تبدیل خوابگاههای دانشجویی به جوامع کوچک یادگیری و راهکارهای متناظر با آنان، مشتمل بر چهار محور: الف) ساختاری- مدیریتی، ب) فرهنگی- اجتماعی، ج) علمی- حرفهای و د) درون فردی است. در بخش کمی پژوهش، نتایج حاکی از آن است که پاسخگویان تمامی چالش ها و راهکارهای شناسایی شده در بخش کیفی پژوهش براساس محورهای فوق را تأیید نمودهاند. همچنین، نتایج نشان می دهد که میان دیدگاههای پاسخگویان در ارتباط با چالشها و راهکارهای تبدیل خوابگاههای دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی به جوامع کوچک یادگیری به تفکیک خوابگاه، جنسیت و مقطع تحصیلی، تفاوت معنادار وجود ندارد
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Studying the Challenges and Strategies of the Conversion of Students Dormitory of Allameh Tabataba’i University into the Small Learning Communities
نویسندگان [English]
- Mohammad Ali Nemati 1
- Mojtaba Karami Pour 2
1 ssistant Professor, Department of Psychology and Education, Allameh Tabataba’i
2 MA in Educational Management, Department of Psychology and Education, Allameh Tabataba’i University
چکیده [English]
The purpose of this study is to analyze of the challenges and solutions
regarding conversion of Allameh Tabataba’i University student
dormitories into small learning communities. This piece of research has
been carried out by means of mixed research methods of exploration and
development of tools both qualitatively and quantitatively. Respondents
in the qualitative section include 25 faculty members, dormitory
administrators and dormitory students who have been interviewed using
the purposive sampling method and the snowball method. Moreover, in
the quantitative phase, the statistical population consists of the 3150
students living in dormitories at Allameh Tabataba’i University out of
whom 340 students were identified and studied using the stratified
random sampling method. In order to collect the quantitative data, two
researcher-developed questionnaires of challenges and solutions designed
at the qualitative phase were applied the reliability of which were put at
87% and 96% respectively through calculation of the Cronbach’s alpha.
Theoretical foundations, previous research as well as qualitative findings
of this study indicate that the challenges of changing student dormitories
into small learning communities and their corresponding solutions include
four axes: a) structural and management, b) cultural and social, c)
scientific-professional and d) intrapersonal. In the quantitative study, the results indicate that the respondents have confirmed all the challenges and
solutions identified in the qualitative study based on the above topics. In
addition, the results show that there is no significant difference between
respondents' views on the challenges and solutions associated with the
conversion of Allameh Tabataba’i University student dormitories to small
learning communities by dormitory, gender and educational level.
کلیدواژهها [English]
- Student Dormitory
- Small Learning Communities
- Challenges and Solutions