نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.

2 دانشیارگروه مدیریت / مرکز تحقیقات کارآفرینی، ایده پردازی و تجاری سازی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسالمی، سمنان، ایران

3 دانشیار گروه مدیریت / مرکز تحقیقات کارآفرینی، ایده پردازی و تجاری سازی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.

4 دانشیار گروه مدیریت، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف اعتبار سنجی مدل شایستگی‌های دیجیتال مدیران به روش آمیخته انجام شد. روش پژوهش بخش کیفی، تحلیل مضمون بر مبنای مدل کلارک و براون(2006) بود و ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته و عمیق بود که به روش کدگذاری باز و محوری تحلیل شد. جامعه پژوهش بخش کیفی مدیران و خبرگان سازمان سنجش آموزش کشور بودند که از این میان با 15 نفر داده‌ها به سطح اشباع رسید. در بخش کمی از روش تحلیل عاملی تاییدی و نرم افزار Smart-Pls2 استفاده شد و جامعه آماری بخش کمّی شامل مدیران و سرپرستان شاغل در سازمان سنجش آموزش کشور به تعداد 250 نفر بودند. شایستگی‌های دیجیتال مدیران با هشت مضمون فراگیر مشتمل بر دانش و آگاهی، ویژگی‌های فردی، نگرش جدید به شیوه مدیریت، زیرساخت‌های دیجیتالی سازمان، توسعه فناورانه، محیط دیجیتال خلاق، تقویت منابع انسانی فناور و بروز رسانی سیستم سازمانی با 20 مضمون سازمان دهنده و 93 مولفه در قالب مضامین پایه شناسایی شد. تمامی ضرایب مدل فوق با سطح اطمینان 95 درصد در دامنه قابل قبول قرار گرفته است. مدل‌های متغیرهای پژوهش از دیدگاه هر سه دسته شاخص برازش در وضعیت مطلوبی قرار داشته است. درنتیجه با توجه به نتایج به دست آمده می‌توان گفت مدل مورد تایید است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Validation of managers' digital competencies model (Case of study: Organization of Education Evaluation of the country)

نویسندگان [English]

  • Majid Mahmoudi Khaledi 1
  • younos Vakil Alroaia 2
  • Ali faez 3
  • farshad Faezy Razi, 4

1 PhD student in Human Resource Management, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran.

2 Corresponding Author, Associate Professor / Chairman, Entrepreneurship and Commercialization Research Center, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran

3 Associate Professor Chairman, Entrepreneurship and Commercialization Research Center, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran.,

4 Associate Professor, Department of Management, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran.

چکیده [English]

the current research was conducted with the aim of validating the model of digital competencies of managers in a mixed method. The research method of the qualitative part was thematic analysis based on the model of Clark and Brown (2006), and the data collection tool was a semi-structured and in-depth interview, which was analyzed by open and axial coding. The research community was the managers and experts of the qualitative department of the country's education assessment organization, and the data reached the saturation level with 15 of them. In the quantitative part, the confirmatory factor analysis method and Smart-Pls2 software were used, and the statistical population of the quantitative part included managers and supervisors working in the country's education assessment organization in the number of 250 people. Digital competences of managers with eight overarching themes including knowledge and awareness, individual characteristics, new approach to management, digital infrastructure of the organization, technological development, creative digital environment, strengthening technological human resources and updating the organizational system with 20 organizing themes and 93 components. It was identified in the form of basic themes. All the coefficients of the above model are in the acceptable range with a confidence level of 95%. The models of the research variables are in a good condition from the point of view of all three categories of fit index. As a result, according to the obtained results, it can be said that the model is approved.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Competence
  • digital competence of managers
  • future studies
  • theme analysis
  • factor analysis
اسدی، اسماعیل، کوشکی جهرمی، علیرضا، بانشی، محمد و صادقی، رضا. (1398). طراحی و تدوین الگوی شایستگی مدیران دولتی ایران. فصلنامه علمی مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی، 3(10)، 226-197.
بختیاری فایندری منصوره، قربانی، محمود، زنده‌دل، احمد و اکبری، احمد. (1401). طراحی مدل کیفی شایستگی مدیران آموزشی با رویکرد جانشین پروری در نواحی هفتگانه آموزش‌وپرورش مشهد. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت، ۳۸ (۱)، ۶۸-۴۹
حمزه رباطی، مطهره و جاودانی، حمید. (1401). چارچوبی برای کلیدی‌ترین شایستگی‌های یادگیری آینده. مدیریت و برنامه‌ریزی در نظام‌های آموزشی،11 (1)، 26-12.
عطار طاهریان، سیده آیلار، حسینی، محمدعلی، قورچیان، نادرقلی و تقی پور ظهیر، علی. (1401). ارائه مدل ارتقا شایستگی باهدف مدیریت عملکرد مدیران آموزش با تأکید بر عدم رقابت‌پذیری سازمان (مطالعه موردی صنعت هواپیمایی). دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 11(44)، 373-390.
کوشکی جهرمی، علیرضا. (1400). شناسایی شایستگی‌های مدیران منابع انسانی جهت موفقیت در بحران کرونا با رویکرد کسب‌وکار دیجیتال. مدیریت منابع در نیروی انتظامی، 9(1)، 207-238.
Attaran, M., Attaran, S., & Kirkland, D. (2019). The Need for Digital Workplace: Increasing Workforce Productivity in the Information Age. International Journal of Enterprise Information Sys tems (IJEIS), 15(1), 1-23.
  Aadi, E. Kushki Jahromi, A. R. Banshi,E. Sadeghi, R. (2020).
Iranian public manager's competency model. Journal of STRATEGIC MANAGEMENT STUDIES OF NATIONAL DEFENSE STUDIES,3(10), 197-226. [In Persian]
Ballesteros-Sánchez, L., Ortiz-Marcos, I. & Rodríguez-Rivero, R. (2019), The impact of executive coaching on project managers’ personal competencies. Project Management Journal, 50(3), 306-321.
Boyatzis, Richard and Ratti, Franco (2010), "Emotional, social and Cognitive Intelligence Competencies Distinguishing effective Italian Managers and Leaders in a private Company and Cooperatives", Journal of Management Development,28(9), 821-838.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
Bakhtiari Fayandari M, Ghorbani, M, Zendehdel, A, Akbari, A. (2022).Designing a Qualitative Model with a Succession Approach to Managers’ Competencies in the Seven School Districts in Mashhad. Journal of Education,38 (1), 49-68. [In Persian]
Cimini, C., Adrodegari, F., Paschou, T., Rondini, A., & Pezzotta, G. (2021). Digital servitization and competence development: A case-study research. CIRP journal of manufacturing science and technology, 32, 447-460.
Dery, K., Sebas tian, I. M., & van der Meulen, N. (2017). The Digital Workplace is Key to Digital Innovation. MIS Quarterly Executive, 16(2).
Gartner. (2017). The digital mastermind: A Holistic Framework for Navigating the digital Transformation Journey. Https: //www. Openroadscommunity.com/ media. (Accessed 20 Feb. 20018).
Horváthová, P., Čopíková, A. & Mokrá, K. (2019), Methodology proposal of the creation of competency models and competency model for the position of a sales manager in an industrial organisation using the AHP method and Saaty’s method of determining weights. Economic Research-Ekonomska Istraživanja, 32(1), 2594-2613.
Hamzerobati, M. Javdani, H. (2023).A Framework for the Key Competencies of Future Learning. Journal of Management and Planning in Educational Systems, 16(1), 265-292. [In Persian]
Kraus, S., Jones, P., Kailer, N., Weinmann, A., Chaparro-Banegas, N., & Roig-Tierno, N. (2021). Digital transformation: An overview of the current state of the art of research. Sage Open, 11(3), 21582440211047576.
Koushki jahromi, A.(2021). Identifying the Competencies of Human Resource Managers to Succeed in the Corona Crisis with a Digital Business Approach. Journal: RESOURCE MANAGEMENT IN POLICE, 9(1), 207-238. [In Persian]
Marnewick, C., & Marnewick, A. (2021). Digital intelligence: A must-have for project managers. Project Leadership and Society, 2, 100026.
Norveel, J., Gonzalez, R., & Presthus, W. (2022). Basic digital competence in Norwegian banking. Procedia Computer Science, 196, 183-190.
Nowacka, A., & Rzemieniak, M. (2021). The Impact of the VUCA Environment on the Digital Competences of Managers in the Power Industry. Energies, 15(1), 185.
Osmundsen, K. (2020). Competences for digital transformation: insights from the Norwegian energy sector.
Philip, J. (2021). Viewing digital transformation through the lens of transformational leadership. Journal of Organizational Computing and Electronic Commerce, 31(2), 114-129.
Sage People Group. (2018). Why your workforce isn’t working. SagePeople.
Tabrizi, B, Lam, E, Girard, K, & Irvin, V. (2019). Digital Transformation Is Not About Technology. Retrieved from Harvard Business Review website: ttps://hbr.org/2019/03/digital-transformation-is-notabout- technology.
Taherian, S. A. Hosseini, M. A. Ghourchian, N.Gh. Taghipour zahir, A. (2023).Presenting a competency promotion model with the aim of managing the performance of training managers with emphasis on the lack of competitiveness of the organization (Case study of the aviation industry). Iranian Management Accounting Association, 11(44), 373-390. [In Persian]
Thite, M. (2020). Digital human resource development: where are we? Where should we go and how do we go there? Human Resource Development International, 1-18.
Tűrkeș, M. C., Căpușneanu, S., Topor, D. I., Staraș, A. I., Hint, M. Ș., & Stoenica, L. F. (2020). Motivations for the use of IoT solutions by company managers in the digital age: A Romanian case. Applied Sciences, 10(19), 6905.
Wang, B. & Wei, S. (2019, April), Research on Competency Model of Top Management of Coal Enterprises, In IOP Conference Series: Earth and Environmental Science (Vol. 252, No. 5, p. 052091). IOP Publishing.
WESTERMAN G, BONNET D and MCAFEE A (2014) Leading Digital: Turning Technology into Business Transformation. Harvard Business Press, Boston.
Wigston, S. (2019). 3 Reasons Why Digital Transformation is About People, Not Technology.
Xiao, Y., Liu, J. & Pang, Y. (2019), Development of a competency model for real-estate project managers: case study of China. International Journal of Construction Management, 19(4), 317-328.
Zhang, F., Zuo, J. & Zillante, G. (2013), Identification and evaluation of the key social competencies for Chinese construction project managers. International Journal of Project Management, 31(5), 748–759.