نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کردستان
2 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی
3 - استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه کردستان
چکیده
هدف این پژوهش بررسی وضعیت رهبری توزیع شده در مدارس متوسطه شهر سنندج بود و این که به اعتقاد معلمان تا چه اندازه مؤلفههای رهبری توزیع شده در رفتار مدیران مدارس وجود دارد. پژوهش حاضر توصیفی است، جامعهی آماری تمام معلمان مرد و زن مدارس متوسطهی عادی- دولتی شهر سنندج بودند، که 377 نمونه (زن=242، مرد= 135) از بین 31 مدرسه به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامهی محقق ساخته رهبری توزیع شده با آلفای کرونباخ 95/0در مرحلهی آزمایشی، جمع آوری شد. علاوه براین، پرسش نامه مورد نظر بعد از فرایند تحلیل عاملی اکتشافی چهار مؤلفهی اصلی تحت عنوان توسعهی حرفهای معلمان و بهبود مدرسه، ویژگی تیم رهبری (تعامل مبتنی بر اعتماد)، دموکراسی و حمایت همه جانبه را نشان داد. نتایج تحلیل آزمون خی دو نشان داد که به طور کلی، از نظر معلمان، رهبری توزیع شدهی خود جوش مدیران مدارس در سطح متوسط است. هم چنین، نتایج آزمون تی مستقل حاکی از این بود که از نظر معلمان زن، مدیران زن بیشتر از مدیران مرد رفتارهای مرتبط با رهبری توزیع شدهی خود جوش را در حوزهی کاری خود اعمال میکنند. هم چنین طبق نتایج تحلیل آزمون واریانس یک طرفه، متغیر سطح تحصیلات و تجربه کاری معلمان در نوع ارزیابی شان از رهبری توزیع شدۀ مدیران تاثیر نداشت
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigating the Status of Distributed Leadership in Senior High Schools in the City of Sanandaj
نویسندگان [English]
- Khalil Gholami 1
- Younes Sahranavard Nshtifani 2
- Nematollah Azizi 3
1 Assistant Professor at the Department of Education at Kurdistan University
2 PhD Student of Educational Management at Allameh Tabataba’i University
3 Full Professor at the Department of Education at Kurdistan University
چکیده [English]
The aim of this study was to investigate the status of DL in senior high schools
in Sanandaj and the extent to which DL components are believed by the teachers
to be present in the principals’ behaviors. The quantitative approach was used in
this study. Statistical population consisted of all teachers (male and female) in
public senior high schools in Sanandaj. A sample of 377 teachers from 31
schools was selected through the access sampling method and a researcher-made
questionnaire with Cronbach`s Alpha 0.95 was used for collecting the data.
Moreover, this questionnaire demonstrated four major components such as
Teachers Professional development & School improvement, Traits of
Leadership Team, Democracy and Comprehensive Support after the exploratory
factor analysis. Results of the chi square test showed that teachers generally
believe that principals'''' DL is at an average level. Also, the results of the T-test
indicated that female teachers believe their principals utilized more DL related
behaviors in their profession area than the male teachers. Finally, based on the
results of Aanova, variables of experience and educational level had no impact
on the teachers'''' evaluation of their principals'''' DL, that is they reported the
principals DL at the same level.
کلیدواژهها [English]
- distributed leadership
- educational leadership
- teacher professional development and school improvement