مقاله پژوهشی
توانمندسازی تدریس معلمان در سایه‌ی سبک رهبری حمایتی مدیران با نقش میانجی تسهیل‌گری شغلی

سید جمال بارخدا؛ سنور حقگذار؛ سیروس مرادخواه

دوره 7، شماره 28 ، دی 1402، صفحه 6-29

https://doi.org/10.22054/jrlat.2024.77709.1698

چکیده
  شناخت چگونگی حمایت مدیران مدارس از طریق تسهیلگری شغلی در راستای توانمند کردن معلمان در حیطه تدریس یکی از چالش‌های مهم نظام آموزش و پرورش کشور می‌باشد. بر این اساس محقق به بررسی سبک رهبری حمایتی در نقش تسهیلگر شغلی و چگونگی توانمند کردن معلمان مدارس استثنایی استان کردستان پرداخته‌است. در پژوهش از روش کمی از نوع همبستگی استفاده شده ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تاثیر منتورینگ الکترونیکی بر بهبود عملکرد کارکنان

مریم فلاحی؛ محمدرضا نیلی احمدآبادی؛ حمید رضا مقامی؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ علی دلاور

دوره 7، شماره 28 ، دی 1402، صفحه 32-65

https://doi.org/10.22054/jrlat.2024.77829.1703

چکیده
  پژوهش حاضر به دنبال طراحی دوره‌ای بر پایه منتورینگ الکترونیکی به منظور بهبود عملکرد کارکنان شرکت پالایش نفت تهران بوده است. در این تحقیق از روش شبه‌آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون دو گروهی استفاده شد.جامعه پژوهشی کلیه کارکنان بخش آتشنشانی پالایشگاه نفت تهران به تعداد ۸۰ نفر بودند ونمونه مورد مطالعه با استفاده از روش نمونه‌گیری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اعتبار سنجی مدل شایستگی‌های دیجیتال مدیران (مورد مطالعه: سازمان سنجش آموزش کشور)

مجید محمودی خالدی؛ یونس وکیل الرعایا؛ علی فائض؛ فرشاد فائزی رازی

دوره 7، شماره 28 ، دی 1402، صفحه 66-88

https://doi.org/10.22054/jrlat.2024.77813.1702

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف اعتبار سنجی مدل شایستگی‌های دیجیتال مدیران به روش آمیخته انجام شد. روش پژوهش بخش کیفی، تحلیل مضمون بر مبنای مدل کلارک و براون(2006) بود و ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته و عمیق بود که به روش کدگذاری باز و محوری تحلیل شد. جامعه پژوهش بخش کیفی مدیران و خبرگان سازمان سنجش آموزش کشور بودند که از این میان با ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارائه الگوی آموزش مهارت‌محور در مدارس بر مبنای نیازهای واقعی جامعه

عاطفه خسروی راد؛ احمد اکبری؛ محمد کریمی؛ مسلم چرابین

دوره 7، شماره 28 ، دی 1402، صفحه 89-126

https://doi.org/10.22054/jrlat.2024.73746.1657

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی آموزش مهارت‌محور در مدارس بر مبنای نیازهای واقعی جامعه با استفاده از تئوری داده‌بنیاد است. برای پاسخ به این سؤال از روش پژوهش نظریه داده‌بنیاد و با رویکرد کیفی و برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار MaxQDA استفاده شد. روش نمونه‌گیری، از نوع هدفمند بود که در مجموع با انجام 10 مصاحبه با اساتید و خبرگان حوزه‌های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارائه مدل برای مرکز یادگیری اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در راستای توانمندسازی آنان

مرضیه قاسمی راد؛ عباس عباسپور؛ حمید رحیمیان؛ حسین عبداللهی؛ مرتضی طاهری

دوره 7، شماره 28 ، دی 1402، صفحه 128-159

https://doi.org/10.22054/jrlat.2024.77935.1709

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف ارائه‌ی مدلی برای طراحی مراکز یادگیری اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در راستای توانمندسازی آنان انجام شد. برای انجام این پژوهش از روش آمیخته و طرح اکتشافی استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی کلیه اسناد پژوهشی مرتبط از سال 2000 تا به امروز و استادان دانشگاه، متخصصان و مطلعان آشنا با مرکز یادگیری و اعضای هیئت ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مدل‌یابی عوامل اثرگذار بر مدرسه فضیلت مدار با استفاده از رویکرد داده بنیاد

سلیم کاظمی؛ عادل زاهد بابلان؛ مهدی معینی کیا؛ علی خالق خواه؛ مرتضی جاویدپور

دوره 7، شماره 28 ، دی 1402، صفحه 160-194

https://doi.org/10.22054/jrlat.2024.77630.1696

چکیده
  هدف این مطالعه مدل یابی عوامل اثرگذار بر مدرسه فضیلت مدار با استفاده از رویکردداده بنیاد بود. در این مطالعه، از روش تحقیق کیفی استفاده شد و و داده‌ها با استفاده مصاحبه با معلمان نمونه، مدیران نمونه ، سرگروههای آموزشی و اساتید دانشگاه فرهنگیان استان اردبیل جمع‌آوری شد. در مرحله کیفی با 17 نفر از معلمان نمونه، مدیران نمونه، سرگروه های ...  بیشتر